Friday 30 August 2013

Mengembara ke waktu Dahulu melalui memori Leluhur kita di dalam Darah yang mengalir.

black-b-o-x.deviantart.com

Mari kita mengembara jauh ke belakang waktu menggunakan titi-titi darah susur galur nenek moyang kita untuk mengenali siapa diri kita yang sebenarnya...jika kita kenal diri kita siapa maka kita akan tahu apa watak yang harus kita bawa dalam kehidupan kita kali ini. Mahukah anda kubawa mengembara melalui waktu yang tersimpan rapi dan kemas tanpa ragu? Sejarah fizikal bisa-bisa saja dibuat-buat dan diteka-teka malah direka-reka. Bagaimana pula jika kita mengenali diri kita melalui Falsafah Sains DNA? Kita huraikan satu persatu. Kita kaji sama-sama. Kata kuncinya: Wajah dan Sifat tidak akan berubah. Semakin zaman dan waktu berubah semakin sama sifat dan wajah kita.

Asid Deoksiribonukleik (DNA) ialah komponen kimia utama kromosom dan merupakan bahan yang menghasilkan gen. Adikku Annur hampir-hampir mengambil bidang ini namun dia menukarkan bidangnya pula ke Holtikultur. Arghh....sekarang ini dah jadi kerja aku pula. Aku harus lakukan ini untuk membuka kunci-kunci rahsia manusia. Hahahahahaha......biarkan aku sendiri ketawa seorang diri di makmal sains dengan setiap hasil penemuan terbaruku tentang manusia....kita ini semuanya sama sahaja... mengapa mesti agama memisah-misahkan kita?

wallpapersus.com

DNA juga dipanggil Molekul Warisan kerana DNA boleh mewariskan sifat-sifat daripada organisma induk iaitu susur galur ibu dan bapa kita malah jauh ke belakang sehingga manusia pertama yang diciptakan. Hm.... dalam proses pembiakan DNA bereplikasi dan hasilnya dipindahkan kepada zuriat. Walaupun kadangkala dikenali sebagai 'molekul warisan'... perca DNA sebagaimana yang dikenali oleh orang ramai bukannya satu molekul malah ia adalah sepasang molekul yang berpaut seperti sulur paut untuk membentuk heliks berkembar.

Bagaimana jika susunan matematiknya tepat pada suatu masa Molekul-molekul DNA berjaya tersusun lengkap lalu tersemat kemas dan lahirlah seseorang yang hidup pada zaman sekarang yang bersifat dan berwajah persis seperti seseorang yang pernah wujud zaman dahulukala malah dia mengetahui pelbagai rahsia keturunannya tanpa dia pelajari dan berkelakuan lagaknya seperti tokoh-tokoh hebat dari zaman lampau?

livingdreardoll.deviantart.com

Bagaimana aku boleh mewarisi sifat keturunanku tanpa aku mempelajari daripada mereka? Kata mereka keturunanku biasa bermandi darah... Keturunan Kali barangkali... Hahahahaha....siapa kau? Siapa aku? Anda pernah dengar ada seorang lelaki perkasa yang berjaya keluar dari Penjara Singapura dengan membengkokkan jeriji besi penjara dan dia juga tidak dapat dikesan melalui radar ketika beliau berenang di lautan? Siapa dia dan apa kaitannya dengan aku? Hahahahahahaha......

Darah.....ada apa dengan darah? Minum darah...ada apa dengan ritual meminum darah? Hahahha... Hehehehe.... seram ke? Dalam Ilmu Mengenal Diri unsur api dalam diri kita ataupun Alam Jin dalam diri kita mengalir mengikut aliran darah kita. 'Qarin-qarin' kita atau saka bisa-bisa saja menguasai kita jika Alter Ego kita ini tidak kita berjaya tundukkan. Kawal ia dan pasti kelak dunia bakal menjadi milik kita jika kita pandai membuka rahsianya. Lihat isi penting di bawah tentang perkara yang berkaitan dengan darah.

Anda mesti selalu dengar nasihat... 'jangan MARAH'. Jika anda teruskan 'temperature' kemarahan anda itu dan anda naik darah sehingga ke kemuncaknya maka anda akan mengamuk. AMUK.. ada apa dengan Amuk yang seringkali dikaitkan dengan Melayu? Malah perkataan 'amok' dalam bahasa dunia berasal dari perkataan melayu iaitu a.m.u.k. Ada apa dengannya? Berapa ramai penjajah-penjajah tamak dan keparat mati di tangan Melayu yang mengamuk? Anda mahu melihat melayu menjilat darah di keris lagikah? Zaman sudah berubah. Simpan kemarahan anda sehingga satu tahap apabila ia keluar ia bukan menjadi amuk tapi ia telah bertukar menjadi MURKA. Berapa ramai bangsa asing pula yang tertawan dengan kuasa diplomasi Melayu yang penuh budi bahasa? Mistiknya Melayu bukan semestinya syirik jika anda tahu membuka kuncinya...

hookedonhouses.net

Kebangkitan....kebangkitan.... muak aku mendengar semua ini dari mulut mereka yang memegang kunci dan peti harta karun kononnya.... kalian fikir ia boleh dibuka dengan begitu sahaja ke? Itu kunci antik dan penuh rahsia. Peti itu menyimpan harta yang berharga. Tak akan begitu mudah untuk membukanya. Ada caranya untuk membuka semua peti-peti itu melalui menguasai cara penggunaan kunci-kunci rahsia. Syhhh...rahsia manakan mungkin dapat kita ketahui... Hanya mereka yang berhak akan membuka peti-peti ini lalu dapat 'unlock the mysteries of Malays'...persoalannya...
SIAPAKAH MEREKA?

Kita gabungkan ilmu mengenal diri...dengan ilmu falsafah...kemudian logik dan sains....anggap jela ini bahagian aku kerana Srikandi dah semakin cekap dalam ilmu persilatannya di dunia sejarah maka itu bahagian dia. Kita lihat 50-100 tahun akan datang...apa jadi dengan bangsa Melayu... hm.... mengapa ya Nabi Muhammad lahir sebagai bangsa Arab... namun kini bangsa Arab sudah rancak berperang kerana hal yang remeh-temeh... apakah yang sebenarnya sudah tidak lagi relevan pada Bangsa Arab zaman ini dan dalam masa yang sama semua mata kini tertumpu pula ke Bangsa Melayu... anda mahu berdebat tentang hal ini denganku ? Ahh... lupakan saja... kerana sebelum berdebat aku mahu jawapan mengapa Bangsa Arab tidak dapat menyatukan umat Manusia (bukan Ajaran Islam). Jawab dulu baru boleh ketuk pintu rumah aku dan kita berbincang. Hahaha...






**sumber tentang DNA: Wikipedia

78 comments:

  1. Reincarnation

    What IF ?........... ( and I will keep this as simple as possible, and stick to basics )

    okay we all know that our neurons take our memories and store them within certain membranes and that the memories become a part of our sub-conscious memory. We also know that certain cells within our bodies have the ability to change ( add/subtract ) the coding within the DNA to make small or large modification to the coding of the DNA to bring about certain results that can be passed down to the next generation for either an evolutionary success or failure. We also know that our conscious mind can pull memories out of our subconscious minds and 'relive" them so to speak, and that under hypnosis a lot more memories are able to be accessed ( although hypnosis is not accepted by all members of the scientific community ) but we can at least agree that we can store and retrieve memories and change the coding of our DNA to start evolutionary changes for future generations.

    Let us just say that one of your distant ancestors thousands of years ago was walking along a river somewhere in Europe, Africa, South America, Asia, the Middle East, Wherever your from. And it starts to storm, there's high winds, thunder, lightning, and it is pouring rain. They start to head towards home, when all of a sudden there hair stands up on the back of there neck, there is a strange feeling in the air, then all of a sudden they are hit by a bolt of lightning. Hours later they awake from unconscious badly burned, and shaken, but alive, and strangely there joints are constantly sore now. .

