Thursday, 23 May 2013

“Lamun siro wis mikani alamiro pribadi..."

www.globe-m.de

....mara siro mulango marang wong kag durung wikan”

Ertinya: Jikalau engkau telah mengetahui alam peribadimu, hendaklah engkau mengajarkannya kepada yang belum mengetahui.

Hentak Tari itu,
Berpusarlah segala alam,
Itulah hati bertempatnya segala realiti.
Detakan jantung berdegup gemanya mengilhamkan nuansa jiwa,
Tidak terlupakan malah berada di alam diri yang terdalam...

monadsamadhi.wordpress.com


Segala sesuatu yang wujud di alam makhluk adalah dari penyatuan Sang Ratu dan Sang Raja,
Jiwa dan raga kemudian menyatu.
Pencarian abadi dan bersamanya bersatu bersama tenaga seluruh alam maya,
Mencerna diri lalu tenggelam bersama ketenangan yang abadi.





“Pangeran iku dudu dewo utowo manungso, nanging sekabehing kang ono iku, uga dewa lan manungso asale soko Pangeran”
ertinya: Tuhan itu bukan dewa atau manusia, namun segala yang ada ini, termasuk dewa dan manusia itu berasal dari Tuhan.

156 comments:

  1. Maha MERU.
    Konsep kemuncak segitiga dan tiga penjuru.

    Suatu saat yang sangat lama...suatu masa dahulu.
    Di alam ghaib... duduk diam sendiri lalu seru mengarahkannya lalu lahirlah sesuatu 'ketulan gas yang berpusing-pusing' atau buih Pemutaran Amarta atau 'Amarta-Manthana' iaitu air yang menjadikan alam ataupun gas yang menjadikan alam.

    Lalu buih meletup dan melahirkan sesuatu yang tertangkap oleh deria kasar yang disebut 'Han(g)sa' iaitu Ratu dan Raja.

    Lalu terjadilah kabus-kabus yang berkepul-kepul berlapis-lapis membentuk lapisan demi lapisan langit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indahnya si kembang bunga mawar merah. Kelopaknya tersusun rapi penuh seni. Harumannya indah terawang-awang jiwa nan rawan...

      Big Bang? Hahahahhahahaha....namakan apa sahaja...

      Delete
    2. Jangan tertawan pada buih-buih yang sifatnya hanya sebentar. Bagaikan mimpi bertemu Sang Bidadari. Sungguhpun indah dipandang namun hatinya kosong tiada cinta yang sebenar.

      Delete
    3. Samudera Manthan. Air dikocak dipasak Si Maha Meru. Berputar-putar arus air.... berpusing-pusing khayal...dua hujung dua pula sifatnya. Hodoh dan rupawan masing-masing memutarkan si naga.

      Delete
    4. wooooo.. baru baca bab ni hari ni, perkara baru yg tetiba terlintas dtg. pastu, siap gi update kat facebook bunyi gini:
      "Pada zaman langit dan bumi bersatu, seluruh alam di penuhi air yang memutih. kemudian, bila tiba saat perpecahan antara keduanya, berlaku perebutan antara dua arah untuk mendominasi titik dunia. akhirnya, 'arah' yang boleh kita gelarkan sebagai 'kegelapan' memenangi dominasi itu.

      Maka titik itu terletak di bumi, maka jadilah ia tempat beradunya 'kegelapan' tadi. Manakala arah 'kebaikan' pula berlegar2 di langit. Sedangkan di antara keduanya itu terdapat ular yang melilit 'pokok' dan memakan ekornya sendiri, tanda tamatnya perebutan itu. Kerana itulah bila di sebut langit, maka serta merta kita akan ingat 'tuhan'... bila kita sebut bawah bumi, kita akan terlintas 'kengerian', kematian, kegelapan dan sebagainya. Semua kejadian itu di patternkan dalam memori anak adam sehingga azali. Wallahualam"

      mmg kisah penciptaan membina memori, terasa 'dekat' je.. erm~

      Delete
    5. Who wants to be a millionaire?

      Siapakah watak-watak itu?

      hohoho...

      Delete
  2. Jantung berdetak-detak...
    Iramanya...mengasyikkan dan bagaikan terpana khayal...

    Sebelum wujudnya segala...
    'Abhava'...
    Sunyi...
    Sunyata...
    Purusha...
    Atman...jiwa-jiwa sebelum masa
    Ghaib tersembunyi masa pun tiada..
    'Hyang Tunggal' ataupun 'Sang Hyang Agong Perdewata'...

    Bagaikan 'tangkai bunga teratai'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini dipanggil sesetengah mereka sebagai Dzat. Ia tidak terungkap oleh apa2 bayangan dan Ia sendiri.

      Delete
  3. Sang Vishnu (asas)- (Jamal) berdempak bersama Sang Shiva (bersandar pada asas)- (Jalal) lalu timbul Sang Purna (Kamal)...

    Disalurkan dua kuasa berbeza sifat sepenuhnya, lahirlah dari tangkai 'satu kudup' bunga teratai.

    Tangkai menjadi ghaib...wujud bersama kudup si bunga teratai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada yang memanggil ini sebagai NurMuhammad. Di setiap lapisan hijab ia kelihatan berbeza. Dilihat juga ia sebagai benih yang ditanam sendiri. Namun..jiwa-jiwa sebenarnya sudah beraksi di alam 'kahyangan'. Sungguh sukar ditafsirkan Hakikat Kun Fayakuun ini melainkan mereka yang diberi 'Pengetahuan Rahsia'. Bukan semua orang boleh menerima pengetahuan ini kerana ia sukar dihadam. Dan ia berada di 'sebuah dunia perlambangan'. Segala perlakuan adalah perlambangan. Dan hikmah tidak akan dapat dicerna dengan kapasiti jiwa yang masih kecil dan 'hijau'.

      Delete
    2. Di antara langit dan langit ada pintu di antaranya. Ia sebenarnya semakin mendekat. Hairan bukan? Salah satu paksi alam maya adalah segaris dengan Kaabah (tempat ditanamnya 'benih') dan Baitul Makmur dan juga Arasy Allah.

      Delete
  4. Lalu kembanglah Si Bunga Teratai...
    Dan segala maksud yang tersimpan indah.
    Sebagai perlambangan segala hakikat.

    Tangkai tempat berpegang wujud dalam setiap peribadi makhluk setiap satunya. Bagaikan memegang sekuntum bunga haruslah memegang tangkainya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bunga Teratai diperlambangkan sebagai manusia yang di dalamnya wujud banyak sekali alam-alam peribadi yang sungguh rahsia dan minta diterokai.

      Dalam kebudayaan masyarakat Melayu dari zaman dahulukala kerapkali dibayangi dengan bunga Teratai. Dari segi perhiasan umah..ukiran..corak batiknya..kawasan perkuburan dan sungguh banyak sekali.

      Argh...bengangnya keyboard laptop rosak ditumpahkan susu milo faris! Macamana nak comma ni...adoi..ai..

      Delete
    2. Alat-alat muzik Melayu seperti Gamelan dan Gong bunyinya dapat menyerap masuk ke dalam kabus-kabus alam yang lain. Begitu juga misteri bau-bauan bunga melur..kemboja..cempaka..harum sundal malam. Ia dapat menghubungkan seseorang dengan alam ghaib. Bukanlah syirik jika kita faham maksud di sebalik ini. Dapatkah kau jiwai ini dan rasakan kita di alam lalu?

      Delete
    3. Requesting a new device! grrr...

      Delete
  5. Berpeganglah teguh kepada Allah laksana memegang setangkai bunga Teratai. Lantas seluruh bunga dalam genggaman. Jangan memegang kelopak bunga kerana itu tiada ertinya lantas kelopak gugur rosaklah bunga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan sandarkan segala doa dan harapan pada sebarang makhluk karena itu cuma mengarah kepada kerosakan jati diri dan kekecewaan dihujungnya. Bagaikan kelopak yang dipegang maka gugurlah kelopak yang lain dan hancurlah bunga.

      Delete
  6. Kerajaan Serendah Sekebun Bunga.
    Raja Ahmad namanya. Mengkhabar beritakan pada keturunanku yang lampau dihadiahkan sepersalinan sutera merah. Menyelamatkanku dari kematian serbuan jiwa-jiwa Asura.

    Raja Orang-orang Wali ataupun Prabhasadharma mahu membangunkan kerajaan Bunga Teratai dari hikmah pusaka jiwa nan lama.

    ReplyDelete
  7. Raja Ahmad, aku Puterinya. Melangkau jauh ke usia muda jasad namun tidak pada jiwa. Kerajaan agung tidak bangkit dari sombong namun berdiri megah kerana diri rebah pada Hyang Esa. Ketahuilah wahai rakyat jelata, Allah itu Maha Perkasa. Diciptakan jiwa-jiwa di bawah rasa sayangNya. Datang dan kembali bunga tiada ke mana melainkan rebah dan sembah pada tangkainya.

    ReplyDelete
  8. Bunga yang berkembang mekar. Itulah namaku. Sembah tidak pada aku tetapi padaNya yang selalu tetap setia bersamaku.

