Monday 13 May 2013

Melankolia...

www.malancholie.net

Aku pasti... suatu hari nanti aku akan keluar dari daerah ini dan mencapai semua impianku. Walaupun hari-hari kadangkala terasa berat namun aku pasti tidak selamanya aku di sini. Aku tak mahu berhenti kerana aku sukakan permainan ini. Sungguh mencabar dan jika aku benar-benar berusaha pasti hasilnya memuaskan hati aku nanti. Aku mahu keluar dari arus dan hanya mengambil yang perlu-perlu sahaja.

Aku pasti akan keluar dari sini suatu hari nanti.... itulah yang aku katakan pada diri sendiri jika aku tak sukakan suatu keadaan itu...setiapkalinya...kerana masa tidak akan berhenti dan jarak untuk satu cerita dengan cerita yang lain adalah masa. Dan masa akan membawa aku keluar dari sini.


179 comments:

  1. Aku hairan, kadang-kadang manusia suka untuk mendengar kata-kata yang memujinya sahaja. Sedangkan itu tak layak pun untuknya.

    Aku penat melayan suatu dendam ini kerana aku benar-benar penat kerana ia tak akan padam. Aku tidak berdendam dengannya namun aku tak akan pernah dapat menghancurkan keegoannya.

    Aku berharap kita tidak akan bertemu lagi.

    ReplyDelete
  2. Rahsia itu akan selamanya kekal rahsia sekalipun diberitahu di khalayak ramai, ia tidak akan kedengaran di dalam jiwanya kerana ia terhijab sebagai rahsia melainkan ia adalah haq kita. Jangan kita sombong dengan ilmu kita kerana ia akan datang semula pada kita dan membakar keegoan kita semula lalu kita akan terduduk dan mengaku kalah. Itupun jika kita mahu mengaku kekalahan kita yang benar-benar kalah itu.

    ReplyDelete
  3. Aku tak suka pada keramaian yang palsu namun aku cintakan mereka yang ikhlas mahu mendekati aku. Dan akan aku ceritakan kebesaran Tuhan padanya sehingga tidur malamnya lena dek kerana bahagia mendengar cerita aku.

    ReplyDelete
  4. Ya, aku di sini tiada apa-apa cerita hebat tentang dunia dan seisinya melainkan cerita tentang apa yang aku dapat rasakan tentang kehadiranNya. Aku bangga dengan Dia. Aku tak boleh berhenti berkata perkara ini.

    ReplyDelete
  5. Aku punya misi dalam hidup. Dari kecil sifatku ialah jika aku mahukan sesuatu, dan benar-benar mahukannya aku pasti akan mendapatkan. Kali ini santai-santai sahaja kerana aku cuma bawa watak kecil. hehu...

    ReplyDelete
  6. Pengetahuan Rahsia itu sangat istimewa dan hanya mereka yang layak akan menerimanya malah dengan mudah sekali. Ada juga setelah mereka melalui sejuta kepayahan. Bergantung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Kak Mayang...sungguh dunia ini penuh rahsia...alangkah ruginya manusia yg menolak...

      ~Syazwanie~

      Delete
  7. Apa bezanya aku? Aku mahu sekali menghadiahkan sesuatu yang 'hidup' buat kamu yang menemaniku di sini. Dan seterusnya disampaikan kepada yang lain agar ia terus hidup. Aku menulis dengan sepenuh jiwaku tanpa aku bohongi diriku sendiri agar ia dapat menyentuh jiwa kamu di luar sana yang dah lama terbiar dan hampir mati. Hanya mereka yang jujur dengan diri sendiri dapat merasakan apa yang aku sampaikan di sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun diluar pintu ku terasa kehangatan alam maya..
      bila ku amati bait-bait ayat diatas..diiringi muzik mendayu...
      jiwa ku rasa sejuk ...
      umpama air sungai yang mengalir di pergunungan himalaya..dingin.. nyaman..
      Itu lah perasaan aku tika ini...sayu merenung masa ... lama lagi kah akan ku atur langkah ini ....

      Delete
  8. Kamu sukakan mitos? Kamu sukakan kisah dongeng? Ataupun kamu mahu dengar kisah dongeng yang sebenarnya pernah terjadi?

    ReplyDelete
  9. Perihalkan kisah bangsa tidak ternyata, yg menghuni jasad ini, dan kemana mereka menetap, ada kesan tinggalan hebat. Kisahkan pada kami apa nama gelarannya, kini di mana matlamat mereka dan kemana pula selepas ini?

    Apa kaitan alter itu, apa kaitan dgn keluhan jiwa akak mayang, kenapa jadi begini. Kisahkan ia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dahulukala, Tanah ini digelar Tanah Para Dewa. Ia berlaku sebelum zaman Para Nabi. Mengapa mereka digelar para Dewa Dewi?

      Delete
    2. Peristiwa jiwa-jiwa diciptakan telah berlalu pada saat ini dan jiwa-jiwa telah pun dicampakkan ke atas muka bumi untuk pencariannya. Adakah mereka ini semua adalah manusia?

      Delete
    3. Sebelum Allah menciptakan manusia, Allah terlebih dahulu telah menciptakan Golongan Jin. Pada waktu itu, alam tidak dihijabkan 'seteruk' hari ini. Iyalah, kejadian semua bersebab bukan? Maka segala perkara banyak yang dapat dilihat dengan mata kasar. Jiwa-jiwa telah pun ditaburkan untuk diuji sebelum manusia diciptakan lagi. Maha Suci Tuhan yang Maha Berkehendak untuk meletakkan jiwa-jiwa itu di jasad apa pun kerana itu bukan dalam bidang pengetahuan kita. Kenapa, bagaimana itu juga salah satu persoalan yang timbul. Tidak ramai diberikan pengetahuan rahsia ini melainkan sedikit dan kerana jiwanya sudah mampu menghadam pengetahuan ini. Iya kan? Setiap dari kita ilmunya berbeza-beza. Bukan kelulusan yang menentukan ilmu dan kefahaman seseorang. Siapa-siapa sahaja layak asalkan dia mampu dan mahu.

      Delete
    4. Setiap JIWA sebenarnya telah kenal ALLAH dari awal kejadiannya. Jiwa telah diambil kesaksian dihadapan ALLAH satu... satu.. satu... sekaligus semuanya. Aku telah ulang kenyataan banyak-banyak kali dalam setiap tulisan. Mengertilah JIWA.

      Quoted from Jaya Negara.

      Delete
    5. ALLAH jadikan makhluk lain sebagai misalan atau belajar semasa berkongsi hidup. Cuma kita sahaja yang benar-benar ujud..... kita ini realiti selainnya fantasi. Ibliss dan Dajjal pastinya satu Fantasi.. cuba sebaik mungkin untuk kamu fahamkan yang ini. Aku bimbang kamu menolak aku... Dhada yang budiman.

      Cuma yang benar-benar ujud sahaja punya misi. "Maka bermakna ada banyak makhluk yang ALLAH ada-adakan."

      Quoted from Jaya Negara.

      Hanya Jiwa sahaja yang benar-benar wujud, fahamilah!

      Delete
    6. Dan (ingatlah) tatkala Tuhan engkau berkata kepada Malaikat : Sesungguhnya Aku hendak menjadikan di bumi seorang khalifah. Berkata mereka : Apakah Engkau hendak menjadikan padanya orang yang merusak di dalam nya dan menumpahkan darah, padahal kami bertasbih dengan memuji Engkau dan memuliakan Engkau ?
      Dia berkata : Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.

      Pada ayat 30...... Malaikat bukan menyanggah Allah.... siapa malaikat untuk menyanggah ALLAH tetapi Malaikat ada info yang telah direkodkan..... kenyataan Malaikat tentang kerosakkan dan darah pastinya dari pengalaman lalu yang dilihat oleh malaikat... pastinya sama. Aku benar-benar pasti. Malaikat pekerja ALLAH yang telah melalui banyak pengalaman demi urus atur Specimen yang bernama JIWA. Kalau kita pergi Hotel 5..6.. 7 bintang pasti ada orang yang ditugaskan untuk jaga semua Hospitality. Itulah dia kerja Malaikat..... mencukup apa yang tidak cukup. Sangat tangkas dan tak penat-penat...... Bell boy penat. Cuba tanya Bell boy pengalaman dia.

      Malaikat ni jenis makhluk yang telah diprogramkan. Akur dan taat bagaikan anjing jika boleh dijadikan misalan. Sori Jibril... ia cuma contoh. Malaikat makhluk yang tidak akan lawan tokey. Malaikat cuma menyatakan yang benar-benar aja. Ujian sangat berat walaupun bagi malaikat yang kerjanya cuma bertasbih. Ada ilmu yang cuma-cuma untuk manusia sahaja. Malaikat tidak mampu untuk memikirkannya. Pastinya Malaikat kebingungan kenapa manusia sanggup berbunuh-bunuhan. Semua mereka bermandi darah dan berbunuh-bunuhan.

      Quoted from Jaya Negara.

      Delete
    7. Jika Manusia dapat memahami. Manusia cuma perlu lalui aja ujian. tempuhi.. dengan berani... ilmu dilhamkan..segalanya pasti cukup. Masalahnya cuma jiwa. Ilmu pasti Allah akan ajar satu... satu.. satu.. semua benda. Belajar sikit-sikit belajar sampai pandai.... Maka nanti menyusul kemudianya apa yang dinamakan pengalaman. Jiwa yang dilatih dari pengalaman dan ia belajar... pasti berusaha untuk mencapainya. Walau setinggi mana pun.

      Inilah yang tidak dapat Malaikat fahami sampai ke hari ini kenapa manusia ni bodoh sanggup hadapi ujian berat-berat. Gila apa manusia. Bodoh betul manusia ni. Apa maunya. Malaikat jenis Makhluk yang tidak punya nafsu tidak mungkin mengerti apa makna 'thrill'... luka dan onak nikmat bagi yang berjaya.

      Ilmu untuk JIWA disuapkan bagaikan anak kecil yang menyusu.... cuma bila lapar baru ibu susukan. Cuma bila ada keperluan baru ALLAH beri ilmu. Satu.. satu... satu.. Malaikat tidak berevolusi dgn Alam. Jiwa pastinya berevolusi jika tidak kita ini apa.... Tunggul?

      Delete
    8. Malaikat tak diberi nafsu.... ini yang Malaikat tak faham. Nafsu membentuk kemahuan. Malaikat kekal sebagai Malaikat. Malaikat selamanya Malaikat. Akur dan taat tanpa perlu mengerti.. tidak akan Malaikat faham.

      Persoalan ini akan terus dipersoal oleh Malaikat setiap kali ALLAH HENDAK HANTAR JIWA untuk diuji ..Kesian Malaikat.

      Malaikat ini jika diibaratkan bagai Computer..... cuma ia mampu bergerak tidak statik kau dan beku. Malaikat tidak punya impian. Ilmu dengan apa yang telah sedia ada. Malaikat tidak ditambah Ilmu melalui pengalaman. Ilmu untuk Malaikat berbeza-beza ALLAH beri..... bergantung kepada tugas. Masukkan 'cip' lepas tu Malaikat bikin kerja.

      Tidak ada satu pun Malaikat yang malas.... kuncinya 'NAFSU'

      Quoted from Jaya Negara.

      Delete
    9. Kita ini bukan yang pertama diuji. Jelas seperti yang diterangkan tadi diawal ayat 30. Maknanya telah berjalan dan akan terus berjalan ujian demi ujian untuk JIWA-JIWA seterusnya diBumi yang lain atas Alam Maya yang berlaianan selepas Bumi ini kiamat pun. Sejarah tentang 'jiwa' terdahulu direkodkan oleh Malaikat dengan rapi. Telah banyak jiwa.... satu.. satu.. satu... berpeluang untuk duduk menghadapi ujian sangat-sangat berat.

      Telah berjalan banyak-banyak kali ujian untuk jiwa diBumi yang lain di medan ujian yang berbeza dari Bumi. Malaikat tetap bekerja dengan gigih. Malaikat selama-lamanya akan terus mempersoalkan kenapa manusia sanggup bodohkan diri...... Tak dapek den nak menolong kamu. Malaikat cuma kebingungan untuk apa kamu berperang-perang dan berbunuh-bunuhan. Semua itu Ditujukan kepada semua manusia yang sudah-sudah. Kenapa kamu buat semua ini? bingung Malaikat dibuatnya.

      Quoted from Jaya Negara.

      Delete
    10. Berbalik kepada soalan Aiz, siapakah Para Dewa Dewi dan mengapa mereka digelar begitu?

      Sebenarnya mereka sendiri tidak menggelarkan diri mereka begitu. Mereka juga Jiwa-jiwa yang diuji namun ada bezanya mereka dengan yang lain pada ketika itu dan juga ketika yang lain.

      Waktu itu, mereka benar-benar memiliki kuasa Sakti yang pelbagai. Mengapa? Siapakah Para Dewa Dewi yang duduk di atas Teratai itu?

      Mereka adalah golongan yang benar-benar cintakan Tuhan Sang Hyang. Iaitu Tuhan yang Maha Esa. Allah adalah sebutan dalam bahasa Arab. Di dunia yang indah itu tiada bahasa melainkan maksud-maksud yang semuanya kelihatan indah. Para Pencinta Tuhan ini telah menemui sejati dirinya dan menjadikan diri mereka Kosong maka segala apa gerak dan langkahnya benar-benar datang dari Tuhan. Inilah yang aku maksudkan Sang Jiwa Manifestasi Gerak Tuhan. Ini sukar dihadam oleh manusia apatah lagi bagi mereka yang tidak mempunyai asas maka dengan mudah mereka akan melabel ini sebagai sesat dan salah. Aku mohon demi pencerahan yang kamu inginkan, cubalah perlahan-lahan fahami kata-kataku di atas kerana aku tidak berkata dengan sewenang-wenangnya. Demi pencerahan buat kamu semua di luar sana, aku mencuba sehabis baik untuk menerangkan semua ini buat kamu. Ternyata bukan mudah, namun aku sukakan kerja aku. Dan kerja aku, kerja aku, bukan kerja mereka yang lain. Lain orang, lain pekerjaannya dan fungsinya kepada masyarakat. Mana ada yang betul-betul sama.

      Delete
    11. Mereka benar-benar memiliki Kuasa Sakti Infiniti. Benarkah? Bolehkah?

      Benar dan memang boleh. Mereka menjadi yang sedemikian kerana Hakikat Kun Fayakuun. Mereka benar-benar cintakan Sang Hyang Esa dan keyakinan mereka terhadap Pencipta Agung itu benar-benar mencapai tahap maksimum malah lebih dan itu yang menyebabkan kuasa sakti yang dialirkan ke dalam diri mereka lalu keluar itu bukan kuasa mereka tapi Kuasa Tuhan. Hebat bukan? Ya, terlalu hebat. Mereka juga dinamakan Golongan Ikhlas. Hoi....susah kalian nak menelan semua ini bukan? Ikhlas itu kosong. Yang wujud hanya Dia.

      Delete
    12. Jasad itu cuma kenderaan yang kita naiki semasa kita di persada ujian di muka bumi ini. Sebelum manusia diciptakan, jiwa-jiwa telah dihantar ke medan ujian dan salah satu jasad mereka sebelum itu ialah sebagai Jin-jin. Golongan ini telah melakukan terlalu banyak kerosakan yang dahsyat dan juga pertumpahan darah. Hebat mereka ini sehinggakan jika bergaduh atau tidak puas hati, bermandi darah itu perkara biasa. Alam juga banyak yang ranap dikerjakan oleh tangan-tangan mereka. Kuasa dah ada, masing-masing punya kuasa maka bila berlaga ego keluarlah semua kuasa sakti mereka. Sungguh seronok jika kita dapat tonton babak-babak ini kerana keadaan, persekitaran pada waktu itu tidak sama dengan hari ini malah jasad mereka juga berlainan sedikit dari kita.

      Delete
    13. Setelah manusia diciptakan dunia ini dihijabkan dari mata kasar manusia secara perlahan-lahan. Pada waktu itu kerapkali berlaku gempa bumi, letusan gunung berapi dan juga banjir besar sebelum zaman Nabi Nuh a.s lagi. Pada zaman sebelum manusia sudah wujud suatu pengetahuan tentang Tuhan dan beberapa pengetahuan asas yang lain. Ianya belum lagi dinamakan 'Ajaran Hindu' malah nama ini dilabelkan oleh manusia sedangkan ketika Bangsa Gunung Golongan Aryan turun dari Gunung, bukanlah mereka membawa Ajaran Hindu.

      Apakah ajaran-ajaran tersebut?

      Delete
    14. 1. Widhi Tattwa - percaya kepada Tuhan Yang Maha Esa dan segala aspeknya

      2. Atma Tattwa - percaya dengan adanya JIWA dalam setiap makhluk

      3. Karmaphala Tattwa - percaya dengan adanya hukum KARMA sebab-akibat dalam setiap perbuatan

      4. Punarbhava Tattwa - percaya dengan adanya proses kelahiran kembali (reinkarnasi)

      5. Mokhsha Tattwa - percaya bahawa kebahagiaan tertinggi merupakan tujuan akhir manusia.

      Delete
    15. Segala gambaran, cerita-cerita sensasi dan segala apa yang ada pada zaman kegemilangan Jiwa-jiwa tadi mula dimanuskripkan oleh para-para cendekiawan ataupun Rishi-rishi. Ini termasuklah segala patung-patung sembahan penganut Hindu di kuil-kuil di luar sana. Semua itu punya cerita. Manusialah yang menyembah mereka iaitu Para Dewa Dewi sedangkan mereka tidak menyuruh manusia menyembah mereka malahan merekalah Para Pencinta Tuhan yang Maha Esa yang tegar!

      Namun, kerana kejahilan, pelbagai tuduhan kita lemparkan pada mereka juga yang jahil. Di manakah kewarasan kita dan juga nilai kemanusiaan kita pada ketika itu? Manusia memang zalim, dan aku sebagai umat Islam merasa sungguh malu dengan kejahilan umat Islam itu sendiri.

      Satu perkara aku ajarkan kepada kamu, jika kamu tidak tahu tentang sesuatu itu, maka katakan saja kamu tidak tahu. Mudah bukan? Jika tidak tahu jangan suka memandai-mandai dengan mereka-reka cerita mengikut suka kamu dan juga jangan kamu tuduh mereka yang berlainan fahaman dan kepercayaan itu salah. Jika benar mereka salah, ada caranya untuk kamu mendekati mereka dan beri mereka pencerahan. Kamu tamakkah dengan kebenaran yang kamu miliki? Ataupun kamu sememangnya penakut untuk menyampaikan kebenaran yang telah kamu temui?

      Delete
    16. Kini jelaskah kamu semua siapakah mereka yang dipahatkan di candi-candi dan juga yang dipatungkan di kuil-kuil? Mereka bukan tuhan tapi makhluk Tuhan yang diuji sama seperti kita. Hanya saja sifat, keperibadian, wajah dan juga kisah-kisah mereka masih lagi dikembangkan dan diajarkan ke serata dunia. Mereka itu benar-benar wujud. Aku ini berkata benar. Maka adakah setelah ini kamu akan memandang patung-patung di kuil sebagai sesuatu yang perlu dielakkan tanpa kamu pelajari? Ini cerita tentang Bangsa Hebat di Tanah Nenek Moyang ini ataupun Tanah Para Dewa. Adakah kamu menilai kebesaran Allah itu sebagai sampah dan terus kamu memandang itu semua sebagai suku sakat neraka? Fahamilah dengan jujur dan ikhlas dari hati dan bukan dengan kejahilan dan rasa benci.

      Delete
    17. Hanya satu aku katakan, Golongan Ikhlas ini adakalanya akan turun semula ke muka bumi untuk membantu manusia-manusia mengenali diri mereka dan Pencipta mereka juga memimpin mereka dari kejahilan menuju kepada pencerahan diri yang sebenar. Maka jangan kamu sangka semua yang terlihat depan mata kamu itu semua 'adik-adik' kamu sahaja. Belajarlah untuk merendah diri dan ingat, tak kenal maka tak cinta. Berapa ramai orang yang kamu telah label sebelum ini dek kerana kejahilan kamu? Insafilah diri dan hentikan bersangka-sangka buruk pada yang lain. Dan aku? Urusan aku dengan sesiapa yang aku marahi di blog ini adalah urusan aku. Aku punya sebab untuk semua itu dan kamu tidak berhak untuk masuk campur. Faham?

      Delete
    18. Maha Suci Allah daripada apa yang disangka-sangka oleh manusia!

      Delete
    19. Adakah kamu melihat maksud kebangkitan akhir zaman ialah kebangkitan Golongan yang Ikhlas? Kalimah Syahadah bukan sekadar Kalimah biasa, ia punya sejuta satu rahsia untuk kamu terokai dan fahami sebelum kamu benar-benar layak mendukungnya apatah lagi memperjuangkannya. Maka berpesan-pesanlah pada sahabat di luar sana, bukan Panji-panji Hitam itu sebagaimana sangkaan kamu tapi semua itu adalah dalam pengetahuan Allah. Biarkan semua itu berlaku sendiri, dan kita seharusnya mengoptimasi potensi diri kita dan menggilap diri kita dengan pencerahan demi pencerahan. Maka benarlah, keagungan Bangsa yang Hebat itu akan lahir semula kerana apa? Kerana mengenali dan mengagungkan Allah!

      Ia bukan suatu pengertian bodoh yang dipolitikkan ataupun digunakan oleh para cendekiawan agama sesuka hati mereka. Namun, jiwa yang sekeras besi itu ada jiwa-jiwa yang mengenali diri mereka sendiri dan benar-benar jiwa pejuang yang tidak gentar apa pun cabaran.

      Mengapa kalian terus sahaja berpusing-pusing di tempat yang sama. Isu Imam Mahadi sudah basikah? Biarkan semua dengan spekulasi masing-masing dan kita seharusnya berusaha sehabis baik menghadap kehidupan masing-masing. Dan ingat, rumah kita, kita yang jaga. Buruk baik kita jangan dibiarkan orang lain yang jaga.

      Delete
    20. Jangan kamu sangka dengan menghadam Sejarah Melayu semata-mata bisa membuatkan kamu bangkit dengan jati diri yang padu. Kamu seharusnya kenal diri kamu siapa yang sebenar-benarnya. Kamu fikir Alter Terahsia diri kamu itu hanya perkara dalam sejarah? Ada sebab mengapa Allah membangkitkan semula pengetahuan diri kepada bangsa kita, semuanya demi kerana menegakkan Tauhid yang dari dulu nenek moyang kita imani dan ia terus berkembang hingga ke hari ini. Sejarah manusia turun dan naik, dan kerapkali manusia itu lupa asal usulnya. Begitu juga dengan umat Islam. Ia umpama buah yang kelihatan cantik di luar namun di dalamnya busuk dan berulat. Kenalilah Allah dan diri kamu sendiri seolah-olah kamu baru sahaja dilahirkan dan diajar satu per satu tentang kebenaran.

      Delete
    21. Dari zaman ke zaman, pabila pautan jiwa terhadap Allah semakin berkurangan dan manusia mulai lupa, Allah akan menghantar jiwa-jiwa yang terpilih untuk memimpin manusia yang lain. Semua ini kerana apa? Kerana Sifat Pengasih dan Penyayangnya Allah itu kepada jiwa-jiwa yang diciptakannya.

      Kasihan manusia kerana mereka telah tersalah tafsir pembayang Petunjuk yang diberi lalu terkapai-kapailah mereka mencari permukaan untuk bernafas. Kerana Kasih dan Sayang, semua perkara ini berlaku dan kebenaran akan menang juga akhirnya.

      Delete
    22. Hanya Golongan Ikhlas yang mampu menembusi segala Matrix-matrix yang wujud. Mereka mampu keluar dan masuk segala lapisan hijab dan menembusi kabus-kabus mimpi itu. Mereka adalah makhluk yang tahu menilai keindahan dengan sebaik-baiknya. Syariat bergantung pada waktu namun Allah tetap kekal dan pengetahuan Tauhid yang selalu akan diperjuangkan sebelum yang lain.

      Hebatnya Golongan Ikhlas ini, mereka yakin mereka bisa tembus segala matrix yang ada. Mereka tidak tertakluk pada mana-mana tapi mereka menjadi diri mereka sendiri. Tanpa rasa takut.

      Delete
  10. Aiz... Jiwa ini sudah tua sekali... Terlalu banyak yang telah dilalui sehingga banyak yang aku sendiri sudah lupa dan yang tinggal hanya rasa sayu. Entah kenapa. Aku berkata benar.

    ReplyDelete
  11. Itulah yang aku kerapkali bertanya... apakah yang tertinggal? Apakah yang abadi? Ya Allah...beratnya perasaan ini.

    ReplyDelete
  12. Manusia... suka bertanyakan sesuatu yang tidak tertanggung oleh jiwanya. Demi kerana sayang perlahan-lahan dia diajar Tuhannya.

    Sakit jiwa aku dengan pertanyaanmu wahai Aiz...

    Berikan aku sedikit waktu. Jika benar kau mahu tahu.

    ReplyDelete
  13. Waktu itu banyak yang belum terhijab. Ya memang mereka sangat hebat. Mereka sangat-sangat yakin sehinggakan apa yang terdetik di hati semua di'jadi'kan oleh mereka kecuali yang tertentu. Aku tak tahu mengapa kini ia jadi begini.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Alam Maya sewaktu itu bagaikan suatu 'Kerajaan Tuhan' yang sangat luas dan besar. Kebanyakan mereka boleh terbang namun berbeza-beza keupayaannya. Mereka kenal dengan Pencipta mereka. Mereka juga meminta pada Pencipta mereka dan dikabulkan. Maha Suci Tuhan.

    Ada juga yang berwajah binatang namun badannya pula susuk badan manusia.

    Ini cerita yang sangat-sangat lama.

    ReplyDelete
  16. Ianya juga seperti alam dan kejadian simbolikal. Penuh hikmah dan juga sifat peribadi masing-masing. Manusia kini ramai yang memandangnya sebagai mitos ataupun dongeng. Sedangkan ia benar. Sungguh kelakar rasanya melihat manusia.

    ReplyDelete
  17. Waktu demi waktu. Banyak juga yang Allah nukilkan di dalam Al-Qur'an. Namun manusia banyak yang tidak mengerti dan juga lupa. Tapi di dalam Al-Qur'an itu terlampau sedikit kecuali pembayang ataupun 'clue' bagi mereka yang masih ingat.

    Aku suka tanya soalan ini, jika semua datang dan pergi, maka apakah yang tersisa di dalam diri kita?

    ReplyDelete
  18. Alter Terahsia berkaitan dengan 'Kenal Diri'. Alter Terahsia tidak terbukak sekaligus melainkan sedikit demi sedikit. Ada banyak jalan. Ada orang ikut jalan dekat ada yang ikut jalan jauh. Bergantung pada individu. Alter Terahsia bukan sekadar sejarah fizikal dan cerita-cerita dalam peristiwa. Ia lebih dari itu.

    ReplyDelete
  19. Terkadang ada juga yang dapat deja vu. Caranya tidak sama setiap seorang. Jika kita dapat pecahkan hakikat deja vu ini dalam diri banyak hijab2 yang akan terbukak dalam diri kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dejavu atau apa-apa pun ia suatu yang misteri. Ilmu ini satu Ilmu mudah tentang diri-diri setiap dari kamu. Untuk memahami ini dejavu kamu kena lulus Ilmu yang namanya titik noktah. Kita kena yakin setiap yang bermula pasti akan berakhir. Kita hujungnya mati. Pasti. Mati itu titik noktah. Fahamkan.

      Dejavu Ilmu yang aku sudah lama khatam. Dejavu ini dibayangi sesuatu Mahkluk sama dan pastinya serupa dengan kita. Namanya Qarin. Siapa Qarin... dia adalah kamu dan sememangnya kamu. Cumanya dia dan kamu tidak pernah bertemu face to face.

      Qarin ini apa? Qarin ini adalah makhluk ciptaan Allah yang hidup tanpa ruh jua jasad. Dia adalah carbon copy. Pendua.

      Kita kalau ada surat penting, wasiat misallannya. Kita akan buat carbon copy dgn meletakkan carbon dibawah tulisan asal. Kita boleh letak banyak carbon paper berlapis lapis maka banyaklah penduanya. Tapi disini cuma perlu satu aja carbon paper.

      Qarin ini adalah pendua setiap dari kita.

      Salinan dan pendua tidak sama. Faham kan sungguh-sungguh. Salinan bukan pendua. Selepas tamat ujian jiwa dibumi yakni manusia mati... tamat. Noktah. Maka Ruh kembali ke kerajaan langit. Jasad dipulangkan pada bumi yang jasad pijak sekian lama.

      Jiwa pergi kemana? Dia disimpan diluar Bumi ketempat asal-asal kita dalam keadaan tegak tak bernyawa tapi tidak mati. Disusun dengan rapi. Ia membentuk seperti saraang labah-labah. Disangkutkan disitu serupa macam serangga sangkut kat sarang labah-labah.

      Ada banyak lapis sarang labah-labah.Membulat dengan kemas. Cantik susunannya. Setiap sarang ada satu malaikat yang menjaganya.

      Ada Malaikat disini untuk menjaga dan menyusun setiap JIWA yang dibawa pulang. Bergeraknya malaikat itu sama serupa bagaimana gerakkan Spider. Betul-betul sama. Jiwa berada disitu selamanya hingga Bumi dimana JIWA melalui ujian hancur dan Kiamat. Jiwa tak terasa pun walau lama setara mana pun kerana segala nikmat telah hilang dari jiwa.

      Yang tinggal diBumi cuma pendua atau pun qarin. Setiap kita pasti ada pendua yakni qarin.

      Dejavu adalah lintasan Qarin yang sememangnya mahu jumpa kita tapi tidak mampu. Memang tidak mampu. Kita yang namanya Jiwa ini bukan cuma diuji sekali terus balik tersangkut sarang labah-labah. Kalau kat Universiti namanya Gagal Buang. Tidak berlaku gagal buang dalam ujian jiwa. Kamu boleh diuji berkali-kali jika gagal. Macam ambik SPM.

      Yang tersangkut kat sarang labah-labah cuma jiwa yang berjaya.
      Dejavu adalah pengalaman lalu jiwa yang telah gagal ketika ujian. Jiwa akn diujilagi dan lagi. Sayangnya ALLAH Tuhanku kepada kamu wahai jiwa.
      Tatkala qarin tersentuh dengan JIWA... Maka berlakulah apa yang dinamakan Dejavu..

      Delete
    2. Above quoted from Jaya Negara.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  20. Mereka wujud sebelum dan selepas Adam. Berbeza-beza keadaannya.

    ReplyDelete
  21. Dunia akan kita tinggalkan dan mati pasti akan kita lalui maka mengapa mesti cinta dunia dan takut mati?

    ReplyDelete
  22. HIDUP. Kita jalani hidup penuh dengan persoalan..... satu.. satu.. satu.. banyaknya persoalan. inikah yang dinamakan kehidupan. Tidak! Pasti tidak.... kehidupan lebih besar dari itu..... kehidupan lebih menyakitkan dari itu. Persoalan demi persoalan ditimbulkan. Apabila ada jawapan. Senyum! Merkah! Semua persoalantersoal untuk manusia terbitkan pekenalan. Untuk lebih kenal manusia akan bertanya dan terus bertanya. Ada ungkapan " malu bertanya sesat jalan". Ribuan tahun dah manusia bertanya serta mempersoaalkan tanpa henti segala apa yang manusia tidak kenal. Semua kita terus-terusan bertanya. Masih sesat juga.... kenapa ni? Persoaalan lagi. Belum terjawap sudah tersoal. Melayang-layang terawang tidak terbang. Berpusing-pusing sampai pening dan muntah.... tidak juga gila. APAKAH SEMUA INI! Gila apa manusia.

