Tuesday 9 April 2013

Sebenarnya aku sedang tidur...maka jangan sesiapa ganggu aku...

vimeo.com

Aku yang sebenarnya sedang tidur berabad-abad lamanya dan aku ini berada di alam mimpi... Ya aku adalah seorang yang biru. Dari kecil pun aku tak suka warna biru dan aku takut jika aku tenggelam dalam air. Berenang? Oh tak mahu... aku takut air masuk ke dalam telingaku. Haha. That's funny for the real me.

Tolong... aku merayu, jangan kejutkan aku dari tidurku... kerana aku memiliki api berwarna biru. Aku tak mahu membakar kamu. Aku takut jika aku akan melukakan kalian kerana aku tak boleh marah, jika aku marah tiada siapa yang dapat menghentikan kemarahanku. Aku takut dengan diriku sendiri.

Huh....*sigh*....
Bukan mudah.
Tiada apa yang mudah terutama jika aku tak tahu tentang perkara itu.

Manusia suka menjanjikan yang abadi. Tahukah mereka apa itu abadi? Itu adalah suatu penyeksaan buatku. Aku sakit merasakan yang abadi itu. Ada sesetengah perkara aku mahu selesaikan perhitungannya pada hayat ini juga. Tiada tangguh buat itu dan maafkan aku kerana cukup semua sehingga setakat ini. Aku tak mahu lagi menyakitkan diriku hanya kerana mahu mengubah kamu. Sudah aku bilang, ambillah Tuhan buat penggantiku. Terasa sakit seperti ruh yang mahu keluar dari tubuh. Maafkan aku... kerana sudah terlalu lama aku menipu diriku sendiri dan aku tak mampu lakukannya lagi...

Apakah cita-citaku kali ini? Entahlah... aku pun tak pasti. Aku harus langkahkan kaki melalui hari-hari walaupun tanpa halatuju. Aku sendiri tak tahu mahu ke mana. Aku tak tahu jalan mana harus aku lalui. Haruskah aku turuti gerak hatiku lagi. Oh...sungguh aku tak tahu. Aku mahu berehat sebentar di hadapan dua jalan ini. Bolehkah? Jika malam datang lagi, bosannya jika aku sendiri. Aku tak takut tapi aku sungguh bosan berada dalam gelap di tengah-tengah hutan sendiri. 

fairyqueen.blogspot.com

Sunyi...sepi dan sendiri lagi. Tak mengapalah, saat yang belum aku tempuh itu juga pasti akan pergi menemui masa yang lain. Aku menyanyi sendiri di dalam hati kecilku... Tak mengapa aku sanggup tunggu. Aku tenang dengan waktu temanku.


















Nape orang yang main gitar ngan piano ni tak main ngan baik. Ada part yang nak termuntah sikit, sorry... tapi overall okayla... ada la jugak melodi yang tertinggal dalam ingatan tu...

Ahh... aku tak mahu apa-apa jika itu akan memberikan luka pada hatiku. Kerana aku tak mahu semua itu berbekas dalam hatiku. ohhh... kena melangkah lagi ke wahai Tuhan?......

..............

.................

.........................*sigh*.............................

www.glogster.com

........................................

.............................................

45 comments:

  1. Sigh... hmmm... sigh... hmmm...
    ......... sigh....

    menghitung hari...
    hari isnin
    hari selasa
    hari rabu
    hari khamis
    hari jumaat
    hari sabtu
    hari ahad
    hari raya
    hari jadi
    hari mau
    hari hari

    bnyknye hari.. bila nak tamat sume ni..
    sigh.. lagii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. It is a never ending story...

    *sighing*.....

    ...i am so sorry....

    pathetic Karisa..

    ReplyDelete
  3. Please give me some endorphine.... I need it...
    Doctor... where are you...

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya.... naga tu ada kembarnya...
      tak tahu ke mana... tak tahu warna apa.
      lama dah mereka tak berjumpa.

      Delete
  5. once upon a time...

    there was a sleeping blue eyes dragon..
    she was in a deep...deep...sleep...
    and she was dreaming....
    she turns into a beautiful lady with white and blue long dress...
    that lady lives in a deep....deep... blue sea...

    the end.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha....

      such a fairy tale...
      real but never spoken and heard...
      though her heart is so fragile, still she is a loyal black dragon that ever exist with blue eyes and roars with blue fire came out from her throat...

      blue fire is truly a hot and smooth fire..