    * Most lightning strikes occur either at the beginning or the end of a storm. * Average lightning strike is 6 miles long. * Lightning reaches 50,000 degrees farenheit, 4 times as hot as the sun's surface. * A cloud to ground lightning channel can be 2-10 miles long. * Voltage in a cloud to ground strike is 100 million to one billion volts. * 20% of all lightning victims die from the strike. * 70% of survivers will suffer serious long-term affects.

    Now this would be a memory that this person would NEVER forget, and say that your cells and neurons decided this too and encoded this memory not only into the sub-conscious memory banks, but also into the DNA coding itself so that future generations who read this part of the genetic code would basically (replay ) this memory and understand the coding ( ex. lightning - very bad - but can live - still bad ) , I know this is simple but hey .

    Say last week you were out playing golf, and it started to storm so you decided to head back to the club house. As your heading back, you feel something strange and all of a sudden a bolt of lighting hit a tree 50 feet from you on the edge of the rough, the sound, the flash, the smell, fire and everything would of been quite an experience. Your neurons go to store this memory within your sub-conscious memory banks, and when they go to store it, they come across this other code and read it and determine this is important information. While you are sleeping your neurons "replay" this memory and you wake up in the middle of the night in a cold sweat.

    You could swear you were just standing along this river in some vast wilderness with no signs of anyone or any technology around, no lights, no cities, and your wearing furs ? You relive this memory until you are struck by lightning and awake from this dream. But you start thinking, you could smell the air, you could hear the thunder, you were wet, everything was real to you. You can only come to one conclusion, you were here before, you know you were, this was not any ordinary dream, you were there ! you felt it, never was any dream like this one, you were 100 % convinced it was real, because the memory was real... So you now believe you have been been here before, there for - you must of have been reincarnated...you were someone else before....and the myth begins...

    Just a Thought..

    http://www.thenakedscientists.com/forum/index.php?topic=44938.0

    ReplyDelete
  2. Salam MS.....
    Jika Sudah begitu kehendakNya..maka begitulah yg terjadi di dunia arb skrg...

    Mungkin yg mampu menyatukan umat itu,golongan kecil mereka yg mengejar hanye redha dan kasihNya semata...
    maka dgn al Mahdi jualah yg dpt memimpin mrk2 itu...Itulah petunjuk yg benar...

    maaf jika jwpnku tersasar...salam ya salam.

    ReplyDelete
  3. As-Salamualaikum kepada semua pembaca Migdal Gideon yang di kasihi sekalian..

    Wslm Salik..
    Terima kasih atas kunjungan dan juga 'percubaan' menjawab pertanyaanku. Kedatanganmu di sini penuh adab dan mengundur diri juga penuh adab kesopanan Melayu. Aku junjung kesantunanmu.

    =) Namun begitu jawapanmu tidak memuaskan hatiku.
    Marilah semua menari denganku...dengari suara hatiku dan kita semua menari bersama.

    Aku akan memberikan jawapanku yang telah lama pendam.

    Budaya Arab telah Basi dan Masam. Maka kalian jangan makan lagi nanti sakit perut.

    Mari kita keluarkan kesaktian akal kita dan memikirkan sedalam-dalamnya. Tunggu sekejap ya...

    ReplyDelete
  4. Panjang ceritanya. Pertama kesalahan kita semua ialah jawapan ini:

    "Jika Sudah begitu kehendakNya..maka begitulah yg terjadi di dunia arb skrg..."

    Bukan begitu. Aku akan mulakan hujah2 ku dengan dalil sebagaimana mahunya kamu bukan?

    Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan merekalah yang mengubah nasib mereka sendiri. Maka dalam situasi Arab kini...JANGAN SALAHKAN ALLAH TAPI SALAHKAN DIRI KITA SENDIRI.

    Oh ya... kita bukan orang Arab kita ORANG MELAYU. maka yang salah dalam dunia Arab dan kekacau-bilaun mereka ialah ORANG ARAB SENDIRI KERANA KEBODOHAN MEREKA DAN SIKAP PANAS BARAN MEREKA YANG TIADA AKAL PANJANG DAN KESABARAN.

    Mereka yang bersikap begitu mengapa Allah kamu salahkan? Aku tahu Bangsa Arab bagaimana. Aku pernah sekelas dengan mereka untuk beberapa kali. Mereka rata-rata adalah Bangsa yang kasar. Maafkan aku. Jika kalian tidak percaya...pergi buat eksperimen dan kaji perilaku mereka.

    Untuk mengubah nasib Al-Qur'an yang suci mula-mula sekali menyuruh manusia buat apa?
    Membaca...
    Apabila membaca kita akan sepatutnya perlahan-lahan mengubah CARA KITA BERFIKIR. Dari itu ia akan mula perlahan-lahan mengubah CARA HIDUP KITA dan lama kelama-lamaan akan mengubah TAKDIR HIDUP KITA. Jika sekalian umat lakukan hal ini bersama-sama untuk bangkit maka pasti NASIB BANGSA KITA AKAN BERUBAH MENJADI LEBIH BAIK.

    Bila manusia melakukan suatu kebodohan kita akan berkata 'ko ni...tak sekolah ke?' di sekolah kita MEMBACA. Mencari Ilmu akan memberi PENCERAHAN PADA FIKIRAN KITA YANG ASALNYA GELAP.

    Maka berbalik kepada soalan aku semula. Kenapa orang Arab dah tak releven lagi untuk menjadi pemimpin dunia? Kerana mereka TIDAK MEMBACA. Dan orang yang tidak membaca dipanggil orang yang tak sekolah. Ramai juga ya mereka yang masuk Universiti. Namun mengapa begitu juga nasib mereka? Kerana MEREKA TIDAK MEMBACA DENGAN NAMA TUHAN YANG MENCIPTAKAN.

    Bagaimana nak membaca dengan nama Tuhan yang Maha Menciptakan? Tak dapat jumpa Tuhan lihat CIPTAANNYA. LIHATLAH ALAM YANG TERBENTANG LUAS INI. jangan ikut cakap jerubung...

    Fikir....fikir....dan fikir....sambil baca sambil fikir...jangan malas berfikir. Siapa yang malas berfikir maka dia akan jadi bodoh. Siapa yang bodoh dia tak dapat bezakan mana intan mana permata. Siapa tuan siapa hamba.

    Fikir...fikir...fikir...
    Toleh kanan...toleh kiri...
    Depan...belakang....
    Semua tu ilmu tu...
    'Baca' apa yang dimaksudkan dengan persekitaran kita. Lihat diri kita...kaji tentang manusia...kaji perlakuannya...

    Manusia ini sekaliannya diciptakan oleh Pencipta yang Sama. Nak tahu hebatnya Dia lihat CiptaanNya....

    Fikir lagi...
    Jangan jadi bodoh dengan mengatakan Wallahua'lam... InsyaAllah....

    Itu semua membunuh mati kekuatan kita....
    Ada sesuatu rahsia di sini nanti perlahan-lahan akan aku bongkarkan...

    ReplyDelete
  5. aku merayu kepada kamu semua....

    JANGAN JADI PENUNGGU....
    JANGAN TUNGGU IMAM MAHDI...
    JANGAN TUNGGU TENTERA PANJI HITAM...
    JANGAN....
    JANGAN....
    JANGAN....

    Nanti semua tak jadi apa. Bangkitlah wahai Bangsaku....

    Bukalah mata...

    ReplyDelete
  6. Kebangkitan dikatakan bermula dari Timur. Lebih spesifik kalian juga menduga ia berasal dari Tanah Melayu.

    Siapakah mereka. Bak kata anon yang 'perasan bagus' juga tu dia mengatakan bahawa "RAMAI YANG PERASAN NAK JADI JURU PENYELAMAT"

    Betullah kata-katanya tu. NAMUN BEGITU...dia bercakap pada orang salah.

    ReplyDelete
  7. Jika tak kenal dengan siapa kalian bercakap...maka jaga budi bahasa kalian...