    Pada siapa kamu bertanya? Jangan bertanya pada Si Sesat... Kenapa bertanya pada manusia sesat sama macam kamu yang juga sedang terpinga-pinga. Mundar-mandir... kehulu kehilir.... tak tau hujung pangkal. Tertumoih dalam longkang akhirnya semua umat yang namanya Manusia. Pasti! Baru padan muka. Bodohnya kamu wahai manusia.

    Quoted from Jaya Negara.

    ReplyDelete
  23. Satu soalan buat kamu. Jika Jin dan manusia berlainan jenis, bagaimana Bangsa Jin yang digelar Para Dewa itu boleh mewariskan semua kehebatan pada manusia?

    ReplyDelete
  24. Mengapa Allah mencipta Manusia?

    ReplyDelete
  25. Manusia ini sendiri adalah sebuah alam yang berpenghuni. Di dalamnya ada haiwan, jin, malaikat dan insan. Alam mikro kita boleh katakan. Maka kamu semua jangan sombong. Dalam diri kamu ada unsur binatang yang bersifat kebinatangan, ada unsur jin dan sifat-sifatnya, ada unsur malaikat yang bersifat suci dan naif, dan juga sifat insan dengan keinsanannya. Maka, yang manakah kamu yang sebenar wahai Jiwa?

    ReplyDelete
  26. Allah telah 'upgrade' medium yang baru untuk Jiwa setelah tiba saat yang sesuai. Namun, malaikat tidak mengerti. Malaikat selamanya Malaikat. Allah telah merekacipta satu Medium yang sangat hebat. Apakah ia?

    Ingat kisah Azazil? Ia adalah Jin yang dulu dikatakan hebat dan menjadi ketua pulak tu bagi Malaikat-malaikat yang lain. Jin hebat. Bila dah maksimum bagi Jin, Allah cipta pula sesuatu yang lebih hebat. Apakah ia?

    ReplyDelete
  27. Jiwa boleh bertukar medium bergantung kepada kematangannya. Susahnya aku nak cerita hal ini. Kerana kamu tak akan faham kecuali segelintir sahaja. Gila aku ini kerana mahu menceritakan rahsia... Tapi aku kasihan pada kamu wahai manusia yang terlupa... Nasiya al-Insaan...

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Jin adalah aliran darah kita yang naik turun seluruh jasad. Manusia adalah golongan jin yang paling ditakuti di dunia jin. Yang mana nak tembusi dimensi mereka harus mengenali bahawa jasad ini ada alam haiwan, jin, malaikat dan insan, semua bergaul tapi tidak bersentuh.

    Quoted from Purba.

    ReplyDelete
  30. Puisi: Menambat Rakit

    Sesudah demikian lama dicintai
    sukarlah dilupakan
    Inti pengalaman, kepedihan
    akar kerinduan keresahan.

    Memang begitu banyak
    diperlukan kekuatan
    kepangkalan batin rakit ditambatkan
    bara kenangan dikuatkan

    Akhirnya tak terduga
    kekuatan membuak sendiri
    dan disedari semua takkan sampai
    ke dasar inti

    Tiada lagilah bezanya sama ada hilangnya kemudian atau tenggelamnya sekarang
    Tiada juga bezanya , jika ia langsung tak datang atau tiba-tiba terkorban

    Kepiluan yang berlanjut akhirnya, ditenterami keyakinan,
    betapa dielak pun takdir
    tetap terbuka pintunya

    bertanya: manusia, engkau ini sebenar-benarnya siapa..

    Ahmad Ramli

    ReplyDelete
  31. Maka...termenunglah manusia...di tepi jendela, memandang lautan yang luas...melayan perasaan...mengimbau perasaan yang sungguh dalam tanpa dimengerti sebab...dan terlupa siapa dirinya...

    sedih kan?

    yang tinggal hanya rasa sayu..

    ReplyDelete
  32. Manusia, nasiya, insan, amnesia.

    Ya. Sesungguhnya manusia mengalami Amnesia. Kadangkala deja vu akan datang menerpa. Masih ingatkah kita?

    Berapa banyakkah ayat-ayat Al-Quran yang bertanya 'Ingatkah...?'...

    ReplyDelete
  33. Mitos itu adalah kenangan kita, di mana kitalah watak-watak dalm mitos itu sendiri. Tetapi manusia banyak yang telah lupa. Kita hampir melupakan semuanya namun ada yang kita tak akan lupa sampai bila-bila. Yang akan kita ingat selama-lamanya.

    Life is like a book, read and forgotten.
    But there are chapters that we will never forget...

    ReplyDelete
  34. Bertanyalah kita pada yang dicintai...

    Akankah kau lupakan aku?

    ReplyDelete
  35. putih2 melati,merah2 delima...
    siapa yang baik hati,
    pasti ku terimaaa....oh hooo....

    dhada,esok annur bawak balik bunga seri pagi k...chowwww....

    saja singgah...:I

    ReplyDelete
  36. Jika kita masih lagi di sini, kita sebenarnya jiwa yg telah gagal dulunya?

    Jika berjaya, tiada lg menefestasi dzat berlaku? sedangkan dzat itu yg sentiasa terus menerokai khazanahnya sendiri. Jelaskan padaku kerana ku tiada ingat.

    Kemana jiwa besar dlu? ibrahim, adam, nuh, muhammad, budhaa, siva, etc?
    Berulang jadi memori atau diulang dgn pengujian yg baru?

    Adakah syurga hanya satu lagi pentas hijap yang lebih tebal dari ini, begitu juga neraka?

    ReplyDelete
  37. Gagal atau tak bukan urusan aku. Bukan semua yang berada di sini adalah mereka yang gagal. Ada yang kerana mereka bekerja untuk Allah, ada yang permintaan mereka pada Allah memang begitu. Ada yang datang kerana menunaikan sumpah dan janji. Dan banyak lagi yang aku pun tak tahu. Sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa dan Maha Berkehendak. Maha Suci Allah.

    Ramai yang berjaya akan kembali ke persada untuk membantu jiwa-jiwa yang lain pulang. Ke mana jiwa-jiwa besar yang lalu aku tak tahu. Tapi yang aku tahu jiwa-jiwa yang menjadi Tentera Nabi Sulaiman iaitu jin-jin ada pada zaman itu. Tapi mereka dah menjadi manusia biasa dan memimpin yang lain. Banyak lagi. Nanti aku cerita sikit-sikit. Aku tgh mengantuk ni. Huhu. Ramai Golongan Hitam yang turun. Luar Hitam dalam Putih. Ikhlas.

    Sesungguhnya Syurga itu benar dan Neraka itu benar. Namun penyeksaan jiwa di neraka tidak abadi. Jika jiwa yang berjaya nak terus tinggal dalam syurga itu terserah pada mereka. Masakan Allah memaksa jiwa?

    Belajar sikit-sikit, belajar sampai pandai.

    ReplyDelete
  38. Jika mahu dan berminat, mintalah pada Allah sedikit-sedikit ingatan-ingatan yang lalu. Supaya kamu lagi jelas bahawa Allah itu wujud. Supaya ditambah lagi keyakinan kamu kepadaNya. Kamu yang mintak, bila dah dapat, kamu sahaja yang tahu kan? Dan aku tak masuk campur urusan itu. Aku hanya tunjukkan jalan. Antara jiwa dengan Allah tiada orang tengah. Titik.

    Allah itu Maha Berkuasa, Maha Mendengar dan Dia sangat Baik. Tak perlu amalan yang pelik-pelik untuk mendapatkan ini semua cukuplah kamu bicara dengan yakin denganNya. Luahkan hati kamu padaNya.

    ReplyDelete
  39. izinkan ku bertanya..

    apakah 'sufi' pada cerminan akak?
    kerana sufi pada cerminan saya; 'suatu ilmu mengenali diri'
    tp di sebabkan di alam melayu, ada suatu di sebaliknya.. maka sufi bagi saya adalah 'kenali jiwa dan kembali kepada tuhanmu.. dzat itu tetap di situ, terlepas dari apa2 sangkaan kerana dzat itu menisfestasi kewujudan.. dan seterusnya dengan itu, ia mengajar suatu bangsa tika zaman dahulu, suatu sistem kehidupan yang advance sehinggalah rakyat jelata berhalakan mereka.. maka lenyaplah rahsia itu.. sehingga kini, ia mulai bangkit kembali dalam kepayahan'...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum zaman Nabi, ialah zaman 'Dewa Dewi'. Dan kini zaman Nabi telah tamat. Zaman 'Dewa Dewi' pula kembali. Kenapa kebangkitan ini dikatakan bermula dari Timur? Kerana jiwa-jiwa yang 'diseru' telah menemui HYANG MAHA ESA kembali setelah sejarah digali. Mereka telah temui SEJATI DIRI atau ALTER TERAHSIA DIRI lalu khalifah-khalifah telah muncul kembali di atas muka bumi dengan jiwa 'sekeras besi'. Bagaimana pula dengan Nabi Isa a.s? Ada rahsia atau hakikat tersembunyi yang kita harus kaji tentang 'bagaimana dia turun' ke muka bumi di akhir zaman ini. Adakah kamu membayangkan dia turun dari langit menaiki kuda? Ataupun tiba-tiba muncul seorang lelaki dewasa di tengah-tengah manusia? Ataupun jiwanya dilahirkan semula dalam jasad yang baru? Atau bagaimana sangkaan kamu? Dan mengapa Nabi Isa kembali ke akhir zaman? Pernah kamu fikirkan? Ataupun kamu takut untuk berfikir?

      Ah...lupakan sahaja soalan aku jika begitu.

      Delete
    2. Kamu tidak akan terdaya mendapat 'Pengetahuan Rahsia'. Kerana jiwa kamu akan sakit ketika kamu menghampirinya. Jangan paksa diri kamu dan lakukannya dengan setakat mana yang kamu mampu.

      Delete
    3. Dan Pengetahuan Rahsia tidak berharga RM20 sebulan seperti Pengetahuan Rahsia Mistisfiles.

      Delete
  40. Kelakar kan? Kita berkata hal yang sama namun kelihatan aku menafikan. Aku bukan orang yang berdisiplin. Malah sangat sukar aku untuk bertahan dengan apa-apa disiplin. Tariqat suatu disiplin bagi aku. Oh sungguh susah dan aku cepat boring kerana aku tahu Allah tu taklah susah nak mendekatiNya. Aku mendekati Allah dengan cara yang aku selesa. Aku tak suka bohongi diri sendiri. Ya, Tasawwuf adalah satu disiplin ilmu berkaitan mengenal diri dan Allah. Aku dah pernah lalui itu sebagai pelajaran di Universiti dan ia sungguh serabut! Pernah juga mahu mencari 'guru' tariqat suatu masa dahulu namun sentiasa terhalang dan seringkali 'privasi' aku diintai dan diduga seolah-olah diri aku sentiasa diperiksa dgn amalan dan aku sungguh rimas!

    hAHAHAHhahaha...jujur bukan?

    ReplyDelete
  41. Satu sahaja....aku ajarkan.

    Jiwa seharusnya merdeka dan bebas mencari dan mengenali Allah dan Jiwa seharusnya sentiasa berkomunikasi 'direct' dengan Allah. Allah itu Maha Mendengar, jangan pandang rendah padanya, apa yang umat Islam cerita, banyak pernyataan yang merendah-rendahkan Allah sebenarnya. Kadangkala sehingga seperti manusia mahu menjadi Tuhan. Cuba kita benar-benar perhatikan...dan kita akan nampak...

    ReplyDelete
  42. Adakah benar Dzat itu Manifestasi kewujudan? Dzat is unspoken, unheard, unknown and bla-bla things...

    The Nothingness... A bliss.

    ReplyDelete
  43. Ikhlas itu bebas dan merdeka.

    ReplyDelete
  44. Kamu semua menggali sejarah. Tok Guru kamu tu ha, Srikandi. I acknowledge her. She's good. But, one thing...

    Apa yang kalian cari dalam sejarah, yang korang duk gali sampai jauh-jauh tu? Emas? Naga? Nama? Kebanggaan? Apa?

    Aku cari Tuhan, dan aku menemuinya di dalam sejarah dan aku mengerti mengapa wujud personaliti2 hebat dalam sejarah melayu. Ada rentak pengulangan dalam sejarah melayu yang naik turun malah keturunan ini jugalah yang yang melahirkan 'dewa-dewi' di Mesir sebagai contoh. Namun manusia tidak mengerti. Malah lebih dari itu, mereka juga adalah tentera Allah yang tersembunyi. Mungkin di dalam air, di dalam api, di dalam tanah dan juga angin sebagai contoh. Kamu fikir siapa yang membawa gerombolan beburung ababil yang membawa batu dari neraka? Ketuanya juga adalah jiwa terpilih. Tapi manusia tidak mengetahui.

    Kamu harus tahu, rentak pimpinan akhir zaman berbeza dengan rentak para nabi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manusia kebanyakannya tidak mengerti, jiwa-jiwa yang talah melalui pelbagai ujian getir inilah sebenarnya Khalifah dalam ertikata yang sebenar. Kehebatan mereka sehingga didewa-dewakan manusia. Namun, selama ini apakah erti khalifah buat kita? Beku! Adakah kamu benar-benar mengkaji erti khalifah? Ataupun kamu bungkus semua itu dengan matrix kamu yang sempit? Pabila potensi diri dikeluarkan sepenuhnya, dan alter terahsia telah terbuka maka akan lahirlah khalifah. Tanpa dia menamakan khalifah di mata manusia. Khalifah itu terma. Maksudnya seharusnya kelihatan dan terpamer pada kualiti pembawaannya dalam kehidupan di tengah-tengah manusia.

      Delete
    2. Kini, 'anak-anak dewa' telah turun dari kayangan. Baik kamu simpan sahaja panji hitam kamu semua sebelum ia di'bakar' dengan sia-sia. Lupakan angan-angan kamu mahu 'pergi berjuang' di 'medan perang' menentang Dajal dan Yahudi kerana kamu cuma akan diketawakan.

      Pergi balik semua ke rumah masing-masing dan jalani hidup sebaik-baiknya. Jangan mengkaji yang mengarut-ngarut jika kamu tidak ada matlamat dalam melakukan semua itu. Kembalilah kepada Allah dengan yang sebenar-benarnya. Mudah sahaja.

      Delete
    3. Panji Hitam Tentera Tuhan tidak 'sesuci' sangkaan kamu. Mereka jahat di luar. Malah sangat jahat. Hahahahaha... Namun, di dalam hati mereka suci dan jernih. Dan mereka tidak berarak seperti peperangan di Zaman lampau. Mereka bertaburan. Dan Imamnya? Bukan urusan kamu!

      Delete
  45. Fenomena akhir zaman akan dipecahkan keserabutannya dengan KEMBALI KEPADA YANG ASAS. Ajaran yang aku katakan di atas juga adalah asas yang mana jika kamu gali sejarah maka itulah yang akan kalian temui. Itu hal Tauhid. Begitu juga dengan ajaran Islam. Ambillah yang asas dan tinggalkan yang selanjutnya kerana ia akan mula bercabang-cabang. Dengan melakukan yang asas kamu akan temui ketenangan.

    ReplyDelete
  46. Ask me the right question and I will give you the right answer. Kenapa aku sangat tegas kerana kebatilan terlalu berleluasa pada zaman ini. Dan kesombongan manusia terlalu menguasai diri. Masing-masing mengutarakan pendapat dan menunjuk kepandaian seolah-olah merekalah yang paling benar sedangkan kebenaran itu datangnya dari Tuhan yang Maha Esa!

    ReplyDelete
  47. Waktu bilakah Alter Terahsia diri aku terbuka?

    Ketika AMUK DI JPM. Hahahahahahahahha.....

    Kamu semua mahu tahu aku siapa?

    Hahahahahahahahahahahah.....

    Bodoh kamu semua manusia....

    Merangkaklah dan melututlah di kaki Tuhan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada soalan mengenai ini yg di tanya2 oleh ramai orang, tp menjawab2 dgn andaian sendiri. Jadi ada baiknya saya tnya direct pada akak:

      1. Kenapa jpm
      2. Kenapa perlu amok
      3. Kenapa hanya dua orang
      4. Adakah tindakan ni berkaitan dgn black ops dari MKN yang mahu mengurangkan pengaruh blog bercirikan 'open up the mind'
      5. Kenapa tak kumpul orang dan bawa matlamat ke jalan yang lebih selamat

      Maaflah kalau saya bertanya

      Delete
    2. Hahahahahaha....kamu gila. Tapi aku lagi gila.
      Nak mati ke kamu mahu tahu jawapan solan kamu tu?

      Jawapannya ialah: ENTAH AKU PUN TAK TAHU KENAPA AKU KE SITU.

      Delete
    3. DAN AKU TAK TAHU KENAPA AKU MENGAMUK.

      Adalah cerita di sebalik semua ini, tapi bukan urusan kamu semua. Aku redha dan hadapi dengan tabah melalui semua ini. Growing in pains. Jiwa tidak boleh dimanja dengan nikmat dunia.

      Delete
    4. Kehadiran aku dan Khalil bagaikan air yang menitik lalu menghasilkan gelombang. Adakah kita mengerti Gerak Allah? Tarikan takdir membawa aku ke situ dan melakukan perlakuan yang sangat aneh. Ia berkait dengan Alter Terahsia diriku sendiri. Masakan kamu di luar sana akan faham? Aku lepaskan semuanya pada Allah dan aku akan terus berjuang. Kalau mati aku di ketika itu, maka matilah aku. Namun aku hidup, aku teruskan perjuangan ini. Khalil sudah terlalu tua dan penat sekali untuk tugas ini dan akulah yang menyambungnya.

      Delete
  48. Maaf. Soalan lain. Tiada jawapan untuk soalan-soalan seperti itu di blog ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Or talk to my Lawyer. Mr. Visvanathan. He is a good man. =)

      Delete
  49. ha3.. maafkan saye tanya soalan2 camtu. bukan pe, terlalu banyak andaian di buat pasal isu tu. ni bila dah direct depan mata/blog, so, ada ruang. saya tanya je la.

    apapun, maafkan saya yer.
    tu pun tergerak nak tanya.. kalu tak, memang wat dunno jugak.

    ReplyDelete
  50. Aiz, alam maya bukan suatu ruang untuk kita terlalu bebas berkata apa sahaja. Macam Domino, tolak satu, semua akan jatuh. Maka berhati-hati dengan setiap kata-kata kita. Ada juga media antarabangsa yang mahu menemuramah aku, namun aku tak boleh menerima permintaannya kerana sikit pernyataan dari aku akan mudah dieksploitasi oleh manusia. Adakah kamu fikir segala kata-kata media tentang aku itu benar? Malahan semua tohmahan manusia yang jahil berkata tentang aku itu benar? Aku biarkan mereka semua dengan karma mereka dan aku teruskan hidup aku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadi akak tak mau defend diri ke dari tomahan manusia? sebab skrg ni ramai dok kata macam2 kat akak. apapun, saya tak mungkin akan sekuat tu. saya jenis play safe. tak se-agresif cam akak. tp lebih pilih cara keilmuan dan akhlak, walaupun cara tu agak slow. sebab saya pun jenis slow jugak. wahahaha~

      Delete
    2. I have my own way and my own plan. We need to be smart Aiz. Srikandi thinks that I am stupid. Hahahhaha... I bet she doesn't.

      Delete
    3. Allah is my Defender. And that is enough for me. =)

      Delete
    4. so, each us have very different style to reach the target. yg pasti, hormati cara masing2. sebab tu, sy tak kata apa2 pasal style akak guna sebab itulah 'diri akak'...

      pasal srikandi tu, no komen.
      dulu selalu jenguk MO, tp sejak srikandi claim dirinya macam2, terasa cam something. tp, malas nak komen, sbb sy pun tak de la sebijak dia pun. lantak dia lah. better stay from this conflict.

      teruskan dgn agenda masing2. itu lagi bagus.

      Delete
    5. Urusan aku dengan Srikandi bukan urusan kamu semua. Kamu semua bukan lawan dia. Tak setanding. Kerana dia salah satu jiwa-jiwa hitam itu. Malah di barisan hadapan. Masakan kamu setanding dengan dia. Namun aku mahu lihat, sejauh mana kesombongan dia di hadapan Tuhan. Dia sebenarnya seorang yang pengecut dan aku kasihan padanya kerana dia menderita dengan egonya dari zaman dulu-dulu lagi. Kamu semua tak tahu kenapa dia begitu mahir dalam selok belok sejarah. Dia tak kenal aku siapa, tapi aku kenal dia siapa. Dan kalian juga tak tahu dia siapa yang sebenar-benarnya.

      Delete
    6. Kesombongan boleh berjangkit. Maka hati-hati dengan ilmu dia. Jangan terjerat kerana kamu tak tahu mengawal kesombongan.

      Delete
    7. Dia dah banyak berbuat kesilapan yang besar namun kamu semua tidak nampak dan ada juga yang terus memujanya...hahahahahahahaha...kasihan.

      Sungguh dia berbangga dengan Deja Vu miliknya dan juga matrixnya. Dia benar-benar sangka dia mendapat pengetahuan rahsia, malangnya hanya sedikit. Dan Allah itu Maha Pemurah dan Dia Maha Berkehendak kepada siapa sahaja Dia mahu anugerahkan ilmu tersebut.

      Delete
    8. Deja Vu-nya memandu dia kepada sejarah yang telus dan halus. Dia memiliki ilmu sejarah yang benar dan hebat. Namun, suka aku mengingatkan kamu semua membetulkan niat ketika kamu 'mengambil' ilmu dari Srikandi. Dengan itu, kamu tidak akan terjangkit dengan kesombongan yang disalurkan dalam ilmunya itu. Kesombongan Bangsa itu perlu namun ia tetap perlu tunduk sujud pada Allah.

      Delete
    9. Kamu harus ambil ilmu dari dia. Dia juga adalah anugerah Allah buat kita. Syukur pada Tuhan. Namun, berhati-hati. Itu sahaja pesan aku.

      Delete
  51. Dan ingat, Karma itu adalah Boomerang. Ia akan berpatah balik, tepat ke batang hidung kamu sendiri. Maka, berhati-hatilah.

    ReplyDelete
  52. Hey puteri...

    ^__^V

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya Ratu. Bukan Puteri...hahahaha...
      Puteri tu adik sy.

      Delete
    2. Srikandi juga adalah Puteri Raja Naga mungkin.

      Delete
    3. Ini semua dulu. Namun wajah dan sifat tidak berubah. Zaman berubah.

      Delete
    4. Manusia yang tidak mengerti merasakan yang kami mengarut...

      hahahaha...

      Delete
  53. Apakah yang kita warisi dari Bangsa Hebat itu? Apakah yang setiap kamu warisi dari mereka? Aku terlihat seekor burung Garuda gergasi yang mengepakkan sayapnya mahu mendarat dan ketika hampir mendarat perlahan-lahan dia bertukar menjadi susuk seorang lelaki gagah dan tampan berpakaian seperti zaman Dewa Dewi...

    ReplyDelete
  54. Hebatkan jiwa-jiwa pada zaman itu? Persis kisah dongeng yang diceritakan pada anak-anak sebelum tidur...

    Dapatkah kau rasakan apa yang ku rasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagaimana pula sering di datangi imbauan dan bayangan bulan ada dua, di kaki langit seperti ada kapal angkasa. suasana terasa sejuk dan aman..

      jika tgk image atau film atau video bercirikan planet lain, seolah2 terasa 'dekat'..
      apakah itu bumi dulu atau benar2 imbasan planet/bintang lain?
      atau kedua2 hanyalah khayalan dari suatu simbolik..

      p/s: jom melayan :P

      Delete
    2. Adoi...dah macam Nabi Yusuf plak ko tanya aku ni...
      Manela aku tau...hehe

      'sering di datangi'...ada sebab tu...tanyala Allah..
      dulu akak ada mimpi Nabi Nuh a.s kirim salam. tak tau jugak nape...dalam 2 tahun kemudian baru akak tahu jawapannya... Allah Maha Besar.

      Delete
    3. Things happen with reason. Bangsa Melayu adalah Bangsa yang terkenal dengan 'gerak hati' ataupun ilmu firasat. Ada orang akan terus label sesat. Ada orang tak percaya. Nak yakin dengan suatu ilmu perlukan masa dan usaha. But I believe my heart. Terutama jika perasaan itu sungguh kuat. Lagi-lagi dah jadi ibu dan isteri. Instinct makin kuat.

      Delete
  55. Jahat aku ni mengata orang. =p perasan lak tu..hhuuhuhu..

    ReplyDelete
  56. People will think...'who are you to know those secrets?'...

    wkwkwkwkw....

    ReplyDelete
  57. Siapakah jiwa-jiwa hitam? Mereka ialah tentera yang tidak pernah kalah. Hebat bukan?

    ReplyDelete
  58. Dan merekalah yang melakar sejarah hebat dalam rekod kemanusiaan. Turun pada setiap zaman yang berbeza dan mencipta sejarah. Tanah, Air, Api dan Angin itulah tentera hitam Nabi Sulaiman. Durga, Manjara Karisya, Shah Arwana, dan Pujangga. Mana pergi ingatanku wahai Tuhan...? Aku mahu kongsikan bersama manusia...tapi aku lupa hampir semuanya...

    ReplyDelete
  59. Shah Arwana ialah anak Azazil yang telah diislamkan oleh Nabi Sulaiman a.s. Kemarahan Azazil pada Shah Arwana telah hampir-hampir membunuhnya namun dia diselamatkan oleh suatu cahaya berbentuk tangan yang menahan Azazil daripada membunuh Shah Arwana. Memang syaitan dan iblis tempat lepaknya di neraka. huhu..

    Shah Arwana adalah api lilin ketika menyaksikan perbincangan antara Ratu Balqis dan Nabi Sulaiman a.s dan Manjara Karisya pula adalah air di dalam bejana Nabi Sulaiman a.s. Sebelum Asif Barkiya memindahkan istana Balqis, dia telah minum air di bejana tersebut dan setelah bersatu dengan Manjara barulah dia memindahkan istana tersebut.

    Shah Arwana bercinta dengan Manjara Karisya. Api dan Air adalah pasangan yang hebat. Namun mereka tidak dapat bersama lalu berjanjilah mereka untuk bertemu kembali dan mereka meminta pada Tuhan untuk menjadi manusia dan kini doa mereka dikabulkan Tuhan. Maha Suci Allah.

    Pujangga Dewa Angin telah mengambil Shah Arwana sebagai anak angkat dan dinamakan Shah Arwana Pujangga. Durga pula Dewa Tanah iaitu bapa kepada Manjara Karisya. Kisah ini tidak pernah dinukilkan oleh sesiapapun namun dengan kasih sayang Tuhan, ia kini diberitakan. Suatu kisah dalam sejarah, tentera hitam yang berhati jahat dan tidak dapat dilihat oleh manusia.

    Shah Arwana-lah yang telah mengetuai Gerombolan Burung Ababil yang membawa batu-batu api dari neraka ketika mengalahkan Tentera bergajah Abrahah sebelum kedatangan Islam. Shah Arwana adalah ketua kejahatan yang hebat namun beriman kepada Allah.

    Manakala Manjara Karisya pula dikisahkan telah membawa bahtera Nabi Nuh a.s mendarat ketika banjir besar berlaku pada zaman tersebut. Maha Suci Tuhan, para Nabi juga diizinkan melihat banyak perkara-perkara ghaib dan sesungguhnya mereka adalah utusan Allah yang benar.

    Sesungguhnya Allah itu Maha Benar dan Maha Suci dari sangkaan manusia sekaliannya kecuali bagi mereka yang benar-benar yakin.

    ReplyDelete
  60. Shah Arwana mempunyai 1000 kepak besi dan ketinggiannya kalau tak silap adala setinggi flat 5 tingkat. Dia mempunyai tanduk kecil dan comel. Huhu. Wajahnya juga tampan dan sorotan matanya sungguh garang dan menakutkan. Itu yang membuat Manjara Karisya suka memandang wajah Shah Arwana. hehe. Namun Azazil lagi tinggi dan lagi besar daripada Shah Arwana dan bertanduk besar, panjang dan bengkok ke depan.

    Wajah Manjara Karisya Dewi Air juga sangat jelita dan kecantikannya setanding dengan Ratu Balqis. Manjara Karisya telah membunuh Shah Arwana itupun setelah Shah Arwana menurunkan suhu kepanasan api dirinya. Mereka perlu mati untuk bersama-sama pada hayat yang lain. Maha Suci Tuhan.

    Pusaran angin kawalan Dewa Pujangga lah yang mengangkat dan membawa Nabi Sulaiman a.s terbang dan bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Hm...dah ngantuk, cerita pun dah tamat. Maaf aku masih tak dapat keluar dari post ini. Tunggu waktu membawa aku keluar.

    ReplyDelete
  61. Sesungguhnya Pengetahuan Rahsia itu milik Tuhan dan Dia berkuasa untuk memberi kepada sesiapapun yang dikehendakiNya. Maha Suci Tuhan.

    Maka kamu wahai manusia janganlah sombong berjalan atas muka bumi ini dan merasakan diri kamu hebat seperti dakwaan Srikandi yang mengatakan bukan semua layak menerima dan membawa 'pengetahuan rahsia mereka' dan setelah itu mereka meletakkan harga pada ilmu mereka. Janganlah kamu menjadi seperti Rabbi-rabbi pada zaman Nabi Isa a.s kerana sungguh keji perbuatan itu.

    ReplyDelete
  62. Seolah-olah Amuk di JPM adalah kerana 'tersalah tafsir' 'pengetahuan rahsia' Mistisfiles dan ATBM. Kamu fikir kamu siapa? Kamu pantas dan layak menerima kutukan dariku kerana perbuatanmu sungguh keji. Merasa diri hebat dan dipuja. Serasa mahu kupijak merak dan angsa tunggangmu itu wahai anakku yang sombong! Kamu tak tahu siapa lelaki dan wanita yang mengamuk itu bagimu wahai Srikandi. Sesungguhnya kamu lupa siapa diri kamu dan kamu sombong dengan keberadaanmu itu. Tapi aku tak akan pernah lupa siapa kamu. Aku tidak membenci kamu tapi aku marah kerana kesombonganmu itu.

    ReplyDelete
  63. Akulah Sang Ratu dalam sejarah yang kau ceritakan pada mereka. Namun kau buta. Akulah Ratu yang pergi mengetuai peperangan yang menaiki kuda dan gajah. Aku handal menggunakan pelbagai senjata dan aku tidak pernah takut pada musuh malah darah mereka kuhirup dengan menggunakan belahan tengkorak mereka. Kamu fikir aku siapa wahai Srikandi gila? Kamu benar-benar lupa dan sombong! Suatu hari nanti sekalipun bukan pada hayat ini, akan ku ajar kau sehingga kau terduduk dan meratap menyesal atas kesombonganmu itu. Entahkan padam entahkan tidak api kesombonganmu itu wahai anak. Apa salahku sehingga kau jadi begini? Kesombongan kami kah yang kau warisi?

    ReplyDelete
  64. Sedih hatiku melihat kau begini. Moga suatu hari nanti kau akan mengerti wahai anakku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Miss the good old days. Miss you too and forgive me...