      Delete
  6. Her name was Karisa...
    She has lived since the time begun and never dies.

    She has witnessed so many lives of many type of creatures that ever created by God. And she cries....and cries....

    Her tears has turned into a wide wild ocean...
    The lady herself is the deep blue ocean.
    She is called a Tears...

    to be continued..

    ReplyDelete
  7. She saw with her naked eyes The Creation of the Universe. And she was so amazed with the things that happened in front of her eyes and time slowly crawl...

    ......
    tick....
    tock....
    tick...
    tock...
    ........


    ..........
    ......................
    6 days passed....

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. that little girl nak tinggal di dasar lautan tu ke...?
    memang naga tu panjang kalo ukur dari kepala sampai ke ekor..tapi dia bukan ular.hehehehe

    ni ada lagi satu versi menghitung hari lagi best...
    http://www.youtube.com/watch?v=Y8LTMprU9p4&NR=1&feature=fvwp

    ce try dengar...
    huu layannn....

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. kesimpulannya... (sapelah nak tinggal dalam laut...tak mau)...

      sape kata...akak na aje tinggal dalam laut tu. lagi best..
      ni bukan fairy tale...ni semua kisah benar..

      Delete
  10. tul...ada satu keajaiban...mmg leh bernafas dlm air tu...
    mungkin tu naga ular kot...panjang berlingkar ek...
    salam sejahtera buat dia. Katakan padanya, Karisa kirim salam. dia mesti kenal.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada juga tgk blog macedonia, terpaku kat part burung cute tu..

      Delete
    2. kata tiga perkara...mana lagi satu? tu baru ada dua je..

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. kadang-kadang orang macam kita ni terasa macam asing. orang tengok kita rasa pelik, kita tengok mereka pun kita rasa pelik. tp syukur, di tengah-tengah keasingan ni kita bukan bersendiri. akan mula wujud orang yang boleh faham kita tanpa kita cerita macam-macam. mungkin sebab sama frekuensi kot. huhu...
      yang akak tahu, akak tak nak berhenti melangkah ataupun toleh belakang lagi. sebab dah tak boleh pun. no turning back my dear. semalam hanyalah kenangan. adik dah try fahamkan tentang perbezaan ilmu Kun Fa Yakuun dan juga Ilmu di Lauh Mahfuz? sangat menarik kedua-dua ilmu tersebut. kedua-duanya tidak berjalan sebaris. fahamkan. kita sama-sama bertanya pada Allah dan kita cari jalan ke situ nak tak? Tauhid ni sangat luas.

      Delete
    5. Nak tau kunci untuk banyak perkara? Itulah hati yang suci dan bersih. Hati yang suci ianya kosong. Pabila ia kosong, akan mudahlah kod-kod suci Tuhan akan masuk ke dalam hati kita. Bukan mudah kan?

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
  12. Setiap orang akan dapat cebisan yang hampir tak sama atau tak sama langsung. Mereka hanya penunjuk jalan. Bukan semua melalui mimpi, ada juga yang Allah bawa jiwanya direct mengembara ke masa yang lain untuk melihat situasi sebenar sehingga boleh merasa material di masa itu benar-benar real. Kuasa Tuhan? Dia maha Berkuasa.

    Memang capabilities manusia dengan makhluk lain seperti jin tak sama kerana asas jasad mereka juga tidak sama. Macam air, kita lihat ia hanya air ataupun macam tsunami tu, tapi pernah ke kita melihatnya sebagai makhluk? Hahahahahahahahaha

    Karisa...karisa..

    ReplyDelete
  13. Kalau tetiba keluar sorg pompuan cantik dari air tu tak ke haru namanya...

    hehehehe..

    dia pun makhluk Allah gak, jangan takut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wow.....dengan kuasa air...akan menhukum mu yahhhh...(mood salormoon)

      Delete
  14. zaman la ni omputih pun duk tertanya-tanya tentang soul, spirit and bla..bla..bla..

    siap timbang badan manusia yang hidup pastu lepas 5 minit dia mati, ada perubahan berat tak sbb dorg nak timbang berat ruh. hahahhaha\

    sgt lawak and sooo cute..

    ReplyDelete
  15. pernah juga ada sorg mat saleh ni waktu tu dia dibedah, dia nampak dia dibedah siap ingat semua posisi doktor and nurse, tahu apa dorg buat dan macamana peralatan pembedahan tu. padahal waktu tu dia dah dibius dan matanya ditutup. tak ke haru tu... ha... sapa nak jawab tu ....


    weeeeeee...
    cuba doktor huraikan...