    ReplyDelete
  9. Astaghfirullahalazim....sory aku ke laut lagi..
    Aku tak sedar apa yg aku ckp kdg2...maafkan aku...
    huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. No. I am not joking actually. Give me some time and I will give you more.

      Delete
  10. Ambillah segala ilmu yang bermanfaat dariku dan lupakan segala kegilaanku. Aku hanya menghibur hatiku sendiri.

    ReplyDelete
  11. Ada 9 warna.
    7 warna pelangi kemudian hitam dan putih.

    Ilmu Warna dan Ilmu Nombor. Rahsia alam.

    ReplyDelete
  12. Tapi Khalil dah takde..xdptla nk selongkar rahsia nombor...
    ilmu warna leh tanya annur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. zainul zarifin24 May 2013 at 22:06

      Nampaknya kau sangat mengagumi Khalil. Aku tidak sempat menilai karya Khalil. Seolah dia telah membebaskan jiwa kau. Siapakah Khalil pada penilaian kau? mungkin boleh berkongsi dengan kami? mungkin?

      Delete
    2. Hanya Jauhari yang mengenal Manikam. Aku mahu ketawa dengan soalan kamu. Tak tahu bagaimana mahu menjawab. Kerana kasihan manusia tidak sempat bertanya pada dia sendiri.

      Dari dulu aku mencari ilmu untuk mengenal diriku sendiri. Kadangkala kita seringkali terserempak dengan perkara yang kita benar-benar cari di hadapan mata namun disebabkan hijab yang terlalu tebal kita seolah-olah buta. Sebenarnya 'yang mencari adalah yang dicari'.

      Khalil adalah seorang watak yang sangat familiar. Namun manusia kebanyakannya tidak mengetahui. Tanyalah cik Yabeda Bedu. huhuhuhu...

      Sape suruh kamu tak kenal dia sebelum kejadian. hahahahahaha...
      padan muka kamu.

      Delete
    3. Sekilas ikan di air sudah ku tahu jantan betinanya.
      Dapatkah kamu mengenali seseorang hanya melalui lenggok bahasanya?

      Hahahahahahaha..

      Delete
    4. I am not joking actually.

      Delete
    5. zainul zarifin26 May 2013 at 15:49

      Sudah tentu aku juga punya firasat,,firasat aku tentang kau boleh dikatakan betul 80% sebelum aku tahu yang kau ini adalah sahabat khalil. Kau tahu ape yang kelakar sebenarnya?? kau tulah yang kelakar..aku nie seorang pengkritik,,banyak juga dasar2 kerajaan yang aku kritik,,aku memang minat membaca disini tapi mintak maaf kerana aku disini akan mengkritik setiap pemikiran gila kau itu walaupun tidak dijemput,,aku akan melihat setiap kesilapan kau walau sehalus mana pun...hahahah

      Delete
    6. Takde masalah. Dengan tangan terbuka aku menerima semua itu. Aku suka biasakan diri aku dengan tekanan dan kritikan. Lama-lama biasa. Kau boleh tengok sendiri selepas kejadian hari tu terlampau ramai orang yang kritik aku dan Khalil. Aku tengokkan je. Bukan semua orang boleh tahan tekanan macam tu. Tak dinafikan keluarga aku kasihan kerana perbuatan aku. Namun aku yakin suatu hari nanti hikmah akan terbuka juga. Segala yang terjadi aku tak pernah rancang. Demi Allah. Namun.. perkara tu dah pun berlalu dan aku kuatkan hati untuk bangkit balik. Apa je ko nak kritik? Agak-agak dah kritik pastu aku smash ko balik. Hahahahaha...ingat aku nak lepaskan ko setelah ko datang sini dan kritik aku? Hahahahahaha...

      Anyway...Welcome to my World...

      Delete
    7. Aku mahu didik manusia untuk keluarkan dan buka Alter Terahsia mereka. Setiap potensi yang dianugerahkan tidak seharusnya mati dalam diri. Dan aku sangat marah pada orang yang suka 'berceramah' namun mati jiwanya. Apa taknya... berceramah kerana duit. Nak cerita tentang keagungan Allah kenakan bayaran. Mereka fikir mereka siapa? Itulah parasit dan musuh Islam sebenarnya. Mengapa aku 'suka-suka' cakap orang bodoh? Hahahahaha... semua bersebab. Jika Jauhari menilai.. dia akan lihat jauh ke dalam kata-kata seseorang dan dapat menjiwai setiap butir kata-katanya lalu dapat mengenal 'jantan ke betina' ikan yang timbul sebentar di permukaan air. Ilmu ini juga banyak berkaitrapat dengan naluri. Ada cara untuk 'training' sixth sense kita ni. Inilah warisan orang Melayu yang telah lama diperlekehkan dengan alasan ia tidak selari dengan sains sedangkan logika sainslah yang masih belum dapat 'sentuh' penghuraian fakta tentang sixth sense. Kamu lihat sajalah berapa banyak blog-blog di luar sana yang bersuara tanpa batasan dan banyak ilmu yang cuma 'disalin' daripada yang lain tanpa dihadam dengan baik. Lebih-lebih lagi ramai para ilmuan sombong bila berkata-kata dan tanpa segan silu menggunakan dalil sesuka hati mereka. Mereka fikir mereka siapa? Wakil dari Tuhan?

      Delete
    8. zainul zarifin26 May 2013 at 16:19

      Bagus,,kan aku dah cakap aku akan kritik pemikiran gila kau itu..berdasarkan kepada situasi,,contoh kalau kau tulis berkenaan kejadian di JPM sudah tentu aku akan mengkritik kebodohan kau berdua ke JPM dengan pedang samurai..adakah kau sudah hilang akal pergi ke sana bersama khalil meninggalkan anak-anak kau semata-mata mengikut kehendak misi khalil,,berani tak kau jelaskan di sini tujuan kau ke sana?? aku rasa tidak kerana kau tidak punya misi pon kesana..semata-mata kerana kau beranggapan khalil itu seorang manusia yang dilindungi tuhan...aku bukan mahu bermusuh dengan sesiapa tapi pada aku ketaksuban kau pada khalil adalah satu kebodohan dari seorang manusia yang mampu berfikir..kau katakan ade hikmah aku akan tunggu hikmah itu..adakah hikmah itu untuk kau,,untuk khalil atau hikmah untuk seluruh ummat manusia...hahahah...

      Delete
    9. Hahahahaha...sungguh gembira kamu mengkritik aku. Tak mengapa... kerana dengan kegilaan aku ini banyak yang aku belajar tentang manusia. Ya..aku sudah hilang akal ketika itu. Lalu kamu mahu menghukum aku yang sudah hilang akal dan kewarasan ketika itu? Ataupun kamu yang tidak waras dan merasa diri bijak? Ya... tindakan aku itu suatu perbuatan bodoh. Lalu? Kamu mahu apa dari aku? Mahu menghantar aku ke penjara dan seterusnya ke neraka?

      Hahahahahahaha....

      Delete
    10. Jika kau mahu ilmu yang aku kongsikan di sini... silakan ambil tanpa sesen pun aku minta dari kau. Tapi jika kau mahu 'membunuh' aku dengan kata-kata kau lebih baik kau beredar pergi dari sini kerana aku sendiri tak tahu bila-bila masa sahaja aku boleh memaki kau kerana kebiadapan kata-kata kau jika tak kena pada tempatnya. Apa ruginya aku ditinggalkan oleh orang yang menghina aku? Tiada ruginya kerana aku punya orang-orang yang ikhlas mahu mendekati aku.

      Delete
    11. Aku boleh sahaja lanjutkan pelajaranku dan menghabiskan sehingga ke peringkat tertinggi lalu aku dapatkan suatu jawatan dan mendidik masyarakat semua dengan kadar yang berbayar. Namun aku tidak berminat. Sekalipun ditakdirkan aku juga akan menjadi pensyarah dan mendapat nama semula setelah aku 'jatuh teruk'... aku akan tetap menjadi diri aku sendiri kerana aku sudah muak menjadi seperti yang lain seperti lembu yang dicucuk hidungnya. Begitukah seharusnya umat Islam menjadi? Mana pergi potensi diri anugerah Tuhan? Sudah matikah? Maka adakah mereka sudah mati sebelum waktunya?

      Aku tak akan gentar untuk berkata-kata penuh hikmah biar dikutip oleh manusia yang dahagakan kebenaran. Jika mereka benar-benar mencari kebenaran mereka akan merasakan apa yang aku rasa. Kerana setiap jiwa itu sakit jiwa 'berjauhan' dari Pencipta mereka.

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. http://www.youtube.com/watch?v=kXYiU_JCYtU

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. peninglah akak bila kena explain...
    ni ha kawan baik saya niyyyy

    I like the story of the Creation but I don't believe that everything just appeared in 7 days from nothing....
    I believe in Big Bang,Darwin's Theory of Evolution etc....
    I mean just because because the Bible,Quran and Torah tell us that it was 7 days,doesn't mean that it was really 7 days.

    for God 1 day can be like 1 billion years,not 24 hours like a normal day for us humans. I always tend to find logic explanation to things that I can explain,so far what I can't explain to myself is who and why created the Universe?Are there parallel universes,was there another Universe before this?

    What is the purpose of the Universe?

    This is why I can't be an atheist but also not a true christian(christianity today is still rejecting much of the scientific explanations,especially the protestant denominations!

    My mom is protestant and I know this :)) ) and this is why I want to know more about Islam. What is Islam's explanations to my questions?

    Does Islam embrace science?

    After all we are much more advanced than 100 years ago,and 100 years from now we will be at least 25 times more advanced than today! Science doubles it's volume of knowledge every 10 years,and since 2000 this is no longer a constant because the volume of knowledge doubles now every 8-9 years,in near future this will be even faster!

    So asking questions like I ask it's not a childish thing or a stupidity,but a necessary thing,we are what we are today because of knowledge,intelligence is what separate's us from the other apes!
    I am telling you this because you are smart and understand me :)

    If I talk stuff like this with my pentecostal neighbours(around half of my neighbours are pentecostals,the rest are orthodox,catholics and reformed protestants) they only laugh at me and think that I am crazy because I don't accept the Bible as it is :))

    From their point of view we should not ask ourselves questions !

    ReplyDelete
  17. tu la akak tanya jadi saya jawab... ^_^.

    saya banyak baca dari Harun Yahya je tentang
    universe ni.

    emmm.macam ni pemikiran manusia, kebanyakkannya kena explain dengan scientific explanation.. sedih akak..dah la inglish saya worst...

    tak boleh nak tolong banyak sangat mereka tu... hilangkan kekusutan matrix. haha. nasib baik saya lahir dalam keluarga Islam

    ReplyDelete
  18. P.S i do believe in aliens,if we exists,there is a strong possibility that others exist too in this universe....I'm not a geek but astronomy and overall science were my passions as a child :)

    there are at least 100 billion galaxies in found till now,each of them has at least 100 bilion stars. multiple 100 billion by 100 billion so do the math =))

    if 0.1% of the stars have life then this means that the Universe is full with life!

    http://www.youtube.com/watch?v=5Ex__M-OwSA

    ReplyDelete
  19. saya share tentang surah Jin dan bagi buku-buku yang patut. Sebenarnya semua masalah ini disebabkan ilmu yang masih kurang. We just need to read more than the experience will come. Allah will help whoever seek for the truth.

    Akak setiap pengalaman yang Allah bagi dalam hidup kita, mesti ada sebabnya. Akak kita ni dah muslim, alhamdulillah, tapi sahabat2 yang lain.

    ReplyDelete
  20. This is about Worldview. How we view the world. Kekusutan Matrix kwn adik tu banyak sgt. Kita bantu huraikan satu persatu setakat yg kita mampu. Kerana pencerahan diri dia berlaku dalam diri dia dgn matrix yang dia dah bina dan dia kena berinteraksi direct dengan Pencipta. First of all dia percaya ke Tuhan tu wujud?

    ReplyDelete
    Replies
    1. But actually I am not that atheist. I pray almost every night, to who, I don't know.thank god that it was an easy exam =))

      Islam started to fascinate me because is so much simple, no Jesus, Saint's, Holy Mary, Holy Ghost(Christianity supposed to be a monotheistic religion, but it's not!). My religion is romanian orthodox just like my father and sister, my mom is calvinic reformed protestant. I went to several churches beside the Orthodox, like Pentecostals, Mormons(last year went a couple of times, they even gave me 2 copies of the Book of Mormon =)) ) and Baptists but none of them worked for me.

      Delete
    2. Kwn adik ni brape org sebenarnya? Ni semua kata-kata dia ke? Bangsa apa..laki ke perempuan..tinggal kat mana..umur berapa? So far dr apa yg akak baca ni 'so good'. So far so good. huhu

      Delete
    3. emm semuanya kata-kata dia. Akak dia budak law.

      I am 22 years old, I live in Romania (not that far from Macedonia :P) and my name is Iosif. I am not a religious person, I believe in evolution, science etc and I wanted to consider me an atheist, in face everybody know that I am atheist! But actually I am not that atheist. I pray almost every night, to who, I don't know.

      from my mom's side i know 100% that i am hungarian,my mother's family are reformed protestant hungarians.

      but my dad's side is a mistery,my surname is very rare,my dad has already 4 ethnicities mixed up in him :))
      my grandfather is romanian-hungarian and my grandmother serbian-german-hungarian.

      but someone told us that we may be albanians,turks of tatar which accepted chrystianity in time. (in the region where i live, 200 years ago cuman turks and pecheneg turks lived here but they converted from paganism to christianity and got assimilated).

      Delete
  21. Scriptures..like Torah and Bible so as Al-Qur'an does not give the explaination much except few Guidance and the rest kita kena gali sendiri..susun puzzle-puzzle yang tunggang terbalik tu. Mcm isu ttg penciptaan..setiap agama dan juga sains 'cuba' dan telah menghuraikan kronologi penciptaan dan juga ramai pendeta atau para ilmuan cuba menghuraikan proses penciptaan tu. Kita akan persoalkan..benar ke apa yg Scriptures cakap?

    Then Sains guna method pengumpulan data-data dan pemerhatian lalu dimulai dengan Teori dan pengesahan. Sesungguhnya kebenaran itu berlapis-lapis dan setiap jiwa yang mencari akan dicerahkan secara berperingkat-peringkat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Then slowly Science works together hand in hand with Religion Facts. Great news for mankind. But Science is not everything. It is just a tool of verifying for me. I got many Notes regarding Science and Religion. Nak kena cari balik Notes lama. Dalam kelas Philosophy of Science. One of my favourites. In fact kalau ada rezeki leh sambung Master dalam Philosophy nanti..huhu..pray for me.. mari kita gegar bilik Dean..tak pun Rector..wkwkwkwkwk

      Delete
  22. She or he I mean your friend boleh join discussion kita di sini if only dia understand Malay language.

    Akak tahu ada ramai yg macam tu kat luar sana. Kita kena pandang setiap jiwa itu sama dalam pencarian erti hidup ini. Dan setiap jiwa perlu mendapat 'sentuhan' yang berbeza dari 'seseorang yang membantunya membawa kepada pencerahan'. Setiap jiwa itu unik dan tidak ada yang sama maka pendekatan tentu berbeza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. he is from Romania..and he only talk 4 type languages and not Malay language.

      Delete
    2. betul tu akak...memang ramai sangat, tapi mereka berdiam. Dari sekolah agama atau tak. Saya dapat dua tiga orang kawan yang macam tu dekat Malaysia ni. Bestnya kalau akak yang guide.

      Delete
  23. Segala persoalan yang akak cuba huraikan di sini adalah persoalan 'seluruh umat manusia'. Maka ia tentu akan berkisar tentang hal yang sama. Penciptaan berkaitan dengan Ruang dan Masa. Dan dah tentu Pencipta dan juga Ciptaan. Setiap Worldview manusia akan dilatarbelakangkan berdasarkan kepercayaannya dalam sesuatu 'Ajaran Agama'..Pengalaman hidup..budaya..dan juga ilmu yang dikumpulnya. Lalu takat kefahamannya akan ditapis oleh dirinya sendiri bergantung pada kematangan jiwanya.

    ReplyDelete
  24. Understanding needs some time. Tell them to be patient.

    Persoalan mereka tentu akan berpusing-pusing seperti 'soalan asas' yang akak pernah tulis di post yang lepas.

    'Siapa aku?'
    'Di mana aku?'
    'Dari mana aku datang?'
    'Ke mana aku akan pergi?'
    'Siapa mereka?'
    'Kenapa begini?'

    and bla bla things...

    Untuk kita bantu mereka dapatkan pencerahan dan kefahaman pertama sekali kita tanya diri kita...terjawab dengan baikkah soalan di atas tu dalam diri kita? Ataupun kita dengan kawan kita tu sama keliru? Orang Islam dapat 'shortcut' dengan 'sedikit' ilmu tentang keEsaan Pencipta. Lalu bagaimana kita huraikan keEsaan itu dan mampukah penghuraian kita sesuai dengan penerimaan 'audience' kita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak kenapalah tak de blog dalam english haha ^_^.

      Delete
    2. Then..why don't you translate me to him? wkwkwkkwkw..
      Just take some necessary points and try to explain. If you don't understand me you can just ask which one of my statements that is unclear to you. I will try my best then.

      Delete
    3. I did try my best to estract the simple basic necessary knowledge here. Although kdg2 ke laut jugak...huhu

      Delete
  25. Apa salah manusia?

    MENERIMA BUTA-BUTA APA YANG DIBERI PADA MEREKA.

    Ini memang salah. Dahla salah..bukan main berlagak pulak tu dengan apa yang dia percaya. Inilah kesalahan semua umat manusia tanpa mengira apa pun agamanya.

    ReplyDelete
  26. Adakah ini yang dikatakan 'beriman' dengan keimanan yang benar?

    ReplyDelete
  27. Cakap dengan kwn adik tu..jangan lihat Islam pada penganutnya dan apa yang mereka percaya tapi lihatlah ajarannya. Pertama sekali bantu dia untuk mengenali Allah setakat yang adik tahu. Mengenal Pencipta sangat berkaitrapat dengan Ilmu Rasa.

    Huh...okay...take it slow and refine our intention.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah. Dulu saya banyak diam, bila ada sahabat yang tanya, sebab saya tak ada ilmu. Mengenal Pencipta.

      Pencipta kita ini terlalu misteri. Saya bantu yang termampu, sebab saya sendiri masih dalam pencarian. Nanti cuti tiga bulan, exam bulan enam ni. Bolehlah saya termenung lagi dekat rumah. Akak, Pencipta kita ni misteri sungguh. Kadang-kadang saya rasa nak lari tak mahu cakap dengan siapa-siapa dan duduk termenung.

      Allah is : The God of Universe, The God who create Sky and Earth
      in our religion we call Him as Allah
      He has no wife and children
      He is not human
      He is not woman or man
      He has no weaknesses
      And He is not the same as all creature in the universe
      He is unknown
      but we can feel His presence
      Maybe you know Him, cause He has a lot of name
      One but with a lot of name...

      basic punya ilmu, nanti kena tengok balik Harun Yahya, Syeikh Ahmad Deedat.
      kurangnya ilmu saya, Allah bagi hadiah yang seorang ini pun tak boleh nak tolong.Dah lama dah duduk termenung...4 tahun termenung..nak sambung termenunglah..lepas tu makan ikan termenung.

      Akak, cepatlah sembuh hehe...all the people missing you haha

      Delete
  28. and let me tell you some titles of the books that i own:

    UFO Phenomena by Dan D Farcas.

    The Mars Secret
    101 things about freemasons
    The Encyclopedia of Secret Societies
    UFO:Top Secret
    China and the aliens by Shi Bo
    The Book of the Forbidden Knowledge
    UFO:the truth beyond imagination
    The Cosmic Machine
    UFO Encounters in Romania

    So yeah...this is what i read,a 22nd year old guy like would do something else with his spare time :))

    So you see....nobody is normal....we are 7 billion individuals on this planet and each of them is unique...nobody is perfect.

    You don't have to criticize yourself...and trust me i will only hurt myself more if i will stop talking with you because you are young and you hurt yourself..

    It's true that i don't know the story of your life but let me tell you something.

    in 1953 my grandfathers family was emprisoned by the communists.my grandfather and great-grandparents spent many years in prison under hars condions. my grandpa's older brother was killed in 1953 in Jilava,Bucharest because he was a member of the Iron Guard. He was trained in Germany to come together with other 13 guys back in Romania and overthrow the communism but one of them betrayed them and 13 young men were executed and their families had their belongings taken away and emprisoned in coal,lead and gold mines....

    My grandfather suffered a lot too,he was a political convict,he had his house confiscated many times but he never gave up.My grandfather is my motivation and I love him so much and I am proud to have not only his surname but his name too :)

    When life gives you a slap,you can take a pause to gather yourself,but then it's time to fight back.We have one life,just one,and we must enjoy it! and i think that this is what God also wants.otherwise there is no point in living....in fact LIFE ITSELF has no point....


    look at a rat(yeah it may not be the best example ever :)) ) he's life span is only about 3-4 years,then he dies,but nonetheless he lives it without complaining.i know that animals don't complain,but people should not complain either!just think that there are people in this world who don't have food to eat.....not to mention computer and internet so they can send mail at 8500 km away as we do :P

    there are people less fortunate than us....and they try to be happy,because sadness will make them worse....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengok akak..saya tak suka guide orang. Cepat je nak lari, takut dengan orang haha bila kena tanya soalan yang pelik2 terus saya nak lari haha. paranoid dengan manusia...

      bye akak

      Delete
    2. Alien ada di sekeliling kita cuma kita yg tak nampak.

      Delete
    3. We are one of those aliens in humanic biology suit :p

      Delete
    4. Exactly...!

      Tapi ada yg betul2 manusia.

      Delete
    5. Kuat juga telepati akak ngn Aiz ni. Baru seru nama Aiz sat td...dah menyahut..
      hhuuhuhu..

      Delete
    6. 'When life gives you a slap,you can take a pause to gather yourself,but then it's time to fight back.We have one life,just one,and we must enjoy it! and i think that this is what God also wants.otherwise there is no point in living....in fact LIFE ITSELF has no point....'

      -jasad yg muda tp berjiwa besar.

      Delete
    7. Waha3. Kalau cite bab outer space, aliens, dewa dewi, kisah penciptaan, merentas masa... Seolah2 ia recalling memory. terasa 'dekat'

      Delete
    8. Nak tahu siapa kita yg dulu... kita perlu lihat apa yg kita minat.. benci dn segala apa yg berkaitan dgn kita.

      Delete
    9. Lihat kisah Sahabat Gua. Bagaimana mereka telah di'tidur'kan dan di'bangun'kan di masa hadapan. Ada hikmah tentang pelindungan diri dari fitnah Dajjal di akhir zaman ni.

      Delete
    10. Minat, memori... smua berkaitan dgn rasa. Itu lah original thing walaupun ke mana jiwa tu pergi. Pelbagai identiti 'jiwa' pakai di pelbagai plane dan time. Tp, pengalaman yg melekat pada jiwa sentiasa push diri agar merasai originality tu. Suatu yg tak tersentuh apa-apa.

      Planet, ufo, bulan, awan, bintang, dingin, sunyi, tenang...
      Semua adalah gambaran tp sebenarnya, 'rasa' itulah memori yg sentiasa melekat utk di ingati

      Delete
    11. Ya. Ilmu Rasa. Sangat berkait dengan Hati. Di situlah berbekas kisah dan rasa yang kita tak dapat gambarkan sepenuhnya tapi rasa itu tidak dapat menipu diri kita.

      Delete
    12. akak ni macam mana tahu hehe saya memang share surah al-Kahfi friday hari tu haha..dan tentang kelebihan Jumaat. Akak saya ni cepat sedih ni haha
      ^_^.

      http://www.youtube.com/watch?v=AfUaa-DMTHY
      http://www.youtube.com/watch?v=qpJfiJq0DA8

      promise to listen it a bit later,just came home from exam and i'm tired,plus I slept only about 4 hours so......i am tired.
      thank god that it was an easy exam =))
      and now till monday....FREEDOM! then again....exams &$@(@**$(*IW#@(#@
      can't wait to finish'em!

      Delete
    13. Berpusarlah segala alam,
      Itulah HATI bertempatnya segala realiti.
      Detakan jantung berdegup gemanya mengilhamkan nuansa jiwa,
      Tidak terlupakan malah berada di alam diri yang terdalam...

      Delete
    14. Dalam Jiwa ada Hati. Dalam Hati ada Rasa. Dalam Rasa ada Cerita. Dalam Cerita terjawablah segala Rahsia yang dirasa tanpa dimengerti sebabnya.

      Tanya sama Hati...adakah merindu? Ingat masa lalu... apa mimpimu..?
      Masa berjauhan apa yang dikenang? Bila difahamkan...itulah Sayang...

      Delete
    15. This comment has been removed by the author.

      Delete
  29. apa bye bye bye bye ni?

    dah timbulkan macam2 bye2 pulak dia...

    ReplyDelete
  30. akak, kalau saya tinggalkan dia dan bagi dekat kamu semua boleh hehe. Sebab tiga bulan nak termenung huhu

    ReplyDelete
  31. betul2 memang jin ada dekat sekeliling kita, time solat, solat sekali hehe

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nape main delete2 ni..huhu..
      Dah bace dah kt inbox email..huhuhuhuhu

      Delete
    2. ala akak jgn la marah hehe

      Delete
  33. let me tell you some of my hobbies that i had when i was 5-10 years old,it freaked my teachers at school :))after i learned to read i got hooked on paranormal magazines,my dad used to buy stuff related to paranormal,ghosts,aliens etc...when i was a kid i loved science fiction movies,and still love them.i loved robots,astronauts,dinosaurs,aliens.

    when i grew up a bit(about 10 years old)i started reading about aliens,alien life,science,i remember i wasn't doing my homework because i was distracted by stuff meant for an age bigger than mine back then. other freaky stuff about me,i only like numbers which divide with 2 and 5. i don't like having the desktop of my laptop messed up,each folder or file has it's own order.

    i don't like asymetric things,to me everything has to be symetric.if a subject does not attract me,i do anything i can to avoid it.when i go to sleep,it must be as darker as possible and as quiet as possible,if i hear even the sound of the clock,i feel like my brain is about to explode(this is why i don't keep a classic room clock in my room but a digital one :)) )i don't like people to mess up with my things.if i like a song/move,somtimes i will listen/watch it for hours and hours.

    i don't like heights(this is why someday i want to jump from a plane with a parachute or do bungee-jumping :)) only if i do at least one of these,i will conquer my fear of heights).when i was a kid i used to watch the movie "Commando" with Arnold Schwarzenneger at least once per day,my dad had in 1995 a video player and bought the tape with this movie.

    i was like a drug addict,except that it was a movie :))i like Iron Man,Terminator,Star Wars,Indiana Jones,Lord of the Rings,X Men,Robocop,Cyborg etc

    what can i say...my dream is that one day i will have my own technology company....oh and not to forget...I love astronomy,this summer i want to buy my first telescope.each night i go out just to watch the moon and constelations,someday i will go to Mars ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketakutan kita pada sesuatu ada 'cerita' di sebaliknya...

      Delete
  34. i will start my exams next week,didn't study for them at all :))

    i will study this weekend,this are my final exam,and i am finished with college,after this only the License Exam will remain but i want to delay it for a few months,because after I finish college,I need 1 year to study for University of Bucharest,I want to get my master degree there and it's so hard to learn because I need to learn almost everything that I studied in these 4 years of college.

    So by delaying the License Exam I will have another reason to learn for my master exam :) that will be 1 year from now.

    ReplyDelete
  35. hehehe look at my city during February 2012

    http://www.youtube.com/watch?v=YAW0FoJopkc

    my city is like a village compared to Kuala Lumpur =))Arad has only about 150.000 inhabitants.

    ReplyDelete
  36. does it snow in Malaysia?
    from what I know...there are only 2 seasons in Malaysia.this winter we had -15 degrees Celsius in my region....

    but it was better than in the rest of Romania where were like -20 or -22(In the Carpathian Mountains at Sfantu' Gheorghe city,Covasna (Saint George City in Covasna County),here we have the lowest temperatures in Romania)..
    Watching the clear night sky during winter...while freezing :)) epic... hope this year i will buy my first telescope :X:X:X:X:X
    i don't want a cheap one but a medium to high type...to see Mars :X my favourite planet..

    Orion it's my favourite constelation :X
    It always had a special place in human history.
    In Romania.Orion is mostly visible during winter,at summer it moves south....and it's harder to see.

    and sorry for those bad things that happend in your life....

    this is life...we are at his mercy,the only thing we can do is to try and live it as best as we can....

    I suffer from asthma and my doctor gave me an overdose of dexamethasone over 2 weeks and I almost broke my bones because walking was difficult, slept maximum 3 hours per night. Had nightmares and suffered from anxiety, depression, paranoia and low self esteem for about 1 year because of a doctor who gave me too much from a dangerous medicine.

    told you before that I have asthma...well this is a remnant of my health problems that I had when I was a child....

    I had blood infection(septicemia)when I had only a few months,I was on the break of dying many times as a kid...In Romania after the communism ended,life was very harsh,this is why my parents choosed that it's best for me to be born in Hungary.

    but because of this i wasn't a romanian citizen untill i was 4 years old and since i was very ill,almost all hospitalisations and treatments I had to do in Hungary,and this was hard for my parents because it was very expensive.... anyway...right now i am feeling great,medicine evolved a lot and i don't need medicines that much,in fact i haven't took a single asthma medicine in months....still cigar smoke and humidity are chok me but I can deal with it :)
    oh and best part...i am finally allowed to make sports :) which I love,so this summer,i'm back to the gym :),untill then I workout at home(mostly jump rope and abs :)) :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh Orion.... such a deep feelings...
      Send my regards to Orion... I love skies... they made me fly high... more than drugs...

      Delete
    2. and Abseiling too... grr... I am to tied with life and responsibilities...

      Delete
  37. And about Islam, just speaking with you I start to embrace it more and more but still for me as a christian some stuff are hard to understand but one day I will do the big step and that is conversion.

    I don't know when I will convert because I am still young and I don't know what the future will show to me but I trully hope to become a muslim.I will start a new life,leave all the bad habits behind and start a new one,if I will find happiness and remorse. Thank you so much for being a friend and thanks a lot for that eBoook,tommorow I will read it in full(so far I read just so minor stuff).
    Have a great day and don't let anyone upset you,don't be depressed because we all diserve a happy life.

    akak, dan siapa2 yang dekat sini, dapat tolong sahabat saya yang seorang ni...please send me your email address. akak, setakat share ilmu basic boleh la, tapi yang inner saya fail :(
    tak boleh share email dia dekat sini sebab dah janji.

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. Peringatan dan Amaran buat pembaca Migdal Gideon:

    INI BLOG AKU. Maka aku adalah Tuan Rumah di sini. Jika kamu sekadar mahu melihat rumahku dan senibinanya dari jauh maka silakan kerana aku tak boleh halang itu kerana kamu punya mata. Namun jika kamu mahu masuk bertandang ke rumah aku maka JAGA ADAB SOPAN DAN BUDI BAHASA KAMU. Kerana jika tidak aku tidak akan teragak-agak untuk menghalau kamu dari rumah aku kerana ini hak aku.

    Jika kamu datang dengan kesombongan di sini maka berkali-kali ganda aku akan balas kesombongan kamu itu.

    Jika kamu datang dengan membawa soalan-soalan bodoh yang disengajakan kerana mahu memperbodohkan aku kamu boleh keluar dari sini dengan semua KEBODOHAN kamu kerana aku benci dengan kebodohan.

    Jangan semakkan Blog aku seperti TEMPAT PEMBUANGAN SAMPAH laksana Laman Facebook kamu ataupun tempat untuk kamu muntahkan semua kebusukan diri kamu kerana di sini bukan tempatnya.

    Jangan mengajar aku dengan sesuatu ilmu yang kamu sendiri tidak tahu dan tidak faham kerana aku akan menjerut leher kamu dengan kata-kata kamu sendiri.

    Barangsiapa yang datang sini nak tunjuk hero korang boleh pergi mati. Aku dah pernah mengamuk di JPM sekali tahun lepas dan jangan kamu sangka darah gila amuk aku tu dah mati terkubur macam tu sahaja.

    Aku bukan pengecut seperti kamu yang hanya melalak di bawah tempurung. Semua cerita bagaikan diri kamu itu yang terhebat padahal hakikatnya kamu adalah si kurus yang pengecut yang menyorok di belakang bapa kamu yang juga kurus dan pengecut.

    Memang aku sediakan gelanggang di sini untuk kamu bertikam lidah dengan aku jika kamu orang yang benar dan datang membawa kebenaran dari Tuhan. Maka silakan bawa hujah kamu yang terbaik jika tidak baik kamu diam sahaja di tempat kamu menaip dan menghadap internet tu dan jangan macam-macam dengan aku. Jika kamu suka-suka nak tunjuk bagus depan aku dengan penuh sombong dan memperbodoh-bodohkan aku... kamu tunggu kat situ aku terajang korang sekor-sekor dan aku akan ajar kamu sehingga kamu merangkak-rangkak keluar dari sini.

    AKU BUKAN ORANG YANG BODOH. Ingat kata-kata aku ini baik-baik dan fikir berkali-kali sebelum kalian memulakan bicara dengan aku kerana aku adalah orang yang sangat menghargai BUDI BAHASA. Jika baik budi bahasa dan niat kamu maka baiklah layanan yang kamu akan terima.

    ReplyDelete
    Replies
    1. adoi...sape kne marah ni?
      ayokk xtawu...sape buat2

      Delete
    2. ntahla... aku pun tak tahu... aku mintak beras kat orang ke? kenapa korang suka sangat ambil tahu hal orang dan kamu mengutuk manusia yang lain seolah-olah kamu mengenalinya dengan sebenar-benar kenal dan juga situasi apa yang telah dilaluinya? mengapa kamu membenci manusia lain yang kamu tak kenal dan kamu menghukum mereka seolah-olah kamu tahu semuanya? tidakkah kamu semua sedar pada zaman yang penuh dengan fitnah ini kamu turut sama hanyut dengan fitnah yang berleluasa itu? kamu percaya pada media. adakah media itu Qur'an kamu? kamu percaya pada kata-kata manusia di laman sosial seperti facebook dengan mudah sekali. dan kamu menghukum manusia lain seolah-olah kamu tidak pernah melakukan kesalahan. adakah kamu terlalu mulia malah lebih dari nabi dan tidak pernah melakukan kesalahan? ataupun kamu sebenarnya mengagumi diri kamu sendiri dan diam-diam dalam hati kamu yang kamu mengaku kamu itu Tuhan? mungkin kamu semua yang tak waras. dan menjadikan manusia seperti aku menjadi mamee monster?

      Delete
    3. aku berkata yang benar. manusia banyak di luar sana yang mengaku hebat tapi sebenarnya pengecut. banyak yang ketawakan aib manusia lain padahal dia sendiri sudah tidak waras kerana otak yang dianugerahkan untuk berfikir kini diletakkan di kepala lutut. memang bodoh sekali. maka aku yang berkata benar atau kamu yang tiba-tiba terjah aku tu benar? pada hari aku dalam tahanan reman kamu beramai-ramai di alam maya ini mengutuk dan menghina aku semahu-mahunya. kamu tak takut pada Allahkah? kamu tak beriman pada hari akhiratkah? aku risau kamu tersangkut di akhirat sana dan menunggu aku berbaris panjang di padang mahsyar kerana mahu meminta maaf pada aku. kalau aku tak maafkan... mampuslah kamu di situ. mahukah? benarkah kamu orang yang beriman?

      Delete
    4. yang aku hairankan... manusia-manusia seperti ini menjalani 'kehidupan' mereka dengan gembiranya. makan dan minum tanpa tercekik. pergi office sambil-sambil tu bukak facebook dan baca fitnah-fitnah sensasi kemudian kamu hukum manusia dan tambah lagi fitnah-fitnah di sana. kemudian kamu ketawa semahu-mahunya sambil makan kacang dan siapkan kerja office kamu. dan kemudian tiba waktu solat kamu solat dan kamu beritahu Allah kamu beriman padaNya. setelah itu kamu sambung kerja di meja office kamu tu dan sambung aktiviti fitnah-memfitnah tu. pening kepala aku. benar ke kamu percaya dan yakin pada Allah dan segala kekuasaanNya? dosa memfitnah bukankah lagi besar dari dosa membunuh? dan kemudian kamu datang depan muka aku dan mengatakan aku adalah orang yang bodoh kerana mengamuk di sana tanpa ada sesiapa pun yang cedera di sana melainkan aku dan khalil. dosa aku dan khalil lagi besarkah atau dosa kamu yang memfitnah orang sampai bertimbun-timbun tu lagi besar? kamu mahu aku ajarkan ke satu persatu kesilapan bodoh kamu tu ke atau kamu mahu tunggu balasan dari Allah datang dan turun mengheret kamu ke neraka jahannam? kamu semua manusia telah membuat fitnah secara besar-besaran di atas muka bumi ini dan kamu tak merasa malu dengan Allah sikit pun dan terus-terusan menelan makanan seenaknya tanpa berfikir siapakah yang memberikan kamu rezeki.

      Ya Allah... adakah kamu waras wahai manusia? kenapa aku kau hina? apa salah aku pada engkau semua? Akukah yang gila atau kamu semua?

      Delete
    5. Demi Tuhan dan Kekuasaannya jika aku yang kau fitnah ini berdoa pada Allah agar kamu ditimpakan bencana maka adakah kamu fikir kamu akan selamat dari bencana Allah? Mahukah kamu semua yang menghina aku di luar sana aku minta pada Allah agar kamu mati tercekik kerana kamu mengkufuri terlalu banyak nikmat Tuhan? Jawab aku wahai manusia-manusia yang bodoh lagi sombong! Adakah ini cara kamu hidup di atas muka bumi Tuhan ini dan kamu terus-terusan dengan semua itu sampai kamu mati dan itu yang kau namakan 'sebuah kehidupan' yang diredhai? Kamu mintalah ampun pada Allah berjuta-juta kali sekalipun namun jangan kau fikir dosa kau pada manusia lain itu akan terampun. Kamu semua adalah makhluk yang tidak tahu mensyukuri nikmat Tuhan dan sungguh tamak dan tak tahu malu. Kemudian setelah solat kamu meminta pada Allah supaya ditambahkan lagi nikmat pada kamu. Adakah kamu sedar apakah yang telah lakukan sepanjang hari-hari kamu? Setiap detik yang kamu lalui? Kemudian kamu melagukan ayat2 suci Al-quran tanpa sedikit pun kamu cuba untuk fahami apa yang Allah telah nyatakan di dalamnya. Kamu manusia yang dikurniakan akal untuk berfikir namun kamu kufur dengan nikmat terbesar pemberian Allah itu dan kamu benar-benar manusia yang tidak menggunakan otak untuk berfikir. Kamu kufur dengan nikmat Allah. Manakah perginya kewarasan kamu dan apakah nilai Allah di mata kamu jika pemberianNya yang terhebat itu kamu campak ke dalam tong sampah? Pernahkah kamu berfikir tentang perasaan Allah terhadap kamu? Kamu kurang ajar dengan Allah kemudian kamu sombong berjalan atas muka bumi ini.

      Delete
    6. Sekali lagi aku dengar depan-depan aku kata-kata hinaan kamu semua wahai manusia yang bodoh dan sombong.... siap kamu. Aku akan pastikan kamu tidak dapat tidur lena pada setiap malam dan kamu akan dihantui perasaan bersalah yang amat dalam kemudian kamu diam-diam mengintai keberadaan aku di sini curi-curi. Dan kamu akan merasa amat malu untuk hidup apatah lagi untuk menikmati nikmat Tuhan.

      Cukup sekali lagi sesiapa datang pada aku dengan membawa kebodohannya lalu ketawa2 depan aku tanpa rasa bersalah... nahas kamu wahai manusia yang pengecut! Pengecut pukul curi dan kemudian lari. Manusia yang tidak ada maruah diri dan tak tahu malu.

      Delete
  40. Oh Epistemologi.... Oh Epistemologi....
    Manalah perginya akal manusia... ke longkangkah? Ke lautkah? Ke jamban cangkung kah?

    Hahahaha.....

    Oh Epistemologi.... Oh Epistemologi....
    Mengaku diri beriman tapi entah apa yang diimankan pun aku tak tahu. Hasil imannya adalah akhlak yang busuk dan menjijikkan. Berangan pula diulit bidadari-bidadari syurga.

    Jangan kamu kata kamu para ilmuan ilmu agama kerana ilmu-ilmu itu semua akan menghempap kamu jika kamu tidak bertanggungjawab atas apa yang kamu tahu itu.

    Jangan kamu kata kamu ustaz ustazah dan memperjuangkan Agama Allah jika kamu hanya mahu Wang manusia. Busuk kamu hoi si parasit! Kamu adalah makhluk yang busuk malah keji dan hina. Kamu bagaikan keldai bodoh yang membawa kitab-kitab tebal yang berisikan Petunjuk hebat dari Tuhan. Keldai... apalah tahunya tentang kandungan kitab dan hikmahnya... ihok.... ihok... Keldai!

    Dan kamu semua di luar sana sungguh enak sahaja kamu berkata-kata di alam maya ini ya... Demi Tuhan dan Keagungannya jika kata-kata kamu yang bodoh itu kamu lemparkan pada manusia dengan disertai kesombongan... ketahuilah SUATU hari nanti kamu akan terduduk meratap karma buruk kamu dan kamu akan menyesal dengan kata-kata yg kamu pernah lemparkan pada manusia lain wahai manusia yg bodoh dan sombong!

    ReplyDelete
    Replies
    1. nape marah2 ni dhada oiii...tangkaplah api tu ubah jadi bebola salji,kan best...kepada en zainul,ni awat datang umah orang sesuka je berleluasa niii...dah makan ke belum?bahasa mcm orang tak makan setahun je?

      Delete
    2. Banyak betul musang berbulu ayam ni...menyemak je..

      Delete
    3. Jangan marah saye. Saya suka bertandang kat sini, curi2 baca. Menambah ilmu, mengenang memori. Encik2 anon, di mana2 sentiasa ada,tak brani tnjuk muka. tp, lantak depa lah, janji saya dapat ilmu, depa dapat amarah.

      Delete
    4. Ada gak yang kena Jurus penampar angin sulong nehh..

      =)

      Seekz

      Delete
    5. Sakitnya jiwaku... berikan aku nafas ya Allah...

      Delete
    6. Adik-adikku Macadoney.. Seekz... Future Phenomenon... Jasmin...
      Jangan nakal-nakal ya... nanti Ibu sebat korang... jadi budak baik ya nak...

      Delete
  41. Termometer temperature aku mmg dah pecah sejak hari kejadian lagi. Aku tak nak tengok muka-muka manusia yang berhati busuk berjalan depan aku lagi kerana aku takut aku akan kerjakan jiwa orang tu tanpa aku sentuh sikit pun jasadnya. Kamu semua manusia yang sombong dan bodoh fikir aku ini siapa? Aku seboleh-bolehnya tak mahu marah lagi pada sesiapa namun bagaimanakah caranya untuk aku terus hidup bersama manusia-manusia busuk seperti mereka? Najis sendiri bersepah-sepah tak tahu pula nak mencucinya sendiri. Silap kamu jika kamu terserempak depan muka aku kerana aku akan sapukan najis kamu sendiri di muka kamu yang sememangnya muka tak tahu malu.

    ReplyDelete
  42. Astaghfirullahalazim...

    Nantilah aku tukarkan api aku ini kepada arus salji...

    Aku mahu beri air yang sejuk dan menyegarkan pada manusia-manusia yang dahaga namun aku tak boleh berdiam diri pada manusia yang tidak tahu budi bahasa. Zaman dikatakan semakin maju namun manusia semakin hari semakin tidak bertamadun dan hilang tertanggal dari dirinya segala budi pekerti yang mulia.

    Sedarlah wahai manusia. Aku mohon dan merayu pada kamu yang berada di sini dan sampaikan juga pada yang lain...

    KELUARLAH DARI KEBODOHAN DAN KESOMBONGAN DIRI KAMU WAHAI MANUSIA.

    Ia sungguh menyakitkan jiwa aku. Hampir-hampir sahaja aku mati setiap kali aku berhadapan dengan manusia yang sombong. Kasihanilah aku... aku merayu jangan datang kepadaku membawa kesombongan dan kebodohan kamu... ia sungguh menyakitkan aku. Aku cuma mahu turut hidup di atas muka bumi Tuhan ini. Tak bolehkah kamu kongsikan sedikit ruang itu untuk aku?

    Kasihanilah aku wahai Tuhan... aku cuma mahu bernafas di atas muka bumimu ini... aku rasa bagaikan mahu mati bersama mereka. Kasihanilah mereka Ya Allah...

    ReplyDelete
  43. syedapnye ayam ungkep ni...huhuhuhu...nak?

    ReplyDelete
  44. Sebenarnya kemarahan aku masih belum reda. Kecik je aku tengok orang2 yg bodoh ni kat mata aku. Kalau depan mata aku dah bedal cukup2 pakai kayu. Sumpah... korang memang tak tahu aku siapa. Waktu kejadian aku mengamuk korang orang2 yang bodoh ni takde depan mata. Kalau tak memang terkencing2 korang kat situ. Kerana manusia bodoh macam kalianlah aku hilang kewarasan diri. Aku terlalu marah pada kebodohan manusia yang dah melampaui batas.

    Hei Zainul yang bodoh! Kerana manusia bodoh dan menjijikkan macam kaulah aku hampir2 setiap kalinya hilang kewarasan. Ko ingat aku takut ke dengan kau? Polis pakai senjata api aku hadap berdua dengan Khalil ko ingat aku takut ke dengan jantan bodoh pengecut macam kau? Korang memang tak kenal aku siapa. Kalau kat medan peranglah...sekor musuh pun aku tak bagi keluar hidup2. Aku kejekan sampai mati.

    Ko memang tak kenal aku siapa. Aku memang tak puashati dengan orang macam kau...macam blogger BODOH BUASIR OTAK nak mampus menyusahkan orang...dan semua manusia2 setan yang mengutuk aku kat blog hud2 kat blog khalil dan kat facebook semua. Kerana manusia yang berhati busuk penuh penyakit inilah aku hampir2 hilang akal dan pertimbangan. Aku tak tahu kenapa manusia semua dah jadi jadi gila dan bodoh sampai macam ni sekali. Aku rasa kalau nabi turun pada zaman ni... orang2 macam korang yang bodoh inilah yang mula2 sekali datang menentang dan mengejek2 nabi. Macam si kurus yg bodoh pengecut baling2 batu lepas tu lari menyorok. Korang cakap aku sesat... belajar tak berguru... korang hina aku dan mahu aku dihapuskan dari muka bumi ni dan seluruh keturunan aku.

    Ya Allah... jahilnya manusia... terduduk aku tengokkan kebodohan korang ni... kenapa sampai begini kamu wahai manusia....?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hellooo Zainul....

      "menangis konon.. jantan tak tahu malu. Curi baca blog orang.. satu sen tidak keluar uang"..

      Kamu campakkan perasa 'kebencian' bertaburan dan hari demi hari kamu fikir kamu menjadi akan menjadi Insan yang HEBAT!!
      Sedangkan Allah tidak pernah memusuhi hambaNYA.

      Ilmu tentang manusia kamu gagal! Balik belajar lagi...

      Delete
    2. to zainul...yang hebat! kalo benar pon org 2 slh xselamanya slh ko ckp mcm ko xpnh bt slh..baik slh demi mencari kebenaran sejati dari ko yg rase bgus sepanjang hayat....silap2 org yg slalu ko hina n cari slh 2 lbih bgus dr ko...nk baling taik kat org tp xsedar kat muka siri bepalit taik 2 hushhh sabor...

      Delete
    3. what ever... aku tak perlukan orang untuk menghina aku. dah cukup. sebab aku tak sebut nama2 sesiapa kat sini melainkan zainul setelah dia datang dan menghina aku. ko ingat aku bodoh ke tak dapat menilai maksud dan niat kata2 dia? manusia hina aku sampai berbakul2 sedangkan aku tak kenal pun mereka maka aku yang salah ke mereka yg salah? kalau ko datang blog aku dan rasa terbakar so ko boleh blah sebab aku tak cakap dengan ko. aku tak kenal ko sapa dan aku tak nak kenal pun ko sapa. kalau zainul tu hebat... itu diri dia aku tak masuk campur dan ko boleh puja dia dan pergi berkawan dengan dia sebab aku tak rugi satu sen pun.

      aku hanya perlukan manusia yang mahu ambil pengertian dan mahu mengerti. jika kamu datang di sini mahu mengkritik dan memperbodoh2kan aku, maka silakan pergi dari sini.

      Delete
    4. aku bukan takut dengan kritikan. tapi aku tak suka orang datang dengan sombong pada aku. dah la sombong masuk rumah aku lepas tu memperbodoh2kan aku. aku ke yang bermasalah atau orang tu yang bermasalah?

      Delete
    5. tau pulak ko nak baking orang dan bercakap 'kalo benar pon org 2 slh xselamanya slh ko ckp mcm ko xpnh bt slh..'

      bukan main pandai ko bercakap eh...
      pergi ko tengok manusia kat luar sana yang menghina aku sebanyak2nya tanpa aku kenal dorg tu siapa tanpa aku buat salah sikit pun dengan dorg malah mahu aku masuk ke neraka. adakah mereka itu tuhan? aku bukan pengecut setelah aku melakukan sesuatu dan manusia menghina aku semahu2nya kemudian aku duduk menyorok dalam rumah sampai nak mati dan terus bersabar. manusia kini semakin jahil dengan berkata semahu2nya dan memfitnah serta menghina manusia lain tanpa hak yang benar. adakah kau punya akal dan berfikir adakah kata2 aku ini benar atau tidak ataupun kau hanya berkata kerana nafsu kau yang telah aku hina dan kau rasa terbakar? kau balik dan renung kata2 aku ini.

      Delete
    6. ni aku quote kata2 ko satu persatu.

      'baik slh demi mencari kebenaran sejati dari ko yg rase bgus sepanjang hayat'

      aku melalui pelbagai kesalahan dalam hidup termasuk Amuk di JPM tu. dan terlalu banyak yang aku belajar. Allah mengajar aku satu persatu. adakah dari kata2 zainul itu kau nilai dia mahu 'mencari kebenaran sejati?' aku fikir ko ini adalah manusia yang tiada rasa dan tiada perasaan. jika aku balas kata2 kau adakah kau mampu telan kata2 aku ataupun kau sekadar mahu cari gaduh dengan aku? jika kau tak jujur dengan diri sendiri dan mahu merasa menang dengan setiap kata2 kau sedangkan kata2 kau tidak benar maka kau salah. setiap butir kata2 aku ada dasarnya. walaupun terlalu banyak sehingga kamu semua tak mampu nak telan tapi aku boleh huraikan satu persatu setiap kata2 aku.

      sekarang aku nak ko letak nama penuh ko dan email ko kat sini kalau ko benar2 berani.

      Delete
    7. aku akan panjat tangga satu persatu dan aku benar2 mahu manusia keluar dari kebodohan. aku berkata yang benar.

      Delete
    8. dahla... aku dah tak nak bergaduh... kerana kau datang sini dengan ego dan sombong. tapi kau tak sedar.

      aku tak peduli pun jika ramai orang lagi baik dari aku. aku tak campur pun hidup mereka. aku tak datang depan pintu rumah mereka dan menghina mereka. aku melalak di blog aku sendiri. kenapa ko rasa susah hati?

      aku cakap dengan ko eh... ko tahu hukum karma tak? ko pergi google dan cari info dan fahamkan.

      kemudian aku nak ko tahu... setiap butir kata2 aku di sini AKU AKAN DIPERTANGGUNGJAWABKAN DEPAN ALLAH nanti. dan aku akan dibalas sesuai dengan apa yang telah aku lakukan. jika buruk maka balasan buruklah yang aku akan terima. tak mengapa. biarkan aku menderita dengan kesilapan aku sendiri kerana aku tahu 'penderitaan' itu Allah datangkan untuk aku untuk mencuci jiwa aku biar bersih dari kesalahan aku. so... fair... apa yang ko nak susah hati?

      ko bagi tahu kat aku terus terang apa yang ko tak puas hati dan mahu aku jelaskan.

      Delete
    9. ko baca kata2 zainul tu betul2... dia sedang menunggu 'hikmah' yang aku maksudkan dengan nada sinis dan mahu mengetawakan nasib aku. adakah itu sifat baik seseorang untuk mencari kebenaran sejati? kata2nya bermaksud dia mentertawakan nasib aku yang sedang aku deritai ini dan dia sungguh gembira melihat orang lain mendapat nasib buruk disebabkan perlakuannya. adakah itu perbuatan mulia? bagitahu aku dengan jujur. Allah itu Maha Mengetahui. korang nak tipu aku pun tak guna sebab itu semua berkaitan dengan 'perkembangan jiwa' korang sendiri. untuk jiwa berjaya mendekati Allah jiwa itu perlu membersihkan hatinya dengan jujur.

      Delete
    10. korang semua tak tahu apa yang aku lalui sebelum kejadian, semasa kejadian dan setelah kejadian. maka adakah kamu semua layak memperkatakan hal aku? apa hak kamu? semua pegawai2 pihak yang berkuasa, dari polis, pihak mahkamah, pihak hospital dan sesiapa yang berkaitan mereka menyiasat kes aku sehingga ke akar umbi. maka siapa korang sebagai orang awam yang tiada kaitan mahu menghukum aku? malah hakikat kejadian yang sebenar2nya Allah jugalah yang mengetahui... lalu mengapa manusia menghukum aku melebihi Allah sendiri? kau jawab apa yang aku katakan ini dengan kata2 yang benar. aku mahu dengar.

      Delete
    11. Apa yang Rasulullah s.a.w ajarkan kepada kalian umat Islam? jika kamu mendengar sesuatu berita... apakah yang kamu perlu lakukan?

      setiap zaman ada perbezaannya. mengapa dikatakan zaman ini zaman fitnah adalah kerana kemunculan 'media' dan juga internet. manusia seisi bumi dengan jumlah yang tak terkira masuk ke 'alam cyber' lalu mendapat pelbagai info, berita, penipuan yang terselindung, fitnah, dan macam2 lagi. dan bagaimanakah cara kita sebagai manusia yang punya akal dan jati diri berdepan dengan semua ini? adakah terus hanyut dan tenggelam? adakah kita benar2 memikirkan cara yang terbaik untuk respon agar tidak membawa kepada kemudaratan?