      Delete
  65. ^_^. akak endless love.

    someone said "kembalilah anakku..."

    the child just don't understand it
    and said
    "i know you...someone that me hate so much"
    "me hate you...remember this till your last breath"

    and the person said "still love you.."

    ^_^. hehe dalam senyuman ada duka

    ReplyDelete
  66. yang ini saya baca dekat sini
    hehe..akak saya menyibuk kat sini
    still love akak..

    Dari Buku Imam Ghazali,
    Nasihat & Bimbingan Hadith Qudsi,
    Dr. Abd. Hamid Salil Hamdan, Wildan Farhani

    Sampai bilakah kamu membenci Aku? Sampai bilakah kamu mengingkariKu sedangkan kamu tidak punya Tuhan selain Aku? Jika kamu sakit maka doktor manakah yang mengubati dan menyembuhkan kamu kalau bukan Aku? Sesungguhnya kamu telah mengadu kepadaKu tapi kamu tidak senang dengan ketetapanKu, dan Akulah yang menurunkan hujan yang deras ke atas kamu…

    Wahai manusia, orang yang berdukacita, Akulah yang menghilangkan kedukaannya, orang yang meminta ampun, maka Akulah sahaja yang mengampuni dosanya. Orang yang taubat itu, Akulah yang membuatnya terhalang dari dosa, orang yang telanjang pun Akulah yang memberi pakaian baginya, orang yang ketakutan juga Akulah yang mengamankan dirinya daripada rasa takutnya, orang yang lapar itu, Akulah yang mengeyangkannya.

    Wahai sekalian manusia, carilah (dekatilah) Aku sekadar hajat kamu kepadaKu, dan berbuatlah dosa kamu sekadar kesabaran kamu tinggal di dalam neraka. Janganlah kamu menilik sisa usia kamu dan rezeki kamu yang sekarang serta dosa-dosa kamu yang tertutup. Tiap-tiap sesuatu pasti binasa, melainkan wajah-Nya (zat-Nya), Dialah yang berhak menghukum dan kepadaNya kamu semua dikembalikan.

    ReplyDelete
  67. 'disini kita bermula disini kita berakhir...'

    =''(

    ReplyDelete
  68. Above quoted from Raja Ryzal Kelayang.

    ReplyDelete
  69. Ceritakan tentang Tuhan pada manusia. Di Tanah ini bermula segalanya. Khabarkan pada manusia tentang keEsaanNya. Hapuskan kebencian sesama manusia. Sampaikan ceritaku tentang Tuhan dan KebesaranNya pada mereka.

    ReplyDelete
  70. Tidak aku berada di alam maya ini melainkan untuk membesarkan keEsaan Allah dan juga membersihkan dari sangkaan kamu semua. Ingatlah tentang penciptaan JIWA dan cerita yang berkisar tentangnya. Aku hanya menyampaikan.

    ReplyDelete
  71. Kerana manusia ramai yang telah lupa. Mereka menggali sejarah namun aku sendiri tak tahu apakah yang dicarinya. Apa gunanya mencari Dajal, Imam Mahadi, emas atau nama yang hebat jika Allah sembahan nenek moyang kita dilupakan dan kita harus mengerti sebab mengapa Bangsa Hebat ini menjadi tersohor adalah juga keranaNya bukan kerana 'diri' sendiri namun kerana 'diri' yang terdalam telah ditemui. Itulah Alter Terahsia yang kita cari. Jangan tersekat pada ego diri. Tapi ego yang telah 'pulang' dengan berjaya.

    ReplyDelete
  72. Dari Dia kita datang, kepada Dia kita akan kembali. Sejarah bermula di Tanah ini dan disudahkan juga di Tanah ini. Sebarkan tentang Allah hatta kepada bukan Islam. Katakan pada mereka Tuhan yang sama mencipta kita semua dan Dia sayang pada semua Jiwa-jiwa yang Dia ciptakan. Perlahan-lahan bersihkan kekusutan matrixnya dan bantu apa yang termampu.

    ReplyDelete
  73. Gali tentang keEsaan Allah dalam sejarah dan sebarkan. Jelaskan pada manusia siapa patung-patung berhala sembahan mereka itu. Sebarkan dengan penuh kasih sayang bukan rasa benci dan penuh semangat mahu menghantar mereka ke neraka. Cermin diri kamu sebelum bertanggapan seperti itu.

    ReplyDelete
  74. Inilah yang saya cari. Saya nak dengar tentang keesaan Allah. Saya nak dengar dan rasai kasih sayang-Nya. Rasulullah adalah penyempurna akhlak, bukan penyebar akhlak kebencian.

    Tapi mereka...Rasulullah pandang sahabat-sahabatnya dengan kasih sayang, dipandang umatnya dengan kasih sayang.Tapi mereka...mungkin juga saya?

    Jiwa ini hanya suka bila Allah disebut dan dikisahkan. Tasawuf, guru bersanad, mungkin jauh lagi perjalanan. Saya hormati keluarga Rasulullah. Akak, saya sedih ni hehe ^_^. Akak tulis lagi ye.

    ReplyDelete
  75. Replies
    1. ar-Rahman 57 kali ar-Rahim 95 kali disebut dalam al-Quran.
      al-Wadud 2 kali

      ”Ya Abu Hurairah, sayangilah semua makhluk Allah, maka Allah akan menyayangimu dan menjagamu dari neraka pada hari kiamat.” Aku bertanya, “Ya Rasulullah, aku pernah menyelamatkan seekor lalat yang jatuh ke air.” Jawab Rasulullah, “Allah mencintaimu. Allah mencintaimu. Allah mencintaimu.” (Nasihat Rasulullah SAW pada Abu Hurairah)

      http://suluk.wordpress.com/2011/03/06/menyikapi-makhluk-lain/

      Suatu saat Rasulullah memasuki sebuah kebun milik sahabat Anshar. Di kebun itu terdapat seekor unta, yang tiba-tiba matanya mengeluarkan air mata ketika melihat Rasulullah. Akhirnya beliau bertanya,”Siapa pemilik unta ini?” Saat itu seorang pemuda datang dengan mengatakan,”Saya wahai Rasulullah.” Beliau pun menyampaikan,”Apakah engkau tidak takut kepada Allah mengenai binatang ini? Sesunggunya ia mengadu kepadaku, bahwa engkau membiarkannya lapar dan terus-menerus mamaksanya bekerja.” (H.R. Abu Dawud)

      (maksud saya yang akak tulis tu la, Allah yang bagi idea kat akak,akak tulis saya baca haha)

      Delete
  76. Nak cerita tentang keesaan Allah ni bukan senang2 je camtu. Semua orang boleh bercakap tapi kata-kata boleh jadi kosong jika jiwa tidak hadir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2 lepas tu tak masuk dekat hati. Hati yang celaru bertambah-tambah celaru. Sakit bertambah sakit. Allah permudahkanlah jangan susahkan amin hehe.

      Delete
    2. Akak, serious takut kalau cakap bab2 Allah ini. Kenal ke tak kenal. Lepas tu boleh terdiam dan blur. saya merepeklah akak. Nak diamlah huuu. Tapi akak yang kena terus bercerita haha ^_^. cerita apa saja yang akak nak cerita kat kami semua.

      Delete
    3. Bila disuruh cerita tak tahu pula nk cerita apa. huhu..

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. hehe kelakarkan, hidup dekat dunia ni, tiba2 boleh lupa tentang memori dulu (amnesia)

      http://www.youtube.com/watch?v=WtlHpj7DDJE
      http://www.youtube.com/watch?v=5wTK6_kaPvU
      sometime the sound seems so nostalgic
      we hear it somewhere but we forgot about it ^_^.

      LieS

      These shattered lies are buried deep inside of me. i know the missing piece is somewhere i can't see.as i look up to the distant stars. i hope i will find my way to the ending of that radiant sky without delay. now because of the light i can see them. they draw me closer and closer once again. i continue to move even though i feel like it is just a dream.
      why can't i free these feelings i've within my heart. please help me find my mind once more. i'll pick up all the scattered pieces by my side. and i'll place them in my hand. then i'll know what i once had. i can promise you this to find myself again i'll risk it all...

      akak, i have a dream a song to sing
      to help me cope with anything
      http://www.youtube.com/watch?v=c_PoDIiGFqg&feature=endscreen&NR=1

      Delete
    6. Dengan memori yang 'disimpan sementara atau dipadamkan' kita datang ke dunia ini dan membina 'worldview' masing-masing. Setiap kita merasakan apa yang kita percaya itu adalah benar tapi Allah lebih mengetahui. Sesungguhnya di saat semua terhapus yang tertinggal adalah Wajah Allah.

      Delete
  77. Sifat kebanyakan manusia suka yang mudah2 sahaja.. malas sangat pemalas.. tapi apabila diberi yang mudah.. tak percaya pula, katanya takkan semudah itu.. apakah yang manusia kehendaki.. merungut menrungut merungut.. nikmat tuhan turun setiap saat.. tapi adakah setiap saat juga manusia mengingati setiap nikmat yang dilimpahkan.. " Maka nikmat Allah yang manakah yang kamu dustakan"..
    penatnyaa bila fikir semua ini.. hmmmm...

    Penat mencari.. tak juga kutemui.. apakah yang sedang ku cari.. didalam hidup ini.. terasa berat beban yang ku tanggung ini.. dalam pencarian mencari erti.

    memori memori datanglah kembali..



    Seekz

    ReplyDelete
    Replies
    1. =) thanks for sharing the moments.

      Delete
    2. Apa yg akak kongsi kt sini semua susahnya nak dpt ilmu2 ni. Tp kita share dgn org dan org takkan hargainya melainkan dia benar2 mencari.

      " Maka nikmat Allah yang manakah yang kamu dustakan"..(yabeda)

      Delete
  78. Seekz:

    Sifat kebanyakan manusia suka yang mudah2 sahaja.. malas sangat pemalas.. tapi apabila diberi yang mudah.. tak percaya pula, katanya takkan semudah itu.. apakah yang manusia kehendaki..?

    Jawapannya = Penampar Sulong Jurus Angin

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayalah tu pemalas...kan dah kena tampar ^_^. ok bye

      Delete
    2. Penampar Jurus Angin ni tampar dari jauh je..nanti tau2 rasa sakit...huhu

      Delete
  79. Hai Syazwanie,

    Ratu Midas nak sentuh jiwa awak pula ni...
    Ada apa-apa nak share tak kat sini? Maybe kita leh jadi kawan? I can be the nicest friend ever be. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Akak Mayang...

      Jiwa sy sudah sedia untuk disentuh....
      sy tak pandai nak bercerita...hanya tahu lawat blog akak je...hehe...Tq sbb sudi nk berkawan dgn sy....=)

      ~Syazwanie~

      Delete
  80. Setiap 'Dewa Dewi' datang turun ke muka bumi ini dengan 'ilmu' yang berbeza-beza. Mereka memainkan peranan yang tidak sama dan semua adalah penting. kalian takde soalan ke? Bukan senang aku nak bukak pasal Dewa Dewi ni. Aku tak suruh korang sembah pun cuma minta fahami maksud kata-kataku. Tidak sekali pun aku menyekutukan Allah. Maka Nikmat Tuhan yang manakah lagi yang kalian dustakan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada soalan ke? Ataupun kekenyangan?

      Delete
    2. Pernah dgr tak suatu kisah seorang dewa turun ke bumi dan membakar kuil emasnya sendiri kerana manusia telah menyembahnya dan mengukir berhala dirinya.

      Delete
    3. Hahahaaaahahaahaaaha..... Manusia... manusia..

      Delete
    4. itu bukan pertama kali...aiz

      Delete
    5. cer citer cer citer..
      nak dengar ni. bukan cerita sebenarnya, tapi memori..

      Delete
    6. now you have admitted things that you used to deny once before. are you enlightened? hahaha...

      ya..aiz..betul apa kata-katamu itu. cuma aku hairan...dimanakah kesaktian kini... aku masih lagi mencari jawapannya. manusia menyembah diri mereka sendiri. apakah peranan kita aiz? cerita akn terbit perlahan2..sabar ya..

      Delete
    7. itu la kak.. hakikat sebenarnya, solat itu adalah persembahan pada empunya dzat akan suatu penyaksian. dulu mmg sukar nak temui 'mutiara diri' ni.

      tp taun lepas, sy di sedarkan oleh seorang kawan, agak penat saya fikirkan apa dia citer. dia kata, cari sendiri. mmg org len tak dpt tolong kecuali diri mereka sendiri.. saya tak faham mula2 tu..

      tp suatu hari, saya fikir dan mencari serta mengkaji..
      lastly, baru lah saya faham, aku adalah JIWA ini. diri ini adalah baju AKU untuk merasai kehidupan ini.

      terus terduduk saya dan ketuk2 kepada sendiri sambil kata 'bodoh aku.. bodoh aku'..

      Delete
    8. tapi, utk mengjangkau memori tu suatu yg sukar sebab ia adalah 'lupa'..
      sudah pastinya ia hilang..

      tp memori takkan pernah hilang, sebab ia adalah suatu manesfestasi kehidupan. tp bila di kenang, ia menjadi khayalan. itu yg saya takut..
      BERKHAYAL..

      jadi, method yg tinggal adalah MIMPI dan DEJAVU.
      pelbagai mimpi vivid/lucid datang dan memberi tahu. seolah2 real. perasaannya real. bahkan boleh di ingati sehingga kini.

      salah satunya adalah soalan saya di atas.
      tp, adakah itu memori, atau permainan mimpi..
      sememangnya saya tak yakin diri.. memang tak yakin.
      asbab tak yakin la, saya terumbang ambing dlm kehidupan kini.

      walaupun 'lupa', tp jauh dalam jiwa.hati saya,
      ada perwatakan yg sentiasa saya akan bawa.. kemana pun..
      "keilmuan-diraja-kedewaan-ketuhanan"

      Delete
    9. kuncinya ialah...hati yg suci.
      buangkan kesombongan dalam diri hatta dalam kita mempertahankan kepercayaan kita sendiri. jgn kita menyangka kita yg paling benar. jika kita akur pada hakikat 'itu' barulah pintu akan terbuka dan alter terahsia diri perlahan-lahan disingkap hijabnya.

      apa yg aiz sering lihat itu adalah memori aiz. untuk yakin aiz perlu sambung lagi puzzle-puzzle baru keyakinan akan datang sendiri sehingga aiz akan percaya dengan gerak hati sendiri dan yakin itu 'bukan sekadar' khayalan.

      Delete
    10. Akak pun xtau knape hakikat ni 'disorokkan' dari mata umum. Byk sebab mungkin. Pd awalnya tak sangka dn rs penat sgt tp lama2 leh terima dn perlahan2 hijab terbuka satu persatu.

      Delete
  81. Aku lum dapat seru untuk keluar dari post ini so aku rilek dulu...huu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. BerSerilah wahai Sakti... Turunlah kamu ke muka Bumi..!

      Hahahahaahhahaha....
      Manusia...mari sini aku ubati kegilaan yang bersarang di dalam jiwa-jiwamu..
      Sungguh kasihan aku pada sekalian kamu..
      Mari kita menari tarian asyik...tarian dulu-dulu yang tenggelam hanyut bersatu dengan Tuhan...
      Sorotan mata itu menjeling ayu dan kejam...
      Menghantui tidur malammu dan juga membuatmu mengigau di waktu malam...
      Mari menari bersamaku...Tarian Dewa Dewi...sungguh asyik...
      Ya...persalinan merah keemasan ini...

      Delete
    2. Pejamkan matamu...
      Mari menari bersamaku...
      Gerak Tari hati yang terdalam...
      Pilihlah persalinanmu...di kamar sana...
      Haruman Bunga Melur yang memenuhi lantai tarian ini sungguh menusuk jantung sesiapapun yang menghidunya...
      Seolah-olah berada di dalam kabus-kabus misteri, sunyi dan sepi...
      Bukalah mata hatimu...lihatlah alam yang selama ini kau gelapkan...

      Delete
  82. dhada,bunga melur jangan dihidu lama,tau kenapa?baunya menyamai bau darah...

    ReplyDelete
  83. Srikandi...siapakah namamu wahai anak?
    Lupakah kamu?... Saras...lupakah kamu wahai Saras...
    Kamu mahu Bonda pinjamkan persalinan Bonda yang berbau darahkah itu wahai anakku?
    Marilah menari bersama Bondamu yang kau benci ini wahai anakku...
    Ambillah secangkir darah di atas meja itu dan hirup bersama haruman bunga melur yang memenuhi ruangan ini nak...
    Kamu rindukan Bonda bukan?

    ReplyDelete
  84. dhadaaaa...dahle tu...kita ni spam je...

    ReplyDelete
  85. Cahaya lilin sungguh malap dan angin meniup langsir putih di setiap jendela...
    Mereka memerhati Sang Ratu Berdarah ini dan Puteri-puterinya...
    Sorotan mata yang lebih menusuk tajam dari pedang...
    Hentakan kaki bergelang emas berbunyi dan bergema di setiap jiwa yang mendengarnya...
    Lantai semakin berdarah dengan bunga melur putih yang bercampur darah...
    Hahahahahahahaha.....

    Manusia....marilah ke sini...
    Dengarkan dendanganku...

    ReplyDelete
  86. Astaghfirullahalazim....
    Hantu mana yg merasuk aku ni...
    Hihhihiihiiii....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nenek ponti gigi jongang..
      Matamu sepet hidung mu belang..
      Cehhh..tak ngeri langsung!

      Delete
  87. Hahahahahahahah.....
    Hhihiiiiiiihihihihihihi.....
    Yabeda Bedu...jangan main2 sama aku...
    Huhuhuhuhuhuhuhuhu.....

    ReplyDelete
  88. Ah...lemas aku di sini...
    Keluarkan aku dari sini..
    Aaaaaaaaaa....tolong....

    ReplyDelete
  89. Aaaaaaaaa...tolong...
    Ada hantu Nyai Loro Kidul....
    Aaaa....MAlam Jumat Kliwon belum datang kok udah dirasuk syetan gundul...
    Kapan mahu permisi donggg....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wujudkah dewa maut? siapa mereka dan bagaimana rupa mereka?

      Delete
    2. dewa maut? kematian ini adalah pintu. mgkin boleh rujuk post kematian. utk lebih faham. yang keje cabut-cabut nyawa macam cabut ubi kayu ni adalah keje-keje malaikat. setakat ni adik akak tak pernah dengar dewa maut. dewa perang adala.. dewa maut...nanti akak tengok ada ke tak..sbb maut ni berkaitan dengan nyawa. nyawa ni berkaitan pula dengan ruh. ruh dan jiwa adalah dua perkara yang berbeza. ruh berasal dari Kerajaan Langit. dan Jiwa berasal dari Tuhan. jiwa adalah yang sebenar-benarnya diuji. Bukan ruh. awk kena fahamkan ini betul2.

      Delete
  90. maafla kalau soalan saye tu mcm merapu sikit. mgkin juga nama lain nye dewa perang. tapi saye sering bermimpi berjumpe dengan susuk2 tububuh manusia yang digelar dewa maut, mereka berpakaian putih di dalam dan hitam di luar.

    ReplyDelete
  91. salam kak mayang..
    maaf bertanya..
    saye terlihat blog akak dan membaca cerita2 akak
    kelihatan bukan cerita2 yang biasa2 didengar..perkara yang paling menarik hati saye berkenaan kelahiran semula.. benarkah memang itu ada.. kerana di dlm islam hal tersebut di sanggah sama sekali oleh ulama2 syariat bahkan dlm mempelajari hakikat dan makrifat skalipon susah utk dicari kebenarannya.. boleh akak critakan perjalanan diri kita ini serba sedikit..

    mudah mudahan mendapat sedikit petunjuk dari tuhan yang maha kuasa..

    Tq kak mayang...:)


    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,
      apabila sesuatu disanggah manusia tak kiralah apapun pangkat atau tahap ilmunya, belum tentu apa yang disanggah itu tidak benar. berikan satu dalil dan bukti yang kukuh yang mengatakan ia tidak benar. pasti manusia tak mampu lakukan. manusia hidup atas dasar kelupaan terhadap semua perkara yang lampau. apabila kita lupakan sesuatu, bukan bermaksud apa yg kita lupakan itu tidak wujud. nanti tunggulah akak nak keluarkan post baru tentang jiwa dan penciptaannya. dan juga sambungan2 puzzles. dlm mempelajari ilmu hakikat dan makrifat oleh dunia kesufian ilmu mereka tak complete kerana mereka hanya melihat sebelah Wajah Allah. dlm blog akak ni byk puzzles yg berterabur dan utk faham kena susun dan pastikan sambungannya betul.

      Delete
    2. akak baru masuk stage baru. lemah sangat dan masih baru kt stage ni. perlukan masa utk stabilkan diri dan bila dah ok nanti akak akan cuba lihat apa yg ada kat stage ni. bukan mudah. sbb bukan semua org kuat dan mampu untuk melihat rahsia dalam stage ni.

      Delete
  92. semoga akak cepat sembuh dan bertenaga semula untuk meneruskan karya akak yang selanjutnye..dengan izinNye semua akan berjalan dengan lancar.. salam perkenalan akak mayang..


    sarip dal

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks...rasa kosong...berikan aku waktu...

      Delete