    ReplyDelete
  16. Bukan semua dapat interpret things that happended tu dengan penghuraian yang tepat. yelah, tahap ilmu masing-masing tak sama. tapi jika kita benar2 bertanya pada Allah, kita akan diberikan jawapan. dan sebelum apa yang kita tahu tu akan bertukar menjadi percaya, kemudian faham dan seterusnya yakin, kita kena akui semua ada fasa dan peringkat2. tu sebab setiap kali melalui semua ni akak akan bertanya pada diri, apakah yang tertinggal dalam diri bila semua datang dan pergi dan tak kekal..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua ini memerlukan TEMPOH MASA...
      dan kita kena bersabar melalui tempoh masa ini. sabar...sabar...sabar...
      kerana jarak antara satu takdir dengan takdir yang lain ialah MASA..

      Delete
    2. saya tak kisah siapa saya di mata kalian. itu semua tak penting, kita perlu bersyukur sentiasa pada Allah. waktu ni tak akan tetap dan berhenti mengikut kita, maka segala apa kita ada banyak yang bersifat sementara kerana ia semua akan ditelan masa. tapi jika kita benar-benar mensyukuri nikmat Tuhan tu walaupun ia berbentuk kesedihan atau pengalaman perit, nanti semua tu akan tinggal dalam diri kita sebagai memori yang indah. maka kita tak rugi walaupun menjalani ujian yang perit di mata orang lain. kita lalui hari-hari kita dengan fikiran yang positif.

      Delete
    3. lets take a deep breathe and indeed life is wonderful..

      Delete
  17. saat tu kita akan menangis dan kita rasa kita ni sendiri sangat dan hanya Allah sahaja yang kekal dengan kita. perasaan ni hanya dapat dirasai oleh orang yg melalui tu. so... no words can describe... it's heaven!

    ReplyDelete
  18. Saya akui, memang ada orang yang memiliki ilmu pengetahuan yang lebih tinggi dari kita. Itu memang benar. Entahlah, terpulang pada kita nak jadi manusia yang macam mana.

    ReplyDelete
  19. tak berani saya utk bermain2 di 'alam ghaib' tapi sekdar utk tahu, mungkin boleh.
    bukan pe, ramai sgt skrg ni, bermain2 di alam sana. akhirnya kembali, mendabik dada; aku lah sang raja... aku punyai itu ini...

    tp bab naga tu, simboliknya ada.
    fizikal wanita. realitynya air.
    tp, semua tu adalah mengikut 'sangkaan' atau 'pandangan' kita.
    contohnya;
    orang kampung lihatnya sebagai anak pak dolah,
    cikgu laki nampaknye seorang wanita lawa,
    cikgu pompuan melihatnya seorang yang garang,
    murid-murid melihatnya sebagai cikgu sekolah,
    mak pak nampaknya sebagai anak depa...
    tp semua tu merujuk pada 1 entiti.. tp berlainan sangkaan.
    cam nagoro ni gak la kot.

    ada pandangnya naga, ada pandangnya biru, ada pandangnya wanita, ada pandangnya haiwan, ada pandangnya manusia, ada pandangnya simbol, ada pandangnya air kehidupan...

    ha3.. maafkan saya, ter celoteh di blog org pula.
    wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada yang kata ia adalah mitos. apa pula wajah sebenarnya kn..? adakah itu semua interpretasi mimpi.. apa pula realitinya..

      Delete
    2. reality atas sangkaan. sangkaan plak atas 'idea' yg di berikan pada kita. hebatnyer manusia, dia leh sangkaan/imiginasi hingga ianya real.
      kalu nak di cari 'paling real'.. rasanya tak dpt kot.
      tu yg org sebut 'dzat'. dan dzat tak dpt di fikir, imiginasikan.. hu3

      skrg naga dah 'hidup' sebagai simbolik. tp power dia, leh tahan gak. sebab naga lebih kepada makna 'power'..

      Delete
    3. mcm tu jugak dalam hidup kita, jika kita berani mengimpikan yang hebat-hebat, dengan kuasa sangkaan tu, perlahan-lahan akan menjadi realiti. percaya ini sebenarnya jika kita tahu menggunakannya dengan betul, ia boleh menjadi realiti seperti orang yang mempunyai pencapaian yang hebat2 semua asalnya bermula dengan imajinasi, impian, harapan...

      hmm... naga... semua orang membayang2kannya...