      Delete
    12. malah tidak perlu aku mencanang setiap inci fakta tentang kejadian tempoh hari kerana orang awam tiada hak untuk tahu. segala maklumat siasatan adalah 'Private and Confidential'. dan Zainul dengan nada ketawa mahu aku jelaskan semua di sini. bukankah itu satu kebodohan? dia tak tahu mengapa aku bertindak sedemikian. dan cukup dia sebagai wakil manusia2 lain yang menghina aku di alam maya ini lalu aku menjadi diriku sendiri tanpa hipokrit dan berdepan dengan manusia2 dan hinaan mereka. bagi mereka yang menghina aku, fikirkan baik2 kata2 aku.

      aku di sini.... hanya menyatakan semampunya aku. dan cukuplah Allah sebagai pembelaku. dan aku di sini hanya mahu menyampaikan ilmu dan kebenaran. jika kau nilai ia sebagai sampah, maka buanglah 'sampah' ini jauh dari hidup kalian dan jangan pernah datang ke sini lagi. kerana aku ini sampah di mata kamu maka apakah ertinya kamu menghina sampah? kamu kan manusia yang bijak... janganlah dengan 'sampah' ini kamu mahu bergaduh. apa gunanya. malah itu cuma menunjukkan kebodohan sahaja.



      Delete
    13. ya allah...kata2 TO ZAINUL....aku berkata2 kat dia suma 2 blagak hebat rase die je betol smpai jadi kje nk cari slh org kata2 suma aku tuju pada org yg dah hina kau...anyway..be cool hehe

      Delete
    14. thanks... sebab jujur. kamu semua tak tahu aku rasa hampir mati menerima penghinaan manusia... cukuplah Allah buat aku.

      Delete
    15. seluruh jiwa aku luahkan malah Allah sahajalah yang mengetahui apa yang aku rasakan... sehingga aku terduduk menerima hinaan manusia.

      Delete
    16. Allah beri aku dugaan yang Maha Hebat. Aku dan Khalil ke JPM. Kesudahannya khalil mati dan aku hidup. Maka aku harus mengahadapi semua kesan ini seorang diri. Dengan kekuatan yang Allah berikan, aku bangun semula dan menghadap manusia untuk mengajar manusia mengenali Allah. Adakah kalian fikir aku ini tidak menderita demi sebuah tugas yang Allah beri kepada aku?

      Delete
    17. Demi Allah yang Maha Menyaksikan, aku kuatkan jiwaku dan aku bangkit semula dan menggalas tugas ini sebaik2nya.

      Delete
    18. Aku mohon... janganlah menghina aku lagi. Aku cuma mahu teruskan hidup. Kasihanilah aku.

      Delete
    19. aku pecaya kau kuat...lagi banyak hinaan kau terima lg kuat kau bergerak ... makin hidup la diri kau...xsangka kata2 ku salah erti...aku jarang berkata2 di sini tp sbb zainul dah melampau bkn niat ku nk sakiti sesiapa di sini...

      Delete
    20. maaf aku salah baca komen kau. kerana jiwa aku sedang sangat sensitif saat ini.

      Delete
    21. anon 14:12 & 14:26..

      Tulislar nama...dari burung ke, singa ke, atau apa2 lagi lar..
      tak le konfius aku..

      Delete
    22. have some courage to be yourself.

      Delete
    23. Siapapun kamu wahai Anon terima kasih kerana niat baik kamu. Maafkan aku kerana tersalah anggap kerana aku sangat sensitif pada waktu2 ini. Aku tak suka orang memperbodoh2kan aku.

      Delete
  45. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  46. Aku muncul di alam maya ini lalu aku buat blog dan aku turun menghadap manusia2 yang pernah ludah aku tanpa aku ada sikit pun kesalahan pada mereka. Aku hairan bagaimana manusia jadi sampai macam ni sekali. Korang tahu tak koranglah manusia yang paling pengecut aku pernah jumpa. Korang cuma melalak dalam internet dan cerita letap letup pasal perjuangan. Sedangkan pada hakikatnya aku rasa kalau korang duduk seminggu kat penjara korang akan rasa macam nak mati. Orang pengecut macam korang ni ke yang nak perjuangkan agama Allah? Korang ingat korang layak ke? Hei! Stopla quote ayat2 Quran dan Hadis. Korang tak layak nak sentuh ayat2 suci tu dengan jiwa dan hati yang kotor tu. Sepotong ayat Al-Quran pun korang sebenarnya tak mampu nak pikul pun. Korang tak malu ke guna ayat2 suci tu dan hias kat dinding2 blog korang.. laman facebook korang dan rumah korang? Korang jadikan ayat2 tu tangkal ke apa?

    Ya Allah... bukalah minda kamu wahai manusia...

    Cuba kamu baca sepotong ayat sahaja dan kamu dalami dan hayati maksudnya.. kamu tak terpikul wahai manusia... kenapa kamu begitu sombong? Sedarlah wahai manusia... kamu benar2 dah berada di lembah dan jurang kejahilan dan bila2 masa sahaja kamu boleh masuk jatuh ke dalam gaung dan mati.

    Ya Allah... apakah nilai ayat2 yang dah Kau turunkan pada manusia ini? mereka mempermainkan PemberianMu Ya Allah... kau tariklah balik nikmat itu semula Ya Allah... apakah ertinya Kata-kataMu yang Mulia itu bagaikan dihinjak2 manusia Ya Allah...

    ReplyDelete
  47. Menggigil badan dan seluruh jiwa aku kerana mahu mendekati dan mendidik kamu wahai manusia...

    Aku datang dengan niat yang suci dan ikhlas kamu ludah aku.... Ya Allah... apa salah aku? Aku mahu menolong mereka tapi ini yang aku terima Ya Allah...

    Kau datangkanlah Azab yang membakar jiwa mereka Ya Allah... aku mohon... agar kesombongan mereka itu dapat dipadamkan...

    Ya Allah kau Azablah jiwa-jiwa yang sombong ini Ya Allah... aku mohon... itu lebih baik daripada mereka terus tenggelam dan hanyut...

    ReplyDelete
  48. Wahai manusia yang sombong!

    Tidaklah aku turun ke muka bumi melainkan hanya kerana kasihan. Kamu semua bukan lawan aku. Tapi aku sanggup turun dan menyakiti jiwaku sendiri demi untuk mendidik kamu wahai manusia.

    Demi Allah yang Maha Berkuasa... Kau turunkanlah api yang membakar itu dan bakarlah kesombongan di jiwa-jiwa manusia Ya Allah...

    Demi KesombonganMu Ya Allah... Kau tariklah nikmat Al-Quran dari seluruh umat manusia. Mereka dah tak perlukan Al-Quran Ya Allah...

    Mereka hanya perlukan Kau... Dzat yang Maha Agung... aku seru Kamu Ya Allah!

    ReplyDelete
  49. Demi sesungguhnya... saat ini langit berdentum dan angin bertiup kuat...

    Manusia... selamat kembali untuk mengenal Penciptamu...

    Tiada apa yang kekal melainkan WajahMu Ya Allah...

    Di akhir zaman ini... cukuplah KalimahMu Ya Allah untuk sekalian umat manusia...

    La ilahaillallah...

    ReplyDelete
  50. Kau lindungkanlah manusia yang benar-benar beriman padaMu Ya Allah...

    Aku serahkan seluruh alam kepadaMu Ya Allah...

    Lindungilah kami dari AzabMu Ya Allah..

    ReplyDelete
  51. Hakuna Matata...

    hey....hey....hey hey...
    it means no worry for the rest of your day...
    its a problem free philosophy...

    Hakuna Matata...
    what a wonderful phrase....

    ReplyDelete
  52. Gembiranya hati aku hari ini...rasa lega dan tenang...

    Hahahahahaha....

    Hakuna Matata....
    Bersendiri memberi kekuatan dan ketenangan...

    ReplyDelete
  53. when the world turn back on you.. you turn your back to the world...

    hakuna matata...

    ReplyDelete
  54. Adik-adikku Macadoney.. Seekz... Future Phenomenon... Jasmin...
    Jangan nakal-nakal ya... nanti Ibu sebat korang... jadi budak baik ya nak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. okay promise :) try to be baik haha inshaAllah

      Delete
  55. Aku tak perlukan banyak dalam hidup ini... cukup dengan sedikit jiwa-jiwa yang ikhlas mendekatiku aku sudah merasa kaya dan hebat. Dan dengan itu semua cukup membuatkan aku tenang dan gembira...

    Thanks also to you Jamie...beda bedu

    ReplyDelete
  56. (^_^) xnk nk jd bdk degil...hehehe

    -min-

    ReplyDelete
  57. aiz... contact me in my personal email for any extraordinary knowledge for your development of soul. there are stages for souls to interpret the truth. it may suits to one person due to its time and may not suit to others due to its immaturity.

    poinunagar@gmail.com

    ReplyDelete