    Bagaimanakah dikatakan dengan 'kebangkitan manusia' dalam ertikata yang sebenar? Ramai yang mendapat info kebangkitan ini melalui Blog dan kemudian syok sendiri sehingga ada yang mengumpulkan manusia-manusia kononnya Panji Hitam. Aku malas nak cakap kerana belum masanya aku bertembung dengannya.

    Manusia bangkit ialah mereka yang terpilih. Terpilih yang bagaimana? Terpilih kerana hati mereka telah disucikan. Suci yang bagaimana? Maafkan aku...jalan lama kamu tarikat hakikat makrifat terlipat itu bukan terpilih namanya. Itu jalan pilihan kamu.

    ReplyDelete
  8. Mereka yang terpilih. Siapa yang pilih? Tentulah Allah. Bukan kamu. Bagaimana cara Allah mendidik mereka? MELALUI PENYUCIAN HATI IAITU JALAN PENDERITAAN DARI MEREKA KECIL. LALU MEREKA BELAJAR TENTANG ERTI KEHIDUPAN DENGAN LATIHAN YANG KERAS. Jiwa-jiwa mereka pula ialah jiwa-jiwa terpilih.

    Tentera Allah...Allah la yang rekrut. Bukan kamu...

    Bukan HIKMAH seperti yang dianjurkan sahabat kamu tu...manusia-manusia yang mengikut program itu siapa-siapa sahaja boleh mengikuti. Namun adakah Allah mensucikan KESEMUA AHLI PROGRAM ITU?

    Fikir...fikir...dan fikir...

    ReplyDelete
  9. Manusia-manusia kebangkitan pilihan Allah ini setiap harinya diberi latihan keras dari Allah...hanya kadang-kala mereka diberi rehat. Itu pun hanya sebentar. Kemudian sambung latihan semula.

    Untuk apa?

    Sebagai persediaannya menjadi pemimpin manusia yang lain. Kepimpinan dan Pemimpin. Ada pemimpin yang dilatih manusia dengan sifat-sifat kepimpinan. Ada pemimpin yang 'semulajadi' ataupun 'the chosen one' yang Allah train dari kecil dan manusia tak tahu siapa mereka dari keturunan mana.

    Namun apabila tiba masanya...mereka akan keluar di tengah-tengah masyarakat dan segala KARISMA mereka akan terangkatlah mereka sebagai pemimpin-pemimpin yang dinanti-nantikan. Mereka siap dengan pelbagai ilmu yang didahagakan oleh 'fitrah umat manusia'. Ilmu mereka asli. Bersih. Dan lahir dari hati yang juga bersih lalu menyentuh hati-hati manusia lain satu demi satu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akhir zaman atau zaman yang baru ini manusia akan kembali semula kepada fitrah kerana Islam yang merata-rata yang semakin popular ini semakin hari semakin bercabang-cabang dan ramai ulama masuk campur dan memasukkan pendapat mereka yang tidak matang itu menjadi fatwa dan memaksa manusia diikat dengan undang-undang ciptaan mereka.

      Hah.

      Zaman kamu sudah tamat. Jiwa-jiwa yang sakit dan lemah sudah tidak mampu mengikut kamu wahai ulama-ulama yang jahat! Kerana walaupun jiwa mereka lemah namun kerana dahagakan kebenaran hari demi hari Allah telah menyucikan hati mereka dan mereka akan menjadi sangat degil nanti dan tak mahu mengikut kamu kerana mereka sudah penat dan muak dengan semua lakonan kebaikan kamu itu.

      SEMUA KE TONG SAMPAH PLEASE...

      Delete
  10. Ramalan Kalendar Mayan benar. Namun bagaimana kamu menginterpretasinya? Alam ini keseluruhannya berputar dengan kiraan rahsia alamnya sendiri. Jika kamu punya ILMU NUMEROLOGI kamu akan tahu sikit-sikit apa maksudku. Begitu juga perjalanan genetik dalam DNA-DNA manusia. Kronologi kejadian alam...peristiwa demi peristiwa yang diramalkan hadis...

    2012...ZAMAN KEGELAPAN SANG PUTIH DAH TAMAT.
    2013...ZAMAN KEEMASAN SANG HITAM PULA SUDAH BERMULA.

    INI RAHSIA ALAM. Kamu siapa nak tahu rahsia? Kamu ada share ke dengan permainan akhir zaman ni? Kamu ada watak kamu sendiri ke? Adakah kamu ingat APA TUJUAN KAMU TURUN KE MUKA BUMI INI?

    JANGAN BERI AKU JAWAPAN BASI: UNTUK MENYEMBAH ALLAH.

    Jawapan itu dah 1400 tahun manusia tak dapat nak hadam-hadam lagi...buktinya...

    Lihatlah dunia...dan keberantakan isinya....
    Negara mana paling aman dan makmur setakat ini?
    emm....Malaysia?

    Fikir-fikirkan....


    ReplyDelete
    Replies
    1. Sembah itu diri yang rebah. Namun manusia ramai yang tidak mengetahuinya. Janganlah hanya menilai luaran sahaja kerana semua datang dengan pakej. Lihatlah juga dalamannya.

      Delete
  11. Sudikah kamu dengan ikhlas hati untuk memulakan semula hidup kamu dari tiada matrix yang kucar-kacir itu? Aku hanya mengajak manusia yang hilang arah tuju dalam hidup. Aku ikhlas mengajak kamu...jika mahu ikut maka silakan. Jika kamu punya matrix yang kamu yakini maka teruskan. Jangan kacau aku jika kamu tidak setuju dengan aku. Kalau tidak buruk padahnya kerana aku tidak main-main dalam menjalani kehidupan aku ini. Ingat amaran aku.

    ReplyDelete
  12. Perlahan-lahan melalui waktu ingatanku sudah mulai pulih sedikit demi sedikit. Aku sudah mulai sedar siapa diri aku yang sebenar dan mengapa aku turun ke muka bumi ini. Aku juga sudah mulai jelas ke mana arah aku akan pergi setelah kehidupan ini yang mana aku harus bekerja keras setiap hari agar karmaku pulih menjadi budi-budi yang akan berkembang mekar menjadi taman tempat tinggalku nanti.

    Bagaimana pula dengan anda? Adakah soalan-soalan di bawah terjawab dengan baik melalui jawapan yang kamu cari dengan berhempas-pulas dalam hidup kamu?

    "SIAPA AKU?"
    "DI MANAKAH AKU?"
    "MENGAPA AKU DI SINI?"
    "KE MANAKAH AKAN AKU PERGI SETELAH AKU MATI?"
    "APAKAH YANG AKU PERLU DALAM HIDUP INI?"
    "APAKAH YANG AKU MAHU DALAM HIDUP INI?"
    "BAGAIMANAKAH CARANYA UNTUK AKU MENCAPAI APA YANG AKU CITA-CITAKAN DAN INGINKAN DALAM HIDUP INI?"

    Fikir...fikir....dan fikir....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak mahu jawapan yang basi.
      Simpan jawapan basi kamu dan jangan tunjuk pada aku sebelum aku lemparkan semua kebusukan dan kebasian itu ke muka kamu.

      Maafkan aku kerana aku memang tegas orangnya. Jika kamu mahu hidup yang benar-benar sahaja maka dengarkan kata-kataku. Fikirkan dan renungkan kata-kataku. Aku tidak meminta upah dari kamu untuk mendidik kamu. Demi sebuah perubahan dan kebangkitan...MULAKAN PENCARIAN KAMU TENTANG JAWAPAN KEPADA SOALAN-SOALAN AKU DI ATAS.

      Delete
    2. Ketegasanku bukan untuk membunuh tapi untuk melindungi kebenaran. Jika aku lemah nanti tiang itu patah.

      Delete
  13. Satu perkara penting aku mahu ajarkan kamu jika kalian mahu jadi Bangsa yang berjaya. Kita semua lalui hidup masing-masing dengan skop hidup yang berbeza-beza. Setiap dari kita apabila melalui hidup sehari-hari kita akan disulami dengan MASALAH. Manusia yang mempunyai masalah adalah manusia NORMAL. Maka anda jangan kaget apabila ditimpa satu masalah atau semestinya lebih.

    Apa yang anda perlu lakukan dalam hidup anda ialah
    -HADAPI MASALAH ANDA DAN TANGANINYA DENGAN BERSUNGGUH-SUNGGUH.
    -BERHENTI MENYALAHKAN PIHAK LAIN SEPERTI SYAITANLAH...DAJALLAH...BARATLAH...PEMBANGKANG ATAU KERAJAANLAH ATAU SIAPA SAHAJA.

    Hadapi setiap masalah kita tanpa ada tertinggal satu pun. Fikirkan apa punca masalah kita... fikirkan dengan positif bagaimana untuk menukarkan setiap masalah kita sebagai latihan diri ataupun batu loncatan untuk kita bertukar menjadi orang yang lebih professional dan skillful. Maka dengan itu anda akan menjadi gembira dan sudah tentu redha dengan ikhlas dengan setiap ujian Allah dan hidup anda akan menjadi lebih bermakna dan graf kehidupan anda akan menaik hari demi hari. Hebat bukan?

    Berhenti menyalah-nyalahkan orang lain tetapi terimalah hitam putih hidup anda dan orang sekeliling anda seadanya pasti hari demi hari hidup anda akan menjadi lebih bahagia.

    Berhenti memandang serong kepada orang lain terutama apabila mereka ditimpa masalah. Jangan berfikir-fikir buruk tentangnya kerana ANDA BUKAN TUHAN UNTUK MENGHUKUM MEREKA. Hadapi keseluruhan hidup anda dan keluarga and dengan baik dan jika kita semua lakukan perkara yang sama....kehidupan kita di bumi yang bertuah penuh berkah ini pasti akan lebih diredhai.

    Kemudian kita sama-sama pimpin yang lain. Jika tak dapat pimpin golongan yang berjumlah besar mulakan dengan ahli keluarga terdekat. Ada pula individu-individu terpilih yang akan memimpin sekumpulan manusia yang besar kerana kemampuan kepimpinan mereka maka jangan pula anda menghalang-halang laluan mereka untuk berjaya. JANGAN BERDENGKI DENGAN SAUDARA SENDIRI. AKUILAH YANG MUNGKIN ANDA TIDAK SEMAMPU MEREKA UNTUK MEMIMPIN UMAT MANUSIA. ANDA MUNGKIN TAK KENAL MEREKA SIAPA...NAMUN DENGAN RAHMAT ALLAH SEBENARNYA MUNGKIN ITULAH ORANG YANG DITAKDIRKAN SEBAGAI MEREKA YANG TERPILIH.

    ReplyDelete
  14. Jangan kalah dengan istilah. Cuba anda kaji dan perhatikan apakah maksud AL-MAHDI. Kerana ia adalah perkataan bahasa Arab... maka untuk anda memahaminya tidak lain salah satu cara terkuat ialah mempelajari Bahasa Arab. Jangan pula mengagumi Bangsa Arab HANYA KERANA PETUNJUK DATANG DARI BANGSA MEREKA. Sebenarnya Petunjuk atau Huda atau hidayah boleh diberikan KEPADA SESIAPA SAHAJA YANG ALLAH KEHENDAKI. LIHAT AYAT TENTANG CAHAYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Surah An-Nur Ayat 35:

      Allah yang menerangi langit dan bumi.

      Bandingan nur hidayah petunjuk Allah adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam gelok kaca, gelok itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda):

      CAHAYA ATAS CAHAYA.

      ALLAH MEMIMPIN SESIAPA SAHAJA YANG DIKEHENDAKINYA KEPADA CAHAYA PETUNJUKNYA ITU

      (AKU ULANG SEMULA KATA-KATA PENTING INI: SESIAPA SAHAJA YANG DIKEHENDAKINYA)

      dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

      Delete
    2. Maka kamu harus jelas dengan bukti-bukti dalil dari Kitab Suci yang kamu imani ini bahawa Allah itu Maha Berkehendak.

      Sukahati Dia dan terpulang padaNya untuk melindungi dan memberi ilmu yang benar yang juga dikenali sebagai Cahaya kepada SESIAPA SAHAJA YANG DIKEHENDAKINYA.

      Maka...kamu siapa nak halang-halang aku nyatakan kebenaran ini? Jika kamu orang yang benar maka kamu tidak seharusnya menolak kebenaran yang datang dari Sang Maha Pencipta kita.

      Apabila Dia memberi petunjuk kepada seseorang yang dikehendakiNya maka tiada siapa yang dapat menyesatkannya. Dan Kebenaran itu sikapnya tegas..tetap dan teguh. Kebatilan ataupun kebenaran yang bertopeng keegoan yang tinggi tidak dapat menghancurkan Kebenaran atas Kebenaran ini.

      Aku ini hanya berkata yang benar-benar sahaja. Buat apa aku membebel di sini tentang perkara yang sia-sia? Mengapa aku sanggup mengambil risiko yang besar menghadapi mereka yang bersenjata api? Kerana sewaktu itu kebenaran yang aku pikul hampir-hampir membuatkan aku hilang kewarasanku kerana pada zaman ini KEBATILAN SUDAH TERLALU BERLELUASA. Aku dah terlampau tak tahan hidup dengan semua kebusukan itu. Fahamilah aku dan dengari tangisan hatiku dan kalian akan merasa bahawa aku bukan berkata bohong atau bergurau senda. Aku benar-benar sayangkan manusia terutamanya itulah sebabnya aku sanggup redah onak dan duri demi mendapatkan Kebenaran yang kalian semua dahagakan.

      Aku ke JPM sebenarnya kerana aku mahu jeritkan pada satu dunia tentang kebenaran yang aku pikul ini. Dan aku mahu sebarkannya ke serata alam. Namun itulah...menurut perkiraan doktor aku sakit. Ya memang aku sakit kerana aku sudah tidak tahan lagi menanggung semua ini sendiri.

      Delete
  15. Rahsia di dalam rahsia
    dan
    menjadi rahsia sehingga
    saat itu tiba

    mencari titik
    mencari yang nyata
    dan bukanlah rahsia bagi
    Sang Perahsia

    Nantikan saja kebangkitan insan yg tak diduga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap insan yang dipilih Allah...mereka mempunyai tempoh kematangan yang berbeza-beza. Ada umur-umur tertentu dan saat-saat tertentu yang telah ditetapkan oleh Allah di mana Insan-Insan ini akan keluar di tengah-tengah masyarakat. Yang aku mampu katakan mereka bukan seorang dua. Ada ramai. Dan kekuatan-kekuatan mereka memang Superb kerana iyalah...manusia yang dilatih Allah.

      Berhati-hatilah kamu jika bertembung dengan mereka kerana mereka memikul kebenaran yang besar dalam diri. Jika silap kamu mencari pasal dengan mereka maka aku berani katakan kamu akan mendapat musibah kerana menghalang jalan mereka.

      Ada juga yang sangat lembut dan penuh kasih sayang sehingga apabila kamu dekat sahaja dengan mereka tanpa sebarang suara kamu akan menjadi tenang dan dapat merasakan betapa murni dan bersihnya kasih sayang dalam diri mereka.

      Ada juga yang kejam tidak beri muka jika bertembung dengan sesiapa yang mahu menentang mereka lalu yang batil itu akan mati bukan kerana disentuh fizikal namun kerana telah disumpah dan diarahkan pulang kerana dia lemah.

      Maka kamu semua harus bersedia. Bersedia untuk apa dan bersedia yang bagaimana? Dekatkan diri kamu dengan Allah dan memintaNya Petunjuk kerana jika tidak nanti dalam pergelutan watak-watak akhir zaman nanti kamu tidak tahu mahu memihak kepada siapa kerana kamu kabur hala tuju kamu. Aku risau kamu terbabas ke pihak yang salah kerana penjahat zaman ini bertopengkan kebenaran yang palsu. Dari segi kata-kata...penampilan dan kepimpinannya. Kerana jika kamu lemah dalam merasakan niat yang terselindung di hati ulama'2 jahat ini maka kamu dengan tanpa sedar akan memihak kepada mereka kerana meraka akan katakan apa yang mereka bawa itu adalah dari Tuhan sedangkan itu semua permainan silap mata dan silap kata yang mengelirukan mereka yang buta mata hatinya.

      KERANA IKHLAS ITU SIFATNYA BERSEMBUNYI DALAM HATI.

      Maka...tunggulah saat-saat itu. Bumi akan bergoncang kerana pertembungan mereka. Dan ramai yang...bye..bye..matilah anda.

      Hahahahahahahahahaha...

      Delete
  16. Maka mulai hari ini...mereka yang bertopengkan pakaian ala-ala Arab dengan kebudayaan Arab adalah mereka yang perlu kamu hati-hati. Kerana jika sesiapa yang mengikut dengan membuta tuli ditakuti kalian juga akan menyerap penyakit-penyakit BANGSA ARAB yang sememangnya SUDAH TIDAK RELEVAN LAGI UNTUK MEMIMPIN KITA.

    Maka kamu di luar sana... hati-hati dengan apa yang kamu dengar walaupun ia seperti berbaur kebaikan kerana tanpa asas yang kukuh pada zaman ini...kamu ditakuti akan jadi lalang ataupun berpihak di pihak yang kamu sebenarnya benci tapi kamu tak sedar. Kerana ulama-ulama jahat pada hari ini sudah meningkat jumlahnya kerana apa?

    Kerana kesombongan dan ketamakan yang berselaput tebal dalam hati mereka. Mereka fikir Allah akan berpihak pada mereka?

    Hahahahahahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada satu rahsia tentang diri mereka...
      Mari sini aku bocorkan...

      Syhhh.....

      ....(Mereka sangat-sangat cintakan dunia dan takut mati)....

      Nampak sahaja berani padahal mereka rapuh kerana takut luka...takutkan api yang kewujudannya tidak abadi itu.

      Dan mereka akan beramai-ramai jatuh ke lembah ketakutan mereka dan kehairanan kerana bg mereka amalan mereka setinggi gunung namun mengapa api tempat mereka?

      Hahahahahahaha....

      Delete
  17. BANGKITLAH WAHAI ULIL ALBAB.
    AKU SERU KAMU SEMUA DENGAN ZAT YANG MAHA MENCIPTAKAN....

    KELUARLAH KAMU DARI TEMPAT PERSEMBUNYIAN KAMU!
    AKU ARAHKAN KAMU KELUAR KERANA ALAM DAN ISINYA HAMPIR MATI.

    MAKA KELUARLAH KAMU DENGAN SEMUA CAHAYA-CAHAYA SEMBILAN WARNA. WARNAILAH DUNIA SEMULA DENGAN CAHAYA KASIH SAYANG.

    AKU SERU SEMUANYA KAMU YANG HAQQ!!

    ReplyDelete
  18. DATANGLAH KEPADA MANUSIA DENGAN SEMUA CAHAYA YANG KALIAN BAWA...

    -SANG PUTIH
    -SANG MERAH
    -SANG KUNING
    -SANG HIJAU
    -SANG BIRU
    -SANG JINGGA
    -SANG VIOLET
    -SANG UNGU
    -SANG HITAM

    Kasihanilah dunia dan isinya...mereka semakin sugul hari demi hari dan hampir mati menunggu penyelamat datang.

    Diri wahai diri...
    Aku seru kamu semua yang Haqq..
    Bukalah Topeng kalian dan selamatkan dunia.
    Wahai diri yang terseru dan menyambut panggilanku...masuklah kalian ke dalam saf-saf dan bersiap-sedia untuk PERTEMPURAN YANG PALING HEBAT DI ANTARA SEMUA ZAMAN.

    KALIMAH IKHLASLAH YANG AKAN MENANG.
    ITU JANJI YANG PASTI.
    dan ikhlas itu rahsia. hanya yang punya cahaya dapat menyuluh hati mereka.

    maka apa lagi?
    mohonlah CAHAYA pada Allah untuk bekalan kamu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan tahukah anda apakah warna DiRaja?
      KUNING!

      Kini Pembawa Cahaya sudah berada di hadapan mata anda dan jika anda mahu...ambillah mana yang perlu. Harganya ialah:

      KEIKHLASAN DAN KERENDAHAN HATI.

      Delete
  19. Cara nak beli ialah...
    Mintalah pada Allah...
    Kembalilah kalian ke pangkuanNya sebelum kamu benar-benar mati. Matikanlah diri-diri kalian yang busuk itu dan hidupkanlah diri-diri yang benar pada kalian. Rasailah alam dengan mata hatimu dan kamu akan merasa kehangatan dan kedinginan mesranya kasih sayang Allah.

    Kembalilah wahai jiwa-jiwa kepada fitrah kalian. Dan rebahlah diri dalam sembahmu nescaya kalian akan mendapat Cahaya Ketenangan yang kamu cari.

    ReplyDelete
  20. Walaupun Isnin dan Selasa ini aku akan ke mahkamah namun entah kenapa hati aku tenang sekali walaupun aku sendiri tidak tahu nasib aku nanti bagaimana.

    Kerana indah sahaja yang aku rasa maka aku akan lalui hari-hariku dengan bernyanyi riang tanpa kerisauan!

    Ha.....aku dah dapat rasakan bagaimana perasaannya naik basikal lepas tangan sambil pejam mata. Kemudian angin menyapa aku dan cahaya matahari yang menyegarkan menyimbah ke wajahku. Lambaian pepohon rendang di kiri kananku turut bernyanyi bersamaku...

    Lagu hati yang penuh Cinta dan Kasih Mesra...
    Oh...lihatlah dunia...
    Sesungguhnya aku sedang berbahagia...!
    Akan aku bawa kalian bersama ke lembah ini.
    Aku janji.

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. Mereka tidak tahu...bahawa YANG SEJATI ITU HANYA SATU.

    TERIMA KASIH ANNUR KERANA KAU DI SISIKU...
    SYG ADIK AKAK....

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. Tetaplah kalian dengan apa yang kalian cari dalam hidup ini dan teruskan hidup kalian sebaik-baiknya.

    ReplyDelete
  25. Sesungguhnya Allah mengetahui bahawa sesungguhnya aku tidak berilusi. Aku sebenarnya sangat bencikan pertumpahan darah tapi apa dayaku menghalang hukum alam yang kuat menarik peristiwa untuk tetap terjadi.

    Aku akui semua ini ada perlunya demi sebuah proses penstabilan alam. Maafkan aku wahai manusia...kerana tanganku hanya dua...aku tak mampu banyak perkara kerana aku bukan Tuhan. Namun ajaibnya tentang sesuatu perkara...semakin kuat perasaan kita semakin kuat gelombang otak yang akan kita hasilkan dan ini akan terlaksana dengan benar bergantung kepada kekuatan fikiran kita. Aku tahu kerana aku dah alaminya.

    Maka jika kamu bencikan peperangan dan pertumpahan darah teruskan perasaanmu dan lepaskannya kerana itu semua ada fungsinya dalam menstabilkan alam semula. Dan pertembungan itu perlu kerana ia akan menghasilkan gelombang-gelombang. Semakin kuat perdempakan pertembungan itu maka akan lebih besarlah kuasa gelombang tersebut. Alam kini sudah tidak stabil. Maka semua peristiwa akhir zaman ini semua adalah perlu kerana ia adalah tarikan semulajadi.

    Apa tugas aku? Aku mahu tanamkan keyakinan manusia dan berikan mereka harapan agar mampu menghadapi hidup kini yang maha hebat dugaannya. Kuatkanlah jiwa-jiwamu wahai kalian yang lemah. Sandarkan jiwamu padaNya kerana Dia benar-benar wujud. Jika seluruh dunia sekali menentangmu...kuatkanlah hatimu dan teruskan juga hidupmu walaupun kamu terpaksa merangkak dengan luka di badan dan darah yang penuh di seluruh badan.

    Aku mahu kamu semua kuat semangat dalam menjalani hidup dan segala ujian-ujian yang beratur menunggu turn untuk menggulungmu di hadapan sana. Allah sayangkan jiwa-jiwa pejuang maka perjuangkanlah hidupmu sehabis baik. Lindungilah mereka yang terdekat dan yang tersayang.

    ReplyDelete
  26. Walaupun kedengaran seperti aku mengarut-ngarut bagi sesetengah orang namun aku tak kisah kerana jika bukan hari ini aku pasti esok lusa semua ini ada gunanya sama ada kita sedar ataupun tidak.

    Kata-kataku di sini semua tersimpul mati dan semuanya terawang-awangan di dunia maya. Aku tujukan bagi mereka yang mencari kerana semua ini lahir dari hati aku.

    ReplyDelete
  27. Tak mengapalah. Biarpun jika hari ini tiada yang mahu mendengar but eternal truth will echoes throughout time endlessly.

    Dan yang sejati itu hanya satu. Beratnya untuk aku mengatakan semua ini.

    Oh Sang Hinggap...aku tahu kau selalu ada memerhatikan aku...tentu kau tahu di saat dan ketika ini hatiku sedang menangis. Kerana apa? Entahlah...aku pun tak tahu.

    Indeed the Souls of the Righteous is Immortal and Divine. And Divine Love will lives Forever.

    ReplyDelete
  28. Ah malaslah nak kaji DNA. Aku proceed je. Nt aku akn tahu.

    ReplyDelete
  29. Aku nak kena packing baju ke untuk minggu depan...
    Oh God...

    ReplyDelete
  30. Aku nak jugak kdg2 jadi macam manusia biasa yang lain...namun aku tak boleh...kerana setiapkali aku mahu lupakan semua ini aku diingatkan kembali tentang umpanku dan tugasku....

    Oh...aku terdera wahai Tuhan...
    Apakah ganjaranku? Kerana aku adalah manusia biasa yang tahu penat dan letih. Rasa dah tak larat nak teruskan kerja. Tapi nanti esok hari aku jadi bersemangat pula.

    Persoalan di benakku...kenapa aku wahai Allah..?
    Maafkan aku namun aku harus tahu...

    ReplyDelete
  31. Jerubung....kenapa aku tak macam kamu. Senangnya otak kamu tak didera seperti aku. Kenapa aku mesti memikirkan masalah manusia? Kenapa aku tak boleh jadi manusia biasa macam kamu? Aku penat tapi Allah masih beri aku nyawa.

    Kenapa ya Allah...

    ReplyDelete
  32. Adakah kalian fikir aku ini berfikir untuk suka-suka? Otakku dipaksa kerja demi manusia. Aku tak boleh berhenti. Kalian fikir aku ini sombong dan perasan mahu jadi penyelamat manusia. Padahal kalian tak tahu aku tak boleh lari dari tanggungjawab ini. Aku terikat dan aku juga manusia biasa seperti kalian yang tahu erti penat. Tapi kalian boleh rehat baring-baring dengan bahagianya tanpa memenatkan otak. Kenapa aku terus pikul tanggungjawab ini seperti robot? Kalian tahu tak...AKU TAK BOLEH BERHENTI.

    Kamu semua tak kasihankah pada aku? Aku tak boleh hidup aman-aman tanpa memikirkan semua ini.

    ReplyDelete
  33. Naga Jauhar...aku nak mati dulu boleh tak? Kamu pula galas tugas aku. Mahukah kamu? Kamu tak kasihankah pada aku? Di saat ini aku menangis tak berhenti. Kenapa mesti aku wahai Naga Jauhar? Kenapa aku tak diberi pilihan seperti manusia lain? Bebas memilih cita-cita dan bahagia dengan keluarga tersayang. Naga Jauhar...mana aku nak lari? Aku tak boleh lari. Boss ikat jiwa aku demi manusia. Mereka pula hina aku katakan aku perasan. Mereka tak tahu ke aku ni dah jadi macam makhluk asing. Aku tak boleh hidup macam manusia biasa. Aku nak balik wahai Naga..kamu mahu tak ambil tugas aku? Kalau tak..nanti aku tak boleh balik. Kamu tak kasihankan aku ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang seperti aku ini tiada apa yang aku mahukan dari dunia. Aku tak cintakan dunia seperti kamu. Aku hanya mengambil mana yang perlu. Hanis hina aku katanya aku ini manusia ketinggalan zaman. Aku tak takut mati. Kerana aku dambakan kematian. Namun aku harus kuatkan hati untuk hidup kerana Allah ikat aku dengan anak-anak. Dan jika hidup...Boss tahu...aku akan buat semua ini kerana inilah jalan yang aku harus tempuh. Boss tahu jika aku hidup aku takkan tinggalkan kalian. Maka mungkin benar...kalau tidak kerana kasihan tidak aku turun ke muka bumi. Sayangnya Allah dengan kamu semua wahai manusia. Mengapa kalian tidak dapat merasakan betapa kasihnya Dia pada kamu semua? Orang yang dah mati Allah panggil semula suruh buat kerja kerana kasihan manusia meraba-raba dalam kegelapan tanpa Cahaya. Lalu dihantarnya orang yang dah mati ni bawa Cahaya untuk kalian. Dah mati pun kena keje lagi. Aku ni zombie ke?

      Delete
    2. Aku kata aku pernah hidup banyak kali kalian kata aku berbohong... buat-buat cerita. Kalian kata aku sesat ikut ajaran Hindu. Kenapa harus aku dapat ingatan aku yang dulu-dulu semula wahai Tuhan? Dengan memikul semua ini manusia memusuhi aku. Kau tahu yang aku tak akan tutup mulut tentang Rahsia ini. Aduh beratnya nak pikul. Orang kata aku sakit jiwa kerana aku kata aku ini manusia dari zaman silam. Kenapa aku masih hidup wahai Tuhan? Manusia tak percayakan aku. Mereka tak percaya yang kata-kataku mampu mengubah nasib mereka. Kerana aku dah hidup banyak kalilah maka aku dengan mudah boleh membuat blog ini dan menaip tanpa henti tanpa berfikir panjang. Mereka kata aku perasan Ya Allah.

      Manusia...manusia...
      Tidak mahu belajarkah kalian tentang hidup kalian sendiri sehingga perlu dihantar orang untuk mengajar kamu? Kenapa kamu diberi otak tapi kamu tak mahu menggunakannya? Kamu kata kamu benar namun kamu berdusta kerana mengapa dunia ini tidak aman jika benar kamu semua menggunakan otak dengan benar? Kenapa kamu kaji Al-Qurán sekerat-sekerat sahaja? Kenapa kamu tak mahu memikirkan seluruh kandungannya lalu mendapat satu kata putus yang hebat yang dapat menyelesaikan masalah umat manusia. Kamu kata Al-Quran itu benar tapi mengapa kamu tidak memikirkan maksud kata-kata Suci itu lalu memikulnya dengan sepenuh hati? Mengapa kamu dambakan harta dunia untuk sebarkan Kebenaran ini? Kenapa kamu jual Ayat-ayat Suci? Kamu tak malukah? Ya Allah...

      Delete
    3. Naga Jauhar...kamu takut kehilangan segalanya kah yang menyebabkan kamu tak mahu bantu aku galas semua ini kerana aku mahu pulang. Aku dah tak tahu macam mana nak hidup lagi kerana aku dah jadi blur sebab aku buat semua ini berulang-ulang kali. Banyak kali aku hidup dan aku kena mengajar manusia yang keras hati degil kepala batu. Perasan bagus. Sampai aku rasa jijik dengan semua permainan ini. Nak muntah. Sebab mereka tak layak digelar manusia. Aku nampak isi kamu. Ada yang binatang. Ada yang muda dan mentah walaupun jasad tua. Ya Allah...aku nak muntah tengok manusia yang bodoh sombong degil tak mahu di ajar ni. Kenapalah Kau suruh aku hadap mereka ini berulang-ulangkali?

      Delete
  34. Kalau tiada yang mampu pikul semua ini maka aku kena buat juga walaupun jiwa aku berdarah tanpa henti. Aku bukan Nabi...tapi aku faham macamana perasaan Nabi. Kasihan sekali. Aku muda lagi. Baru 29tahun. Aku tahu dengan umur semuda ini aku masih ada banyak lagi kerja yang harus diselesaikan. Pernahkah kalian fikir tentang perasaan manusia seperti aku? Aku hitung-hitung bila aku nak mati apabila aku terasa penat sekali. Kalian fikir Khalil mati dengan penyesalankah? Tidak. Malah Allah telah membebaskan dia dengan tanggungjawab dan aku pasti kini dia sedang berehat kerana dia menderita dari kecil. Begitu juga aku dan Annur. Bestnya Khalil dah mati. Tapi kasihan pula anak-anakku dan suamiku. Aku terikat mati dengan hanya satu sahaja jalan yang aku harus tempuh.

    Yang sejati itu Hanya Satu.

    ReplyDelete
  35. bukan tidak mahu membantu
    aku ada tugas tersendiri
    aku doakan kamu
    aku cabut keresahan dari dalam jiwa kamu
    kamu akan nampak kenyataannya
    jika kamu berani mengaku dan menyaksikan
    hakikat diri kamu
    aku mengiakan apa yg kau tahu dan tanggung
    selama ini

    Ada lagi kenyataan yg kamu masih tidak berani
    mengakui......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa dia? Ntahla aku dah nak jam ni...bagitahulah kat email pun xpe.

      Delete
  36. entri yang baik akak... very infomative. entri camni la yang sy suka. sorry jrg masuk, tp jgn bimbang, selalu je sy baca senyap2. he3

    ReplyDelete
  37. so don't you worry your pretty little mind
    people throw rock at things that shine
    and life makes love look hard...

    http://www.youtube.com/watch?v=kywdZA8fbB4

    ReplyDelete
  38. Hai Macedoney...lama tak dgr berita..
    Apa khabar? Harap sihatlah hendaknya serta berbahagia...

    ReplyDelete
  39. alhamdulillah sihat ^_^.
    aha..duduk dekat rumah 3 bulan, dah habis cuti sem huhu
    sekarang dekat u sambung belajar sejarah n bahasa arab (yg pening kepala tu haha)

    akak pastu saya jumpa lagu ni dekat rumah

    i can't help it
    i love the broken one
    the ones who need the most patching up

    maybe i see a part of me in them
    the missing piece always trying to fit in
    the shattered heart
    hungry for a home
    no you're not alone....
    http://www.youtube.com/watch?v=Zz04teo1j9k

    jom, akak kita study haha
    sepupu saya dah phd ni, saya baru dekat bawah >_<
    saya suka ilmu, maih kita kutip ilmu banyak2
    http://www.youtube.com/watch?v=g64e6NyQZfo
    (one thing)

    ok, akak...nanti kita sembang lagi
    best baca buku, ilmu tu wangi dan bercahaya
    macam minyak zaitun yang hampir bercahaya tu
    7 lautan dakwat pun tak cukup...
    bodohnya saya ni akak...
    bye love akak very much

    indahnya jika Allah itu saya kenal
    but He still remain unknown
    yaa at this stage He still remain unknown
    sure mystery, i'm fool bout that unknown
    tapi rindu itu ada,hmm pelik

    ReplyDelete
  40. Akak mmg nak sambung blaja lagi...td tgk subject2 yang ada. Mak ai...sekali lagi aku harus lalui pelbagai perspektif manusia...buat keras lagila nampaknya akak nanti. sbb selalunya bila belajar akak selalu ada original worldview and I will always stick with it. Hahaha.. akak tgk banyak gak subject yang mencabar but I like it..whooo....kita boleh buat dik...akak pun nt ada juga kena amek subject arab bila sambung master. Plus akak nak amek subject bahasa Perancis nanti. Akak bajet nak sambung master bulan 9 tahun depan. Dari gaya mahkamah mungkin lagi 2 bulan akan jatuh hukum dan akak harap sgt semua berlalu dengan mudah dan pantas. Akak akan tunjukkan prestasi yang terbaik nanti ketika dalam hukuman supaya akak leh bebas dengan cepat. Akak harap pihak hospital nanti bantu akak. Akak dah semakin berpijak di dunia yang nyata.

    Huuuuu........kuatkan semangat kita nak study..!
    Chaiyok....chaiyok....!!

    ReplyDelete
  41. Akak harap semua yang baca blog akak ni juga kuat semangat dan berpijak di dunia yang nyata lalu menjayakan yang nyata ini sehabis baik.

    Mari kita kembalikan yang Haqq itu ke tempat asalnya. Akak nak amek Islamic Science...Thoughts and Civilizations. Dan bersekitar dlm falsafah...sains...Usuluddin...Friendly Comparative Religion.

    Best lagu yang adik bagi tu. Ulang2 akak dengar.

    ReplyDelete
  42. Hm... belum apa2 akak dah start fikirkan tajuk research or thesis. Hmm.... Adik duk mana...nanti leh ajarkan akak Bahasa Arab dengan cara mudah dan simple..

    Kita jangan putus asa...
    Akan akak sambung 'kerja' ini dengan sehabis baik...
    Department dalam Institusi Ketuhanan dan tugas setiap kita dah memang suits kita the best.

    Mari kita lupakan semua kelelahan dan kepenatan.
    Kita bakar ia biar menjadi debu dan bersatu semula dengan tenaga alam lalu yang tinggal dengan kita adalah semangat dan kekuatan

    ReplyDelete
  43. Adik ada follow blog akak ni dan semua kegilaan di dalam ni ke? Hahahahaha... mari semua kita lihat aku menyembuh dengan baik... Sekalipun selepas jatuh hukum akak akan pasti kembali. Kerana di sini semua free dan kita juga bebas berkata apa saja cuma ingatlah pada Karma yang akan mengekori semua perbuatan kita baik atau buruk. Maka sentiasalah lepaskan energi yang positif....

    Hm....
    Energi....
    Karma....
    Sakti....
    Topik yang bagus...
    Energy is Boomerang.

    I love the broken ones..

    ReplyDelete
  44. ehh akak online hehe
    ah kita fight study, saya degree akak master, sepupu saya phd (english field). Nanti boleh share ilmu, bila ada ilmu boleh jadi sukarelawan, ajar orang membaca. hehe
    (kita ikut arus dunia nyata, tapi niat sebab Allah, tujuan dia satu)

    insyaAllah Allah permudahkan urusan akak, seolah2 dah macam tak ada ujian lagi amin.Akak best study language ni, tapi nak putus asa dah banyak kali haha,tapi mama suka bagi semangat, nasihat dan doa. Saya pun insyaAllah doakan, yang terbaik utk akak. OK akak kuatkan semangat, sama2 kita mendaki sampai puncak samapai langit biru pun tak apa. Best tu islamic science thoughts...

    ReplyDelete
  45. Haah online...
    Lama tak bual dengan Mimi..
    Akak sangat suka belajar Bahasa sbb dari penguasaan bahasa kita akan dapat menguasai ilmu dengan baik.

    Balaghah atau ketinggian maksud frasa...ayat dan petikan sangat2 penting bagi kita mencapai maksud sebenar. Sebab kita nak scan kebenaran dalam bahasa manusia ni sebelum berbicara Bahasa Tuhan.

    ReplyDelete
  46. akak, semua orang ada kegilaan masing2 cuma tak tunjuk je. Sorok sorang2 lepas tu menangis sorang2. Saya duk kedah, sekarang kl, kat u tu la akak haha. Akak malu la, ciput je bahasa arab tu saya tau. Dah 3 tahun belajar waktu diploma dulu, pun tak masuk banyak, lembab skit saya ni. Insyaallah saya boleh ajar kat akak sikit tapi bila saya ready la. Major saya sejarah. (nahu/grammar saya masih terabur, klu ustaz n ustazah tau saya dah lupa, mmmg kena marah percuma, penat ooo mengajar)

    tapi mesti akak, nak belajar bhs arab komunikasi dulu (perbualan yang simple). InsyaAllah sem ni saya strive betul2

    biasa la jatuh naik tu. Yang penting ikut rasa hati, bila rasa resah kita tinggal, kalau rasa makin dekat dengan Allah, kita ikut dan minta dekat Allah sungguh2 nak jalan yang lurus. Kan akak kan ^_^.

    ReplyDelete
  47. sama la dengan apa yang saya fikir...Sultan Muhammad Fateh pun, 6 language kan dia kuasai...
    Sebab tu ambil arab dulu. Payah nak faham bab agama, klu tak faham bahasa arab, or bahasa2 kitab2 samawi yang lain

    ReplyDelete
  48. tengok akak tulis english/bhs melayu pun saya tahu, akak menjiwai bahasa.

    ReplyDelete
  49. Akak masa degree ada juga amek bahasa arab dan few subject dlm bahasa arab. Otak akak ni suka tangkap yang penting2 dan tanpa rasa bersalah akak akan lupakan banyak perkara yang akak belajar jika ia tak penting sbb otak akak ni tak nak semak2 dengan info yang tak relevan.

    ReplyDelete
  50. Kalau kita kuasai Bahasa Arab dengan baik nanti Bahasa lain akan jadi mudah. Ada orang beritahu akakla..

    Dan kita kena tahu Bahasa Arab dengan baik kalau tak asal jumpa tulisan Arab karang kita fikir ayat Quran padahal bukan dan ia mungkin bukan terkandung maksud yang baik. Sebagaimana bukan semua orang Arab itu Islam dan sama juga dengan kita ada juga yang sekadar agama nenek moyang dan mereka ramai juga yang tidak mendalami Islam dengan baik. Maka kita dah tak leh nak mengharap pada orang Arab untuk guide kita 'pulang' dengan selamat.

    ReplyDelete
  51. Akak bukan kutuk dan merendah-rendahkan Bangsa Arab tapi disebabkan Bangsa Melayu ramai yang mengagung-agungkan Bangsa dan Budaya Arab sehingga kebudayaan Melayu yang tinggi nilai etikanya dipijak-pijak dan diludah seolah-olah membawa sial dalam hidupnya sehingga orang Melayu yang sebegini hilang jati dirinya dan mencampur-adukkan Budaya sehingga lupa siapa dirinya yang sebenar.

    ReplyDelete
  52. Tu sebab apabila kita mempelajari Bahasa orang lain... Bahasa Melayu dan keindahannya jangan dilupakan kerana Melayu terkenal dengan BUDI BAHASAnya. Jika kita lupa siapa kita dan jati diri kita sebagai contoh kita copy Budaya Arab dan agung-agungkan Bahasa mereka lama-kelamaan kita akan jadi orang Arab. Akak rasa Mimi dah sedia maklum tentang ini ada hadithnya bukan?

    Kita lahir sebagai orang Melayu maka itu hak kita jika kita mahu mempertahankannya dalam diri.

    ReplyDelete
  53. Betul2

    Bahasa Arab yang dalam al-Quran dan hadis tu bahasa arab Quraish, yang Rasulullah guna.Kira bhs Arab official mcm bahasa kebangsaan Bahasa Melayu baku, bukan ammi/lahjah dialek, terengganu, kelantan haha
    Ni saya belajar dalam fiqh lughah

    InsyaAllah akak mesti boleh kuasai bahasa Arab, mesti lagi best dari saya nanti. Sebab english n bhs Melayu pun dah ok.

    Saya pulak, minat sejarah haha pastu tasawuf hehe. Boleh jadi senget klu takde pelajaran tasawuf tu, sebab tension study ni.

    ReplyDelete
  54. semua bahasa tu milik Allah. Macam dalam surah Ar-Rahman, 'alamal quran, kholaqal insan, 'allamahul bayan. Dia mengajar manusia berkata-kata.

    Semuanya indah, tak de satu bahasa pun yang layak utk dipijak, dan dikata kolot hehe

    ReplyDelete
  55. Inilah Bahasa Manusia. Dan sangat-sangat kurang manusia yang 'faham bahasa'. Ramai yang pandai berbahasa manusia namun yang 'faham bahasa' ni terlampau kurang jumlahnya.

    Kini sudah perlahan-lahan manusia yang 'faham bahasa' ni mulai bertambah jumpahnya dan mereka sedang dalam tempoh latihan dan tak kurang juga hampir capai tempoh matangnya dan mereka inilah yang akan memimpin manusia melepasi ujiannya.

    Soalannya. Apakah yang diuji pada manusia?

    ReplyDelete
  56. akak, jangan sedih tau, semua yang saya cakap tu, utk diri saya. Saya pun macam akak jugak, apa yang akak rasa, saya pun rasa.

    Kadang-kadang ketawa, menagis, senyum sorang2. Saya pinjam akak punya kekuatan ni, akak la yang kuat ni...

    ReplyDelete
  57. Cuba akak cerita... ujian hati/jiwa/harta/ ke? rasanya pembersihan dari segalanya, sampai tergolong dalam kalangan mukhlis, mereka tu yang lanyak memimpin manusia

    ReplyDelete
  58. hanya kata2 orang yang ikhlas, akan sampai dekat hati dan dengan izin Allah akan mengubah manusia sekeliling untuk tunduk dan patuh pada Allah dan sampai pada Allah

    ReplyDelete
  59. Berbanding makhluk lain... manusialah makhluk yang dikatakan suatu ciptaan yang sempurna. Namun bukan semua manusia dapat mencapai 'Hakikat Insan' dengan baik dan ternyata ramai lagi manusia yang jauh dari hakikat ini.

    Manusia...apakah yang diuji padanya?

    Itulah dia... MANUSIA DIUJI SIAPAKAH YANG 'PALING MANUSIA' di kalangan mereka.

    Dengan bahasa mudah kita ini diuji KEMANUSIAANnya. Bukan ramai di sekitar kita ini yang benar-benar manusia. Ramai yang sebenarnya BINATANG yang berkulitkan manusia. Ada juga yang bersifat seperti JIN. Dan banyak lagi isi kulit manusia kini bertebaran di muka bumi.

    Persoalan yang lain pula timbul...

    Siapakah yang paling layak memimpin Manusia dan Alam?

    Mereka itulah Manusia yang benar-benar manusia dalam ertikata yang hakiki. Jika anda lihat pemimpin di luar sana yang kurang atau tiada perikemanusiaan maka di dalamnya sebenar-benarnya dia belum lagi mencapai hakikat kemanusiaan dan dia belum layak menjadi pemimpin kita. Adakah manusia layak dipimpin haiwan ataupun makhluk lain?

    ReplyDelete
  60. Tepuk dada tanyalah pada diri...

    'Adakah aku ini benar-benar manusia?'

    Lihatlah gelagat kita sendiri sehari-hari... apakah yang kita kejar? Siapakah yang mengawal kita? Nafsu? Akal? Emosi? Ataupun orang 'luar' ataupun orang lain?

    ReplyDelete
  61. Siapakah manusia yang sebenarnya?
    Siapakah aku yang sebenarnya?

    Nampak macam belajar bahasa semula bukan?
    Siapa kau? Siapa aku? Siapa mereka?

    ReplyDelete
  62. Ikhlas itu letaknya di hati dan jika kita melahirkan rasa dari hati yang penuh Ikhlas maka ia akan dapat menyelusuri ruang dan partikelnya dengan baik lalu masuk mengetuk pintu-pintu hati dan hati yang Ikhlas juga kenal maka akan masuklah mesej tersebut ke dalam hati sang penerima.

    ReplyDelete