      Delete
    4. Create your own Destiny? Build your own Matrix? Jom kita wat kursus 3 hari 2 malam ramai-ramai.. huhu

      Jika semua ilusi, maka apakah yang benar?
      Jika semua yang tak kekal datang dan pergi, maka apakah yang tertinggal?
      Siapakah yang sebenarnya sedang berilusi ni? huhuhu
      Let's find it out! ;>

      Delete
    5. ....sigh....

      ya... kehidupan di dunia ini juga harus diuruskan dengan baik, namun, demi sebuah pengertian ada yang bertanya semua soalan di atas dan berusaha mencari jawapan, majoriti manusia lebih suka tidak memikirkannya kerana bagi mereka ini semua adalah 'tidak normal' dan sesiapa yang cenderung kepada pemikiran-pemikiran seperti ini perlahan-lahan akan menjadi gila dan sesat.

      .....sigh.....

      siapakah nabi Ibrahim? bagaimanakah cara dan jalan dia menemui Tuhan? mereka ikat kehidupan kita, sehingga jiwa kita pun mereka mahu ikat sama? oh tertekannya...sungguh...jiwaku bukan milik sesiapa pun mereka di luar sana tapi milik aku, milik Aku.

      ....maafkan mereka, mereka tidak tahu....

      Delete
    6. ....Ahad....Ahad....Ahad...

      mereka bisa saja menawan jasadku, tapi tidak jiwaku...

      sungguh terseksa hidup terasing ini, namun aku tidak nampak jalan selain ini..

      maafkan aku kerana aku telah lama pergi meninggalkan kamu..

      Delete
    7. Aku minta maaf di atas segala perbuatanku
      Ternyata, kamu lebih suci dari apa yang kubayangkan

      * Ada teratak di hujung kampung
      Bawah cermin kopak ada kotak
      Tersembunyi dalamnya ada tempurung
      Sembunyi bawahnya katak melalak

      Atur sepuluh daktil batal yang batil
      Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
      Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
      Minta diisolasi dari dalil busuk jahil
      Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
      Inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi
      Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
      Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
      Mana cepat terbang atau kelar gelang tangan
      Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
      Halusinasi susuli ketandusan ihsan
      Ubat parut auditori kesan artileri insan
      Gagal dikesan

      C/O
      Aku maafkan kamu
      Tak perlu kita bertemu
      Cukup kau tahu
      Yang aku
      Maafkan kamu
      Tolong teruskan hidup
      Jangan sebut namaku

      Timbul tenggelam, timbul tenggelam
      Acapkali terpendam, acapkali tersergam
      Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
      Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
      Kutimbang tanpa neraca di awal usia
      Kudihukum masuk neraka oleh manusia
      Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
      Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
      Maafkan mereka, mereka tidak tahu
      Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
      Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
      Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
      Maafkan mereka, mereka tiada nilai
      Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
      Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
      Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati
      Atas kepala murai sekawan
      Baling kurambit kucup lehernya
      Terlalu rahi dendam diangan
      Sampai terkacip mulut mahirnya

      C/O
      Jangan ahli sihir seru nama maharaja
      Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
      Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
      Kalau terpelajar sila guna hak miranda
      Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
      Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
      Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
      Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta

      * Ada teratak di hujung kampung
      Bawah cermin kopak ada kotak
      Tersembunyi dalamnya ada tempurung
      Sembunyi bawahnya katak melalak
      Ternyata, kamu lebih suci dari apa yang kubayangkan

      Sumber : http://www.liriklagumuzika.com/2011/10/lirik-lagu-aku-maafkan-kamu.html#ixzz2QaSlassR

      Delete
  20. Cuba try baca Buku Agus Mustofa, seorang penulis Tasawwuf Sains dari Indonesia. Ada satu buku ni, Pusaran Eergi Kaabah, Annur pinjam tak pulangkan, tertinggal kat umah kawan katanya. Bengang tul. Hehe. Tinggal lagi satu buku dia tajuknya Terpesona di Sidratul Muntaha. Dia try menghuraikan tentang dimensi langit. Bukan bermaksud untuk kita jadikan pegangan, mungkin tambahan bacaan untuk dpt idea. Bukan mudah nak menghuraikan Ilusi maya ni... Untuk sampai ke tahap yang makin dalam tu rasa macam tenggelam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba try cari kat jalan masjid India. ada toko buku...huhu..
      mcm citer ada apa dengan cinta la pulak...

      Delete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete